تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا واکنش مقامات خارجی و چهره‌های داخلی را در پی داشت.

ظریف صدای ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه ایران نوشت: «ماجرای محمدجواد ظریف و دیپلماسی منحصربه‌فرد او همچون زخمی ناسور، آمریکا را به درگیری بزرگ با ایران کشانده و داستان طولانی تحریم ایران را این بار درباره این دیپلمات نام‌آشنا تکرار کرده است. چهارشنبه شب گذشته بود که آمریکا در یک اقدام بی‌سابقه اعلام کرد، وزیر خارجه ایران به این دلیل که به نمایندگی یا از طرف رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند، هدف تحریم این کشور قرار گرفته است. بنا به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، ظریف دستور کار و سیاست‌های رهبری جمهوری اسلامی ایران را اجرا می‌کند و سخنگوی اصلی ایران در سراسر جهان است. از این رو ایالات متحده با تحریم او پیام واضحی را برای حکومت ایران می‌فرستد به این معنا که رفتارهای اخیر جمهوری اسلامی کاملاً غیر قابل قبول است.

این تحریم شاید یکی از آخرین حربه‌هایی باشد که دولتمردان آمریکایی برای تحت تأثیر قرار دادن عرصه گسترده دیپلماسی چندجانبه جمهوری اسلامی ایران و ظریف به کار گرفته‌اند. جایی که عنصر دیپلماسی به یاری ایران آمده و وزیر خارجه ایران به واسطه ماه‌ها گفت‌وگو و رایزنی در داخل و خارج از کشور توانسته است در سطوح مختلف رسمی و غیر رسمی کشورهای منظومه غرب اعتمادسازی کند و از این رهگذر سناریوی کمپین فشار حداکثری تندروهای آمریکایی را با ناکامی مواجه کند. چه ظریف در خلال یک سال گذشته از خروج آمریکا از برجام و در مواجهه با تلاش گسترده دولت آمریکا و معدود کشورهای هم‌پیمان خود، مجادله‌ای جدی را در برابر دیدگان افکار عمومی جهان به نمایش گذاشت و انزوا و شکاف در دولت آمریکا در زمین بازی علیه ایران را یادآور شد. او طی ماه‌های اخیر چندین بار در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف آمریکایی و حضور در اندیشکده‌های این کشور، ناکامی آمریکا را به رخ کشیده و تأکید کرده که حاصل عملی سیاست آنها چیزی جز همراهی کم‌بهره اندک کشورهای منطقه‌ای نبوده است. در واقع ظریف مختصات رویکرد یکجانبه آمریکا و اختلافات درونی گعده تصمیم‌گیران سیاست خارجی این کشور را تا حدود زیادی با بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی خود روشن کرد و با معیار واقع‌گرایی و عمل‌گرایی چرخ دیپلماسی را به پیش راند.

در نتیجه چنین اقداماتی بود که مسئولان آمریکایی ابتدا با ایجاد محدودیت تردد شهری برای ظریف و همراهانش در آخرین سفر آنها به نیویورک جهت حضور در یکی از نشست‌های سازمان ملل متحد، مانع‌تراشی برای فعالیت‌های دیپلماتیک گسترده او را آغاز و کمی بعد در اقدامی بی‌سابقه تصمیم به تحریم او را عملی کردند تا عرصه دیپلماسی با نفوذ او را در صحنه سیاسی و افکار عمومی آمریکا به حداقل کاهش دهند. از معدود نمونه‌های مشابه چنین اقدامی از سوی آمریکا درخصوص ایجاد محدودیت برای مقامات برخی کشورها - چنان که مجید تفرشی، تاریخ‌نگار به آن اشاره کرده است - ممانعت از حضور یاسر عرفات، رهبر فلسطینیان در سال 1988 بود که در آن سال دولت آمریکا به بهانه سوابق تروریستی عرفات، مانع حضور او در اجلاس سازمان ملل شد. حالا به نظر می‌رسد که این بار دولتمردان آمریکایی دست‌ کم برای کم‌رنگ کردن دیپلماسی وسیع و نتیجه‌بخش وزیر خارجه ایران، نام او را در فهرست بلندبالای تحریم‌های خود قرار داده‌اند تا بلکه بیش از این در جدال دیپلماتیک تمام‌عیار با تهران مغلوبه نشوند.

