اغلب نخبگان فکری و سیاسی در آمریکا نظر مثبتی در مورد شعله ور شدن درگیری مسلحانه با ایران ندارند، اما احتمال می‌دهند در صورتی که یکی از دو طرف یا نایبان آن‌ها در منطقه مرتکب اشتباهی شوند، جنگی بزرگ بوقوع خواهد پیوست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

المیادین نوشت: در ادامه این مطلب آمده است: آنها مسئولیت بحرانی شدن اوضاع و احتمال درگرفتن جنگی که می‌تواند به سطح اتمی برسد را متوجه سیاست نادرست دولت آمریکا می‌کنند، که با وارد آوردن فشار‌های سخت بر ایران، آن را مجبور به واکنش کرد.

نخبگان فکری لیبرال، که فارین افریز نماینده جریان آنهاست، معتقدند که سیاست فعلی دولت آمریکا کاملا در اختیار داعیان جنگ قرار گرفته و آن‌ها تلاش می‌کنند با همراهی اسرائیل، عربستان و امارات، آمریکا را به سمت کانون تنش‌های منطقه‌ای و مقابله با ایران سوق دهند.

از نظر آنها، بعد مالی در محور حمایت ثروتمندان سیاسی از ترامپ، می‌گردد؛ که بارزترین آن‌ها شیلدون آدیلسون، پل سینگر و برنارد مارکوس هستند و با توجه به حمایت مالی عظیمی که از ترامپ به عمل آوردند، اکنون انتظار دارند وی گرایش‌های سیاسی آن‌ها در عداوت با ایران را در نظر داشته باشد.

آدیلسون بوضوح ترامپ را به استفاده از سلاح اتمی علیه ایران تشویق می‌کند و از نفوذ سیاسی خود برای انتخاب جان بولتون بعنوان مستشار امنیت ملی استفاده کرد.

ترامپ هم با فشاری که بر اثر تحریم‌ها به ایران وارد آورد، تا حدی به خواست حامیان خود پاسخ مثبت داد، اما آن‌ها تنها به دنبال جنگ هستند؛ از این رو، رئیس جمهور آمریکا هنگام ترک نشست جی ۲۰ در ژاپن، جنگی را وعده داد که در آن وجود ایران را محو کند. ترامپ در گفتگو با فاکس نیوز تاکید کرد که هرگز نیرو‌های زمینی آمریکا را درگیر جنگ نمی‌کند و درگیری‌ها محدود خواهد بود.

اما ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی، به سیاستگذاران در مورد جنگ پیش رو با ایران هشدار داد و تاکید کرد که این جنگ مشابه جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ نخواهد بود؛ بلکه ایران در امتداد مناطق متعدد جغرافیایی و با استفاده از نیرو‌های نیابتی خود وارد جنگ با هم پیمانان آمریکا شده و ضربات سختی به منافع آمریکا وارد خواهد کرد.

رابرت کابالان، که یکی از مهمترین پایه‌های فکری موسسه حاکم در ایالات متحده است نیز در مورد عامل جغرافیای منطقه‌ای در جنگ با ایران هشدار داده است.

در طرف مقابل، داعیان جنگ، سعی در توجیه ضربات کوبنده آمریکا به ایران دارند، به دنبال آن هستند تا با این ضربه سخت، موفقیت اثربخشی تحریم‌های اقتصادی ایران را تضمین کنند. آن‌ها اقرار می‌کنند که ایران از یک کارآزمودگی عالی در جنگ برخوردار است، اما به زعم انها، این امادگی برای مقابله با قدرت نظامی عظیم آمریکا جوابگو نیست؛ از این رو، طبق منطق و توجیهات آنها، زمینه برای یک عملیات نظامی بزرگ علیه ایران مهیاست.

با توجه به تنش‌های موجود بین ایالات متحده و ایران، مراکز تخصصی و کارشناسان مسائل نظامی، پیامد‌های اقتصادی جنگ، برای آمریکا را مورد بررسی قرار داده اند و در همین رابطه، روزنامه بوستون گلاب، با انتشار تحلیل مفصلی از یکی از اقتصاد دانان مشهور در دانشگاه هاروارد، لیندا بلایمز، به بررسی هزینه جنگ با ایران پرداخت و آن را بین ۶۰ میلیارد تا ۲ تریلیون دلار تنها در سه ماه اول تخمین زد.

براساس این تحلیل، جنگ باعث تغییر نظام در ایران نمی‌شود و این مساله مستلزم صرف زمانی طولانی است، که هزینه‌های اقتصادی فاجعه باری برای امریکا و جهان به دنبال دارد.