رهبر حزب کارگر انگلیس نسبت به بروز درگیری تمام عیار در منطقه خلیج فارس هشدار داد و گفت: بازگشت آمریکا به برجام باعث کاهش تنش ها و از میان رفتن تهدید جنگ می شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فارس، جرمی کوربین جمعه شب اقدام ایران برای توقیف نفتکش انگلیس را غیر قابل قبول خواند و خواستار آزادی فوری آن شد. او با این حال خروج آمریکا از برجام را عامل اصلی تنش ها در منطقه خلیج فارس معرفی کرد و گفت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در این ارتباط، خطر درگیری تمام عیار را در پی خواهد داشت.

این تحولات پس از آن صورت گرفت که منابع انگلیسی از توقیف یک فروند نفتکش این کشور در تنگه هرمز خبر دادند.

شرکت استنا ایمپریو در بیانیه ای اعلام کرد؛ نفتکش این شرکت به همراه ۲۳ خدمه توسط نیروهای ایرانی توقیف شده و هم اکنون هیچ دسترسی به این کشتی ندارند.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز را تأیید و اعلام کرد: عصر جمعه (۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید: نفتکش مذکور پس از توقیف، به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

برخی رسانه ها از توقیف کشتی بریتانیایی به نام مصدر با پرچم لیبریا توسط نیروهای مسلح ایران هم خبر داده بودند؛ اما بعداً شرکت کشتیرانی نوربالک (Norbulk) مالک نفتکش مصدر اعلام کرد: این نفتکش آزادانه در حال تردد در آب های خلیج فارس است.

دولت انگلیس در همین ارتباط نشست اضطراری تشکیل داد.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس که ریاست جلسه دولت را برعهده دارد، پیش از برگزاری این نشست گفت: تلاش می کنیم از راه های دیپلماتیک، بحران با ایران را حل و فصل کنیم. لندن به دنبال گزینه نظامی با ایران نیست.

انگلیس ۱۳ تیرماه جاری نفتکش «گریس ۱» حامل نفت ایران را در جبل الطارق توقیف کرد و مدعی شد؛ این کشتی به علت نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده است.