کاخ سفید از گفت‌وگوی تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره اقدام ایران در عبور از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کاخ سفید از گفت‌وگوی تلفنی«دونالد ترامپ» و «امانوئل ماکرون» رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره اقدام ایران در عبور از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده خبر داد.

در حالی که کوتاهی مکرر تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) به تعهداتشان در قبال ایران ذیل برجام باعث شده است که ایران تعهدات برجامی خود را تعدیل کند، اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه نیز با ابراز نگرانی از عبور ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از آستانه مشخص‌شده در برجام خواستار پرهیز ایران از ادامه روند تعدیل تعهدات خود شد.

البته اتحادیه اروپا به این واقعیت که ایران پس از خروج آمریکا از برجام به‌مدت 14 ماه به تعهدات خود در برجام پایبند بوده، اذعان کرده است؛ اما در عین حال از ایران خواسته است که از انجام اقدامات دیگری که منجر به تضعیف برجام شود، خودداری کند.

ایران بیش از یک سال به طرف‌های دیگر برجام به‌ویژه طرف‌های اروپایی فرصت داد تا به این تعهدات عمل کنند و منافعی را که ذیل برجام برای ایران تعریف شده است فراهم سازند. اما پس از اینکه نشانه‌ای از تلاش جدی آنها برای عمل به تعهداتشان مشاهده نکرد، تصمیم دیگری گرفت.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.