بیراه نبود که کارشناسان و فعالان سیاسی در تحلیل این اقدام گفتند که ظریف صدای ایران است و لذا تأکید کردند که همه پشت صدای ایران هستند. اثبات دروغگویی‌های آمریکا که همزمان با اعمال فشارها و بخصوص تحریم مرد اول دیپلماسی ایران، ادعای آمادگی برای گفت‌وگو دارند هم در بسیاری از واکنش‌ها برجسته بود. از ستاد کل نیروهای مسلح تا سپاه و ارتش و دولتمردان و مجلسی‌ها و احزاب سیاسی و حتی منتقدان دیروز ظریف همه به میدان آمدند و نشان دادند آنجا که پای زیاده‌خواهی‌های آمریکا در میان باشد، اختلاف سلایق رنگ می‌بازد.

از سوی دیگر کشورهای مختلف جهان از جمله آلمان، فرانسه، روسیه، چین و شمار زیادی از چهره‌های آمریکایی و اروپایی مخالفت خود را با تحریم وزیر خارجه ایران ابراز کردند. آنها تحریم ظریف را به معنای به بن‌بست رسیدن راهکار دیپلماسی جهت حل بحران‌های جاری قلمداد کردند و از کاخ سفید خواستند همه درها را به روی گفت‌وگو نبندد.

در ادامه واکنش‌های چهره‌های شاخص حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به این اقدام آمریکا آمده است.

سعید حجاریان: در موضوع تحریم وزیر امور خارجه ایران به‌جای جدل‌های بی‌حاصل و صرفاً تبلیغاتی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا محمدجواد ظریف به‌عنوان شخصیتی صلح‌طلب و نماد مذاکره مکرر از سوی سازمان ملل متحد به خاک آمریکا دعوت شود تا نهایتاً اندیشه‌های ترامپ و بولتون و پمپئو به حاشیه برود. برای این منظور باید مذاکراتی قوی با آقای گوترش، دبیر کل سازمان ملل صورت بگیرد و الا ممکن است دولت کنونی آمریکا در گام بعد به سمت تعلیق دفتر نمایندگی ایران حرکت کند.

مصطفی معین: تحریم دکتر محمدجواد ظریف پیروزی دیپلماسی خردمندانه ایرانی بر دیپلماسی تحریم و تروریسم آمریکایی است! «باش تا صبح دولتت بدمد/ کاین هنوز از نتایج سحرست»

احمد توکلی: تحریم وزیر خارجه ایران توسط دولت ترامپ اثبات آشکار دو موضوع است؛ اول این که آمریکا نه دنبال مذاکره است و نه در طلب مذاکره خود صداقت دارد. اما مهم‌تر جایی است که آنها اعتراف می‌کنند که آقای ظریف را به‌عنوان سخنگوی نظام در خارج تحریم کرده‌اند؛ آن‌هم در حالی که تمام بوق‌های تبلیغاتی در اختیار خودشان است. با این توصیف تلاش برای خاموش کردن تنها تریبون نظام در دنیا به‌زعم آنها چیزی نیست جز عیان شدن ضعف آنها در مقابل منطق ایران.

مسعود پزشکیان: تحریم آقای ظریف دو پیام برای داخل و خارج کشور دارد. در سطح بین‌الملل این موضوع را روشن‌تر می‌کند که در منازعات اخیر میان ایران و آمریکا کدام طرف منطق دیپلماسی را کنار گذاشته و متوسل به سیاست تنش‌زایی شده است. در داخل هم این مسأله را روشن‌تر می‌کند که بر خلاف بسیاری از تعابیر، برجام و سیاست خارجی دولت و عملکرد آقای ظریف آنچنان به نفع ایران و به ضرر آمریکا بوده که این کشور را مجبور به روی آوردن به بی‌سابقه‌ترین و غیر معمول‌ترین واکنش‌ها کرده است.

