رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: در صورتی که در بازه زمانی ۶۰ روزه‌ای که در آن قرار داریم اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ایران گام سوم را نیز با قدرت برمی‌دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، برنامه «بحث روز» رادیو ایران به موضوع «کاهش تعهدات برجامی ایران» با حضور حجت الاسلام مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت خارجه پرداخت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در صورتی که در بازه زمانی ۶۰ روزه‌ای که در آن قرار داریم اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ایران گام سوم را نیز با قدرت برمی‌دارد

وی با اشاره به ایفای نقش «پلیس خوب و بد» میان اروپا و آمریکا در برجام گفت: اروپا و آمریکا در برخورد با جمهوری اسلامی ایران تفاوت ماهوی ندارند، بلکه فقط روش‌هایشان با یکدیگر متفاوت است.

ذوالنور افزود: آمریکا همواره به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده، اما به علت آنکه در رسیدن به این هدف موفق نبوده است، به دنبال افزایش فشار‌ها بر ملت ایران است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در ماجرای برجام، اروپایی‌ها مایلند که فقط ایران هزینه بدهد و از برجام منفعتی به دست نیاورد.

وی با اشاره به اجرای «گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران» افزود: این گام شامل افزایش سطح غنی سازی از ۳.۶۷ درصد و احیای مجدد رآکتور آب سنگین اراک است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: زیردریایی از تجهیزات مهم و راهبردی نظامی به حساب می‌آید که در آن از پیشران هسته‌ای استفاده می‌شود؛ این پیشران‌ها با باتری اتمی کار می‌کنند و نیازمند سوخت با غنای ۶۰ درصد هستند، از این رو گام دوم می‌تواند این امکان را فراهم کند تا در صورت نیاز، سوخت این پیشران هسته‌ای را خودمان تامین کنیم.

ذوالنور، اقدامات اروپا در برجام را مانند کسی توصیف کرد که پول را از مشتری دریافت کرده است، اما کالا را به وی نمی‌دهد و افزود: اکنون اروپا از ایران می‌خواهد خویشتن‌دار باشد در حالیکه آنان به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند از این رو پس از گذشت یک سال به این نتیجه رسیده ایم که ما نیز کار خودمان را بکنیم و معطل آن‌ها نمانیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به سطح مبادلات میان اروپا و آمریکا در مقایسه با ایران اشاره کرد و گفت: حجم مبادلات اروپا و آمریکا حدود هزار میلیارد دلار است، در حالیکه اروپایی‌ها با ما فقط حدود ۲۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند از این رو آن‌ها نمی‌خواهند با خطر کردن، منافع مالی خود را از دست بدهند.

ذوالنور، برجام را برای اروپایی‌ها موضوعی دارای اهمیت دانست و افزود: با این حال اروپا می‌خواهد بدون پرداخت هزینه با برجام ترمز جمهوری اسلامی ایران را بکشد.

وی گفت: فاصله نزدیک‌تر اروپا به جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با آمریکا باعث می‌شود آن‌ها از تنش و تلاطم در منطقه آسیب بیشتری ببیند، بنابراین اجرا نشدن برجام می‌تواند تبعاتی در این زمینه درپی داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به عزم بالای جمهوری اسلامی ایران در احیای حقوق خود اشاره کرد و افزود: در صورتی که در بازه زمانی ۶۰ روزه‌ای که در آن قرار داریم اروپا به تعهدات خود عمل نکند، ایران گام سوم را نیز با قدرت برمی‌دارد که این مرحله می‌تواند شامل نصب سانتریفیوژ‌های جدید و نیز افزایش تعداد سانتریفیوژ‌های فعال باشد.