رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید دولت انگلیس برای پاسخ به افکار عمومی از تردد کشتی ها در تنگه حضور با اسکورت گفته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اینکه انگلیس می خواهد کشتی هایش را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کند، گفت: انگلیسی ها به خوبی می دانند تنگه هرمز یکی از نقاط امن دنیا است، ایران سال ها است که امنیت این تنگه  را بر عهده داشته، تا امروز اجازه نداده هیچ اتفاقی در این منطقه بیافتد و هیچ نا امنی وجود نداشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با این حال در مقابل توطئه ای که آمریکا و انگلیسی ها اجرا کردند و می خواستند علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سراسر دنیا برنامه ای را اجرا کنند با عکس العمل جدی جمهوری اسلامی مواجه شدند و این احساس حقارت و ناکامی که در برنامه آنها پیش آمد، باعث بیان چنین حرف ها و رفتارهایی شود.

نماینده مردم خمین در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به توقیف نفتکش انگلیس، بیان داشت: زمانی که نفتکش انگلیس در تنگه هرمز به علت خلاف هایی که مرتکب شده بود، توقیف شد، انگلیسی ها فکر کردند دوران قاجار است که هر کار می خواهند انجام دهند، اکنون مشاهده کردند مسیر چنین رفتاری برای آنها باز نیست.

وی با بیان اینکه دولت انگلیس برای پاسخ به افکار عمومی مردمش از اسکورت کشتی هایش خبر داده، گفت: افکار عمومی از درون انگلیس رفتار و عمل حاکمان انگلیسی را سرزنش می کند، لندن برای پاسخ به افکار عمومی ملت خود چنین حرف هایی می زنند، آنها کاملا می دانند تنگه هرمز امن بوده و امنیت آن در اختیار ایران است.

ایران قصد ایجاد نا امنی در تنگه هرمز را ندارد

رضایی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرد: ایران اگر قصد ایجاد نا امنی در تنگه هرمز را داشته باشد هیچکدام از کشورها چه با اسکورت چه بی اسکورت نمی توانند در این تنگه کاری از پیش ببرند.

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: تردد کشتی های انگلیس با اسکورت در تنگه هرمز بیشتر عملیات برای آرام کردم افکار عمومی مردم انگلیس است، در واقع برای تبلیغات چنین اظهار نظرهایی صورت می گیرد.

 

نیروی دریایی انگلیس کشتی کافی برای حضور در ناوگان اروپایی ندارد

 

به گزارش ایسنا، جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه  یعنی سه روز پس از آنکه نیروی دریایی ایران یک نفتکش انگلیسی را در تنگه هرمز توقیف کرد، این برنامه را اعلام کرد.

جرمی هانت به مجلس عوام گفت: ما در حال حاضر به دنبال ایجاد یک ائتلاف دریایی به رهبری اروپا هستیم.

بر اساس گزارشات، فرانسه، ایتالیا و دانمارک تا کنون حمایت خود را از این برنامه اعلام کرده‌اند.

به طور میانگین روزانه ۱۴ نفتکش از تنگه هرمز عبور می کنند که حامل ۱۷ میلیون بشکه نفت یعنی چیزی حدود یک سوم نفت تجارت شده جهان از طریق دریا و یک پنجم نفت تجارت شده در سراسر جهان می‌باشند.

نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در حال حاضر در یک ماموریت امنیتی در تنگه هرمز معروف به عملیات کیپیون " Operation Kipion " مشارکت دارد که شامل ناو اچ‌ام‌اس مونتروز و چهار کشتی جنگی است. ناوشکن اچ‌ام‌اس دانکن در راه رسیدن به این منطقه برای پیوستن به این عملیات است در حالی که ناو اچ‌ام‌اس کنت و ناو آراف‌ای ویو نایت در ماه سپتامبر به این عملیات می‌پیوندد.

اگرچه تعداد دقیق کشتی‌های انگلیسی در خلیج فارس متفاوت است، احتمالا حضور گسترده‌تر نیروی دریایی برای تضمین کشتیرانی اروپایی‌ها لازم است اما مشکل اینجاست که نیروی دریایی سلطنتی انگلیس کشتی بیشتری برای اعزام ندارد.

روزنامه تایمز آو لندن گزارش داد، نزدیک به نیمی از ناوشکن‌ها و ناوهای نیروی دریایی سلطنتی انگلیس که معمولا برای ماموریت‌های اسکورت استفاده می شوند به خاطر تعمیرات بلند مدت در دسترس نیستند.

نیروی دریایی سلطنتی انگلیس شش ناوشکن فعال دارد. سه ناوشکن در حال تعمیر هستند و همین امر مانع استقرار آنها می شود. با توجه به اینکه ناوشکن دانکن در راه رفتن به تنگه هرمز است، تنها دو ناوشکن دیگر در دسترس می‌باشند.

از ۱۳ ناو فعال نیروی دریایی سلطنتی انگلیس سه ناو در حال تعمیر هستند. از آنجایی که ناو مونتروز در منطقه حضور دارد و ناو کنت نیز در راه رفتن به این منطقه است، تنها هشت ناو دیگر در دسترس هستند.

آلن وست، رئیس سابق ستاد نیروی دریایی انگلیس گفت: ما ۱۹ کشتی اسکورت، ۶ ناوشکن و ۱۳ ناو داریم. از این تعداد تنها ۱۲ کشتی حقیقتا برای انجام عملیات در دسترس هستند. این مایه تاسف است.

الکساندر کلارک، مورخ نیروی دریایی گفت: اگر نیروی دریایی سلطنتی انگلیس بخواهد کشتی های باقیمانده خود را بسیج کند و یا آنها را مجددا به کار گیرد، در بهترین حالت چندین هفته طول خواهد کشید تا به این منطقه اعزام شوند اما این به معنای غیرممکن بودن این اقدام نیست.