علی مطهری: تحریم آقای ظریف، وزیر خارجه ایران توسط آمریکا بیش از هر چیز نشانه ضعف منطق آمریکا و هراس دولت این کشور از بیان منطق ایران در دنیاست. در تقابل فعلی ایران و آمریکا هر عقل سلیمی وقتی منطق دو طرف را می‌شنود، حق را به ایران می‌دهد و اگر کشورهایی با آمریکا همراهی می‌کنند، از روی ترس است. بنی‌امیه هم بشدت از این که منطق امام حسین (ع) برای مردم بازگو شود هراس داشتند و مانع نطق سخنگویان می‌شدند ولی همیشه در نهایت منطق قوی بر منطق سست و بی‌پایه پیروز می‌شود. نشانه‌های آن در تحریم آقای ظریف هویداست. کشورهای جهان این تحریم را جدی نگرفتند و آمریکا تنها مانده است. شخصیت آقای ظریف و علاقه‌مندی سیاستمداران دنیا به ایشان نیز در این قضیه بی‌تأثیر نیست. در واقع آمریکا مورد نامناسبی را تحریم کرده است. اما در داخل، امیدوارم کسانی که دم از انقلابی‌گری می‌زنند، قبول کرده باشند که آقای ظریف انقلابی‌تر از آنهاست و دست از حمله به ایشان بردارند.

مجید انصاری: تحریم ظریف، اوج حماقت ترامپ و دستگاه حاکمیتی آمریکاست. از این جهت که همزمان با پیشنهاد گفت‌وگو با ایران رئیس دستگاه دیپلماسی کشور را که مسئول انجام گفت‎وگوی یک کشور است، تحریم می‏ کنند. این نشان از آشفتگی و نابخردی دست‎اندرکاران سیاست خارجه آمریکا و شخص رئیس‏‌جمهوری این کشور دارد و البته از سوی دیگر نشانه مثبتی برای ماست. آمریکایی‏‌ها با این کار خود اقرار به شخصیت برجسته و قدرتمند آقای ظریف کرده و نشان دادند که ابرقدرتی مانند آمریکا از منطق این فرد در هراس است.

غلامحسین کرباسچی: آقای ظریف از شخصیت، منطق و زبان قدرتمندی برخوردار است که آمریکایی‎ها از آن وحشت دارند. آمریکایی‏‌ها نمی‎توانند تحمل کنند که وزیر امور خارجه ما آزادانه به کشورهای دیگر سفر می‏‌کند و فعالیت گسترده‏‌ای در رساندن پیامش به جامعه آمریکایی و رسانه‌های خارجی دارد. تحریمی هم که صورت گرفته بعد از سفر اخیر ظریف به آمریکا و مصاحبه‎های او با شبکه‌های خارجی و تأثیری بوده که در افکار عمومی برجای گذاشته است. پس این تحریم وحشت از بیان ظریف است که مبادا به گوش مردم آمریکا برسد.

علی شکوری راد: تحریم دکتر ظریف توسط دولت آمریکا هیچ چیز را نشان نمی‌دهد جز عجز و استیصال دستگاه دیپلماسی آن کشور در برابر دیپلماتی باهوش و بادرایت که با خوشرویی و لب خندان منافع ملی کشورش را تا عالی‌ترین حد دنبال می‌کند و حتی مخالفین و دشمنان را به تحسین وامی‌دارد. ظریف برای ملت ایران یک قهرمان بود و با این تحریم جایگاه رفیع‌تری یافت. بدخواهان او چه در خارج و چه در داخل کشور با این اقدام دولت آمریکا رسواتر شده‌اند. دیر نخواهد بود زمانی که آمریکایی‌ها از این اقدام خود پشیمان بشوند و آرزو کنند که کاش دوباره فرصت گفت‌وگو با او را بیابند.

