سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: در طرح اصلاح قانون انتخابات استانی شدن و منع کاندیداتوری بیش از سه دوره‌ای مجلس حذف و نحوه ارائه لیست انتخاباتی توسط احزاب اصلاح شد، همچنین کاندیداتوری افراد دو تابعیتی مورد بررسی قرار گرفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اصغر سلیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس اظهار کرد: به دنبال ایرادات وارد شده از سمت شورای نگهبان نسبت به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی این طرح در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و بخش‌هایی از آن حذف و یا اصلاح شد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان دو بند از طرح قانون انتخابات شامل استانی شدن انتخابات و منع کاندیداتوری بیش از سه دوره‌ای مجلس حذف و نحوه ارائه لیست انتخاباتی توسط احزاب اصلاح شد، همچنین کاندیداتوری افراد دو تابعیتی مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان این‌که اذعان کرد: شاکله این طرح بیشتر مربوط به استانی شدن انتخابات مجلس و تناسبی شدن انتخابات بود که از مجلس پنجم تا دهم هر سال تقریباً به مجلس می‌آمد و از مجلس به شورای نگهبان می‌رفت، شورای نگهبان هم چهار بار در این خصوص اظهار نظر کرده و شورای نگهبان هم چهار بار در این خصوص اظهار نظر کرده و ایرادات شرعی و قانون اساسی به چند بند از این طرح وارد کرده است.

وی افزود: در این دوره هم مثل دوره‌های قبل ایراداتی شرعی و قانون اساسی از طرف شورای نگهبان و ایراداتی به طور غیرمستقیم از مجمع تشخیص مصلحت نظام به این طرح وارد شد و با مواردی به کمیسیون ارجاع شد که به منظور رفع ایرادات، استانی شدن انتخابات از طرح حذف شد.

سلیمی با بیان اینکه این طرح در کمیسیون در حال بررسی است، بیان کرد: تا ماده 12 طرح تاکنون مورد بررسی قرار گرفته؛ مواردی که مربوط به بحث استانی شدن و تناسبی شدن استان در این زمینه بود در کمیسیون حذف و مواردی دیگر مثل انتخابات به وسیله لیستی و گرایش حزبی تأیید شد.

موافقت با ارائه لیست انتخاباتی

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس این اصلاحات رأی‌دهندگان می‌توانند به یک لیست یا فهرست انتخاباتی رأی بدند، بر اساس ارائه فهرست نامزدها مردم می‌توانند به یک فهرست رأی بدهند و فقط نام فهرست را بنویسند در این صورت برای تمام افرادی که در لیست هستند آرا خوانده می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مطرح کرد: بر این اساس اگر رأی‌دهنده در استانی که بیش از یک کاندیدا دارد می‌تواند به فهرست رأی بدهد، اگر فردی به دو فهرست رأی بدهد، آرا برای نخستین فهرستی که به آن رأی داده خوانده می‌شود و اگر فردی هم به فهرست و هم به افراد رأی بدهد رأی افراد در اولویت است و رأی فهرست برای افراد خوانده نمی‌شود.

وی با اشاره به فواید ارائه لیست واحد انتخاباتی تأکید کرد: با ارائه لیست هم احزاب می‌توانند بیشتر تاثیرگذار باشند و هم در شهرهایی که بیش از یک کاندیدا هست احزاب می‌توانند کاندیداهای مورد نظر خود را به راحتی اعلام و مردم هم راحت‌تر فرد موردنظر خود را انتخاب کنند.

منع کاندیداتوری بیش از سه دوره نمایندگان مجلس هم حذف شد

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از ایراد به منع کاندیداتوری بیش از سه دوره نمایندگان مجلس توسط شورای نگهبان این بند هم حذف شد.

کاندیداتوری دو تابعیتی‌ها مشخص شد

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها یادآور شد: از آنجایی که در طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس مسأله کاندیداتوری دو تابعیتی‌ها مطرح شده بود این موضوع هم در کمیسیون شوراها مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: بر این اساس اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را کسب کرده‌اند یا اتباع ایرانی که تابعیت کشور دیگری را دارند و از آن اعراض نکرده‌اند و اشخاص غیر ایرانی که تابعیت ایران را کسب کرده‌اند از داوطلبی انتخابات محروم هستند.

سلیمی اضافه کرد: همچنین اینکه افرادی که دارای اقامت دائم در کشورهای دیگر هستند نمی‌توانند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به طرح اضافه شد.

حد نصاب 20 درصد کسب آراء مورد تأیید قرار گرفت

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: طبق قانون حد نصاب کسب آراء برای ورود به مجلس 15 درصد بود که حذف شد و حد نصب 20 درصد که آخرین بار در مجلس نهم در خرداد ماه تصویب شده بود مورد تأیید قرار گرفت.

 سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات اظهار کرد: اگر مواردی که اصلاح شده، زودتر مورد بررسی قرار بگیرد به احتمال قوی این طرح به انتخابات امسال برسد زیرا مشکلی برای این دوره ایجاد نمی‌کند.