ایرنا - شبکه تلویزیونی سی ان ان بدنبال درز اطلاعات جدید از گزارش های «کیم داراک» سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن مبنی بر اینکه خروج دونالد ترامپ از توافق هسته ای به دلیل لجبازی با باراک اوباما صورت گرفته، گزارش داد: ترامپ با اشتباه محاسباتی در قبال ایران مواجه شده زیرا تهران قصد تسلیم شدن ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سی ان ان امروز (یکشنبه) با پرداختن به انتشار گزارش های جدید داراک، با "جیمز بویز" (James Boys) تحلیلگر سیاسی گفت وگو کرد.

سی ان ان از وی پرسید: ترامپ با خروج از توافق هسته ای مدعی شد که این توافق نه تنها برنامه موشک های بالستیک را شامل نشده بلکه رفتار بی ثبات کننده ایران در منطقه را هم محدود نساخته است. مشخص نیست ترامپ این اطلاعات را از کجا به دست آورده و در آن زمان چه کسی با رئیس جهموری موافق بوده است. می دانیم که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در آن موقع گفته بود که ایران پایبند به این توافق بوده است.

این تحلیلگر سیاسی پاسخ داد: درست است، این موضوع اندک زمانی پس از آنکه "بوریس جانسون" وزیر وقت امور خارجه انگلیس نتوانست دولت ترامپ را متقاعد به ماندن در توافق هسته ای کند، بیان شد.

بویز افزود: چرا خروج از توافق هسته ای ایران صورت گرفت، یکی خصومت شخصی ترامپ با اوباما و دیگری وعده انتخاباتی ۲۰۱۶ او بود.

تحلیلگر شبکه سی ان ان ادامه داد: این درحالی بود که بعدها «جان بولتون» به این دولت ملحق شد و همگان می دانند که وی فردی تندرو در قبال ایران است.

بویز افزود: اما مشکل اینجاست زمانی که این موضوع اعلام شد و دولت ترامپ از توافق بیرون آمد، هیچ طرح دوم و جایگزینی وجود نداشت.

وی گفت: ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود نشان داده که بسیار راحت از توافق های بین المللی خارج می شود اما توافق جدید را از کجا می آورد. بله ما می توانیم از یک قرارداد و توافق خارج شویم اما گام بعدی و طرح بعدی چیست و این قصور و ناکامی است که از این دولت شاهد هستیم.

سی ان ان گفت: اکنون شاهد اشتباه محاسباتی ترامپ هستیم زیرا هیچ نشانه ای از تسلیم شدن ایران دیده نمی شود، ترامپ می گوید روش وی در قبال کره شمالی و تجارت با چین جواب داده است.

این استاد سیاست بین الملل در پاسخ گفت: بله می توانیم به آنچه در آن سوی آمریکا رخ داد نگاهی بیاندازیم، پیمان "نفتا" که بین آمریکا، کانادا و مکزیک بود، حال دولت ترامپ می گوید این توافق جدید توافق بهتری است، اما می دانیم که در هر توافقی چیزی به دست می آورید و در قبال آن چیز دیگری از دست می دهد این خاصیت توافق است.

سی ان ان گفت: بله این درست است، این چیزی است که درمورد ایران اکنون مایه نگرانی است و درحال حاضر تنش با ایران تشدید شده و با شرایط دشوار بی ثبات در منطقه مواجه هستیم.

نشریه انگلیسی "ساندی میل" با انتشار بخش دیگری از گزارش محرمانه کیم داراک سفیر مستعفی انگلیس در واشنگتن نوشت: دونالد ترامپ به دلیل خصومت با باراک اوباما از برجام خارج شد.

به گزارش این نشریه انگلیسی، داراک این مطلب را پس از سفر بوریس جانسون وزیر امور خارجه وقت انگلیس به واشنگتن در سال ۲۰۱۷ گزارش کرده بود.

جانسون در این سفر تلاش کرد تا مانع خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران شود.

وی در گزارش خود به دفتر نخست وزیری انگلیس، تصمیم ترامپ را یک خرابکاری دیپلماتیک تعبیر کرده و گفته بود که رئیس جمهوری آمریکا به دلایل شخصی و اینکه برجام توسط اوباما توافق شده، از آن خارج شد.

این دیپلمات کهنه کار انگلیسی که چهارشنبه گذشته (۱۹ تیر ماه) از سمت خود استعفا کرد، گفته بود که در میان مشاوران نزدیک رئیس جمهوری آمریکا، شکاف به وجود آمده و کاخ سفید راهبرد مشخصی برای بعد از برجام ندارد.

هفته نامه ساندی میل درست یک هفته پیش بخشی از گزارش محرمانه داراک به لندن را منتشر کرد که او در آن، ترامپ را فردی بی عرضه و بی کفایت توصیف و تصریح کرد که ریاست جمهوری وی ممکن است به رسوایی ختم شود.

سفیر سابق انگلیس در آمریکا، همچنین مناقشه داخلی در کاخ سفید را به مثابه "چاقو کشی" توصیف کرد.