سیدهاشم بطحایی: آمریکایی‏‌ها دچار نوعی سرگردانی و گیجی شده‎اند. آنها آرامش فکری ندارند و افکارشان بشدت متزلزل است. اکنون که ایران به قطب دینی، علمی و سیاسی در خاورمیانه تبدیل شده و نظامی برخاسته از قرآن و سنت الهی است، طاقت آمریکایی‎ها را تمام کرده است. ترامپ وقتی می‏‌گوید که ایرانی‎ها در هیچ جنگی پیروز نشده‌اند، دیگر چه انتظاری می‎توان از او داشت. معلوم است که در 8 سال جنگ تحمیلی در لاک کاسبی خود بوده و ندیده که چگونه رژیم بعث عراق را با همه امکانات شکست دادیم. اینک هم نوبت به آقای ظریف رسیده است. سیاستمدار باهوش، متدین، با فراست و خوب ما، آمریکایی‏ ها را عصبانی کرده است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی: تحریم آقای ظریف شاید کودکانه‌ترین و کم اثرترین کاری بود که دولت آمریکا در این شرایط می‌توانست علیه ایران انجام دهد؛ خصوصاً این که وزیر خارجه ایران هیچ دارایی در خارج از کشور برای مشمول شدن این تحریم ندارد و این یعنی دامنه اثر تحریم به مسدود کردن صدای او محدود می‌شود؛ سیاستی که نشان از خالی شدن دست آمریکا در برابر ایران و قرار گرفتنش در موضع انفعال دارد. موضعی که آمریکا سعی می‌کند با این دست تحریم‌های کودکانه آن را پنهان کند.

محمد توسلی: آقای ظریف و تیم ایشان طی دو سال مذاکره و مصاف پر چالش با تیم‌های دیپلماتیک 6 قدرت بزرگ جهانی به موفقیتی چشمگیر دست یافتند. موفقیتی که نه‌تنها منافع ایران بلکه منافع منطقه و جهان را تضمین می‌کرد. یکی از اهداف تحریم جدید دولت آمریکا در واقع به زیر کشیدن همین قدرت دیپلماتیک ایجاد شده در ایران است. قدرتی که ناشی از انتخاب درست مردم بوده و نشان می‌دهد که اگر مدیران کشور با شیوه صحیحی برگزیده شوند همواره نتیجه کار آنها به نفع منافع عمومی کشور خواهد بود.

محسن جلال‌پور، صاحب‌نظر اقتصادی: تحریم ظریف، تحریم مذاکره، تحریم گفت‌وگو، تحریم منطق، تحریم استدلال و تحریم حرف حساب گویی است.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران: تحریم ظریف نشانه قدرت دیپلماسی ظریف و منطق جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا است. همه بیش از پیش پشتیبان ظریف خواهیم بود.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران: تحریم شدن دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران نشان از ناتوانی و ضعف طرف مقابل در گفت‌وگو و مذاکره است.

پیروز حناچی، شهردار تهران: تحریم آقای ظریف نتیجه عصبانیت آمریکا نسبت به تأثیرگذاری ایشان است. وزیر خارجه ایران در آخرین مصاحبه خود با ‌هارد تاک بی‌بی‌سی، تدبیر، استدلال و موضع قوی از خود نشان دادند و این تحریم، دقیقاً عکس‌العمل تأثیرگذاری همین مصاحبه است. من فکر می‌کنم این رفتار در هر صورت نشان‌دهنده ضعف مقامات آمریکاست.

محسن‌ هاشمی، رئیس شورای شهر تهران: این که آمریکا از یک طرف مدعی آمادگی برای گفت‌وگو با ایران است و از سوی دیگر سردمدار دیپلماسی ایران را تحریم می‌کند، نشانه سردرگمی شدید و تناقض گویی آمریکا در قبال ایران است. معتقدم ظریف، نماد عقلانیت و گفت‌وگو، نه‌فقط در ایران بلکه در عرصه بین‌الملل است. بنابراین تحریم و تخریب او نفی گفت‌وگو و جایگزینی هیجان با عقلانیت و تحریک به خشونت در جهان است و حمایت از ظریف، دفاع از ایران، منطق و گفت‌وگو خواهد بود. اقدام ترامپ و تخریبگران تنها موجب بیشتر نمایان شدن منطق ظریف و بی‌منطقی مخالفانش می‌شود.

جواد افشار، کارگردان سریال گاندو: تحریم ظریف، ادامه همان حکایت چماق و هویج همیشگی آمریکاست. از یک‌طرف می‌گویند مذاکره کنیم از یک‌طرف تحریم می‌کنند و همین نشان می‌دهد که آنها هرگز اهل گفت‌وگو نیستند. ما با همدلی و دوری از جناح‌زدگی می‌توانیم توطئه‌ها را خنثی کنیم. تحریم ظریف یک تحریم ملی و فراجناحی است به این دلیل که او نماینده ایران در جهان دیپلماسی است و کسی در خارج از ایران از ظریف نمی‌پرسد که به کدام طیف سیاسی گرایش دارد. همه ما پشتیبان آقای ظریف هستیم و از او حمایت می‌کنیم و آرزو می‌کنیم که در تمام عرصه‌های بین‌المللی موفق باشند، چون موفقیت او موفقیت کشور است.

