رسانه های اسپانیا اقدام ایران در اجرای گام دوم کاهش تعهدات هسته ای و افزایش سطح غنی سازی اورانیوم باز تاب دادند و این اقدام را پاسخی به فقدان اراده اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا قلمداد کرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه ال پاییس در خبر خود تحت عنوان "ایران گام جدیدی برای دوری از توافق هسته ای برداشت"، نوشت: همان طوری که «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران اعلام کرده بود، تهران شروع به غنی سازی اورانیوم فراتر از حد مجاز ۶۷. ۳ درصدی می کند.

این روزنامه با  اشاره به اعلام امروز یکشنبه «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران در افزایش سطح غنی سازی اورانیوم، خاطرنشان کرد که  این اقدام، نقض برجام نیست.

ال پاییس تصریح کرد که ایران در ماه مه گذشته از میزان ذخایر اورانیوم از ۳۰۰ کیلوگرم عبور و صادرات مازاد آن را متوقف کرد.

رسانه مذکور همچنین با اشاره به اظهارات «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره افزایش سطح غنی سازی برای راکتور تهران  نوشت: افزایش سطح غنی سازی از ۶۷. ۳ درصدی که برجام به او اجازه می دهد،   گذشت و  این بدان معنا نیست که توانایی ساختن بمب ایران، فوری باشد.

ال پاییس ادامه داد : در واقع، تمام اظهارات مقامات ایرانی نشان می دهد که تهران از منافع برجام بویژه در حوزه  اقتصادی که در چارچوب برجام به آنها وعده داده شده بود، بهره مند نشده  و از سوی دیگر آمریکا نیز بصورت یکجانبه برجام را ترک کرده است.

این روزنامه افزود : همه نگران هستند که در شرایط کنونی تنش ایران و واشنگتن بشدت افزایش یابد.

همچنین روزنامه ال موند در گزارشی با عنوان "ایران برای فشار به اتحادیه اروپا غنی سازی اورانیوم را افزایش می دهد" نوشت: ایران امروز به ضرب الاجل ۶۰ روزه خود عمل کرده و این تصمیم در پاسخ به بد عهدی بروکسل اتخاذ کرد و تعهدات خود را کاهش داد و سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش داد.

ال موندو به نقل از دولت ایران اشاره کرد که درها برای دیپلماسی باز است اما اگر تغییرات قابل توجهی صورت نگیرد، این می تواند منجر به گام های جدیدی در دو ماه آینده شود.

به نوشته ال موندو، این چرخش جدید در توافق هسته ای می تواند به تشدید تنش ها بین آمریکایی ها و ایرانی ها شود.

این روزنامه تصریح کرد که اقدام ایران به دلیل آنچه که تهران آن را فقدان اراده اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم های ترامپ می نامد، صورت گرفته است.

شبکه رادیو و تلویزیون ملی اسپانیا در خبر خود تحت عنوان "ایران نبض هسته ای را تشدید و سطح غنی سازی توافق شده را افزایش می دهد"، اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که پس از نفع نبردن از توافق هسته ای، به غنی سازی فراتر از ۶۷. ۳ درصدی دست زد.

خبرگزاری افه و روزنامه ال پریودیکو کاتالونیا نیز در گزارش های مشابهی، گام جدید ایران را بازتاب داده اند.