​رویترز در گزارشی به بررسی روابط ایران و آمریکا پرداخت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا، رویترز در گزارشی نوشت که وزرای خارجه فعلی ایران و آمریکا هرگز مستقیم با هم حرف نزده‌اند. در عوض این‌دو پیام‌هایشان را از طریق گفت‌وگوهای رسانه‌ای یا توئیت‌های مختلف به هم رسانده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که «پمپئو هر زمان راجع به ایران حرف زده، به من توهین کرده. پس من چرا باید جواب تلفن او را بدهم؟». سوءتفاهم یا سوءمحاسبه یا هر اتفاق دیگری که باعث وقوع هرگونه مقابله نظامی بین دو کشور شود موضوعی است که باعث نگرانی است. 

با توجه به اینکه ترامپ دستور حضور نظامیان این کشور را در خلیج فارس صادر کرده است، نبود کانال مذاکره و حضور دو نیروی قدرتمند نظامی در نزدیکی همدیگر ریسک درگیری را بالا برده است. 

سناتور آنگوس کینگ از مقام‌های آمریکایی در این خصوص می‌گوید: خطر بروز درگیری مستقیم تصادفی بین  ایران و آمریکا هر روز افزایش می‌یابد در حالی‌که برقراری گفت‌وگوی مستقیم میان این دو کشور مانع خطراتی که احتمال آن در آینده است، می‌شود. 

یک دیپلمات بلندپایه اروپایی هم در این باره گفت: امیدوارم هنوز کانال‌هایی برای مذاکره و در نتیجه مفاهمه باقی مانده باشد وگرنه لفاظی‌ها و تهدیدهای طرف‌های درگیر در این چند وقت اخیر شرایط را نگران‌کننده کرده است.

البته این‌گونه هم نیست که ایران و آمریکا هیچ کانالی برای ارتباط نداشته باشند. مایک پمپئو از راه‌های کانال‌های زیادی برای برقراری ارتباط با ایران صحبت کرده است. منظور پمپئو کشورهایی مانند عمان، سوئیس وعراق هستند که با هر دو طرف روابط خوبی دارند و می‌توانند با میانجی‌گری در انتقال پیام نقش تاثیرگذاری داشته باشند.