هادی مرزبان، کارگردان تئاتر: ظریف برای من حرمت ویژه‌ای دارد و فکر می‌کنم همیشه به‌عنوان یک ایرانی تمام و کمال حرف دل مردمش را زده است و حرف و دغدغه‌هایشان را با خود در همه جای دنیا برده و مطرح کرده است. ظریف با دوستان این مملکت و مردم دوست خوبی بوده و با دشمنان آنها نیز به شیوه خودشان رفتار کرده و همین است که باعث غضب آنها شده است. ظریف یک ایران‌دوست واقعی است و به همین دلیل هم همه مردم ایران برایش احترام قائل هستند و او را از صمیم قلب دوست دارند.

رضا رشیدپور: فحاشی و تحریم ابزار دست تندروها برای میان‌بر به اهداف دور دست است. چه در داخل و چه در خارج. شگفت آن که هر بار به محبوبیت و اثرگذاری فرد مظلوم انجامیده است. من نگران نیستم. بر صدر نشستن ظرافت می‌خواهد، نه درشتی.

ناظم دباغ، رئیس‌دفتر اقلیم کردستان عراق در ایران: برجسته‌ترین سیاستمدار و دیپلمات ایرانی که توانسته در سطح بین‌الملل نقشی واقعی را بازی کرده و چهره واقعی سیاست جمهوری اسلامی ایران و سیاست غیر عاقلانه ترامپ را به نمایش بگذارد، آقای ظریف است. به همین دلیل چند روز قبل آقای ترامپ اشاره کرد ایران همیشه در مذاکره برنده بوده است. تحریم اخیری که ترامپ علیه ظریف اعلام کرده نیز واکنشی به همین پیروزی وزیر خارجه ایران است. به نظرم نتیجه این کار به نفع ایران خواهد بود.

خالد قدومی، نماینده حماس در تهران: ما در جنبش حماس اقدام آمریکا در تحریم آقای ظریف را محکوم می‎کنیم. این اقدام حتماً بر خلاف همه مقررات بین‎المللی است. آقای دکتر ظریف یک دیپلمات برجسته، فردی با شخصیت و مبارزی مجاهد است که همه ارزش‎ها و منافع مردم خود را در نظر می‎گیرد. او همچنین از حامیان فلسطین و مقاومت است و دیپلماتی است که با زبان قوانین بین‎الملل صحبت می‎کند و مدافع حقوق بشر است. او را باید استادی در دیپلماسی جهان دانست. لذا اقدام نابخردانه آمریکا قابل نکوهش است. این اقدام قطعاً در جهت استقرار صلح و امنیت منطقه نیست و بلکه برعکس، موجب ایجاد تشنج بیشتر در منطقه شده و نفتی است بر آتش.

آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو: آقای ظریف یک چهره بین‌المللی است که در جهان کاملاً شناخته شده است. تحریم او نه‌تنها از ارزش‌های ایشان کم نمی‌کند بلکه پیش ما و مردم ایران عزیزتر هم می‌شوند. این کار نشان داد که دولت آمریکا چقدر از آقای ظریف می‌ترسد. دلیل تحریم هم توانمندی‌های ایشان است. مطمئناً خدمات و دلسوزی‌هایی که آقای ظریف برای ایران داشته، برای همه مشخص است.

بهنام محمودی، کاپیتان سابق تیم ملی والیبال: به عنوان سرباز مردم ایران معتقدم باید قدردان تلاش‌ها و زحماتی که افراد مختلف مانند آقای ظریف برای مردم می‌کشند، باشیم. درست است که به‌علت تحریم‌ها مشکلات زیادی برای مردم ما به وجود آمده ولی ظریف تمام تلاش خود را کرده و به نوعی ایشان ویترین کشور ما در بحث دیپلماسی و تبادلات بین‌المللی به حساب می‌آید. تحریم ایشان توسط دولت آمریکا توانایی‌های آقای ظریف و حقارت و بی‌سیستمی آمریکا را نشان می‌دهد.

وحید شمسایی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال: آقای ظریف هم به‌عنوان یک خدمتگزار در کشور تا آنجایی که توانسته، رابطه دیپلماتیک خوبی را بین ایران و سایر کشورها به وجود آورده و به نظرم آمریکا ظالمانه ایشان را تحریم کرده که خارج از عرف دیپلماتیک است. وقتی آمریکا آقای ظریف را هم تحریم می‌کند، نشان‌دهنده ضعف این کشور است. این تحریم‌ها از مایحتاج مردم و احتیاجات کشور گذشته و حالا به تحریم افراد رسیده. آقای ظریف هم انسان بزرگ، شایسته و باتدبیری است که زحمت می‌کشد. او در مسأله برجام تلاش‌های زیادی را انجام داد و الان هم قطعاً یک چهره ملی است.

احسان قائم‌مقامی، استادبزرگ شطرنج ایران: به‌شخصه می‌توانم از دکتر ظریف به عنوان فردی که فکر شده و پرداخت شده به موضوعات نگاه می‌کند، یاد کنم. احساس می‌کنم که ایشان در مجموع چهره موجهی هستند که از حقوق مردم ایران دفاع می‌کند. ظریف به‌عنوان فردی مسلط و خبره در جایگاه صحیحی در خدمت ایران است. فکر می‌کنم که سیاست خارجی ایران در چند ماه اخیر عملکرد قابل قبولی داشته و خیلی از این موفقیت‌ها را مدیون زحمات آقای ظریف هستیم که نماینده لایق و شایسته‌ای برای ایران هستند.

فرشاد پیوس، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال: آقای ظریف به‌عنوان وزیر امور خارجه خصوصیات ویژه‌ای دارد. ایشان هم خوب با کشورهای اروپایی مذاکره می‌کند و هم با خنده‌های دلنشین خود نشان می‌دهد که ایرانی‌ها اهل تعامل و دوستی هستند. این جمله ظریف را که گفته هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن از یادم نمی‌رود و باعث خوشحالی من و خیلی از مردم ایران شد که هیچ وقت زیر بار حرف زور نمی‌رویم. این تحریمی هم که برای ایشان توسط آمریکا صورت گرفته، تأثیری ندارد، چون آقای ظریف شناخته شده هستند و ما هم از ایشان حمایت می‌کنیم و می‌خواهیم که با قدرت به کارشان ادامه دهند.

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران: آمریکا از برجام خارج شد به این امید که دنیا را علیه ایران متحد کند اما نتوانست به خواسته خود برسد، بنابراین ترامپ سعی کرد با همه کسانی که در برجام نقش داشتند مقابله کند. آقای ظریف محور مذاکرات بود همان طور که خود رئیس‌جمهوری آمریکا بارها گفته است، وزیر خارجه ایران مذاکره کننده و دیپلمات قوی است بنابراین ترامپ او را تحریم کرد که دلخوری، عصبانیت و ناراحتی خود را به گونه‌ای اعلام کند.

سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر: بسیاری از شخصیت‌های برجسته سیاسی دنیا این اقدام را نادرست و غیر قابل قبول دانستند. این نمایشی است که رئیس‌جمهوری آمریکا به راه انداخته و معلوم هم نیست که تصمیماتش تا کجا ادامه خواهد داشت. آقای ترامپ باید بداند تصمیمات این‌چنین در دنیای دیپلماتیک نشان‌دهنده پایین بودن سطح فکر سیاسی آنهاست.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور: تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی آمریکا اقدام بی‌سابقه‌ای است و حداقل در سال‌های عمرم به یاد ندارم وزیر خارجه کشوری را تحریم کرده باشند. قرار گرفتن نام دکتر ظریف در فهرست افراد تحریم شده آمریکا نشانه این است که ایشان توانسته با تبحر، ارزش‌های ذاتی و توان دیپلماتیکش دیپلماسی آمریکا را در معرض بحران قرار دهد و برنده واقعی میدان مذاکره باشد. دولت ترامپ با تحریم دکتر ظریف این پیام را به دنیا مخابره کرد که آمریکا نسبت به دیپلماسی ایران ضعف دارد.

محمدرضا واعظ مهدوی، مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور: تحریم ظریف از سوی آمریکا بیشتر از هر چیزی نشان‌دهنده عدم پایبندی آمریکا به هر گونه مقررات و ضوابط بین‌المللی است. بر خلاف ادعای خودشان که ذاتاً به این موضوع تأکید می‌کنند ایران را کشور قانونمندی کنند رفتار آمریکا نشان می‌دهد بیشترین بی‌قانونی در رفتارها آنها نهفته است.

محمد درویش، معاون سابق سازمان محیط زیست: نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد حتی در شرایط جنگ خونین جهانی دوم، متحدین و متفقین وزرای خارجه را تحریم نکردند. این تحریم تشویق جنگ‌طلبی است. دولت آمریکا به رغم شعارها، آمادگی گفت‌وگو ندارد. یک پیام روشن هم برای تندروهای داخلی دارد باید از ظریف به عنوان قهرمان ملی تقدیر کنیم.

محمد زینالی، جامعه‌شناس: تا امروز می‌توانستیم بگوییم هر اقدامی که ترامپ در مورد تحریم انجام داده در راستای دیپلماسی و منافع کشورش بوده اما با تحریم ظریف به‌عنوان نماینده سیاسی کشور ایران و نماد گفت‌وگوی دیپلماتیک تنها می‌توان گفت او راه را برای گفت‌وگو و عقلانیت بسته و هزینه این اقدام را خواهد پرداخت.

علی خدایی، نماینده کارگران ایران در شورای عالی کار: نظام سلطه جهانی در حالی که داعیه حمایت از بشریت را سر داده و مذاکره را فریاد می‌زند، نماینده دیپلماسی کشور ایران را تحریم می‌کند تا مانع رسیدن ادبیات صلح‌آمیز و انسان‌دوستانه ما به گوش متفکران و مردم کشورهای جهان شود و بتواند به منافع خود که در پس شعارهایش مخفی کرده، دست یابد.

واکنش ها ی خارجی

اتحادیه اروپا به همکاری با ظریف ادامه می‌دهد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از اولین مقامات آمریکایی بود که در پیامی توئیتری با مطرح‌ کردن ادعاهایی به تحریم شدن همتای ایرانی خود از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان داد و با اشاره به اعمال تحریم‌های چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا علیه رهبر معظم انقلاب، ظریف را مدافع مهم رهبری ایران دانست.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا تحریم ظریف را ارسال‌کننده این پیام دانست که آمریکا ظریف را سخنگویی نامشروع برای ایران قلمداد می‌کند.

وندی شرمن، نماینده ارشد آمریکا در زمان مذاکرات هسته‌ای ، این اقدام آمریکا را نشان‌دهنده دروغ‌بودن درخواست ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط دانست و گفت که این اقدام به‌وضوح چیزی بود که پس از تمدید معافیت تحریم‌های هسته‌ای به‌مدت 90 روز، برای جلوگیری از شکایت تندروهای دولت آمریکا انجام شد.

گری سیک، دیپلمات پیشین آمریکا، با کنایه به مایک پمپئو نوشت: وقتی وزیر خارجه دشمن‌تان نسبت به شما دیپلمات بهتر، سخنگوی بهتر، توییت‌نویسی بهتر و نماینده‌ای بهتر برای کشورش است، خب، شما باید سعی کنید او را ساکت کنید.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار خویشتنداری حداکثری همه طرف‌ها شد.

کارلوس مارتین رویز د گوردجولا، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از تحریم ظریف اعلام کرد که اتحادیه اروپا علی‌رغم تصمیم جدید آمریکا، به همکاری با وزیر خارجه ایران ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه آلمان تحریم وزیر خارجه ایران را اقدامی نادرست خواند و تصریح کرد که وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس به‌طور منظم با محمدجواد ظریف در تماس هستند و به این کار خود ادامه خواهند داد.

وزارت خارجه فرانسه با اعلام این که این کشور در کنار انگلیس و آلمان با تصمیم آمریکا مخالف است، تأکید کرد که همه کانال‌های دیپلماتیک باید باز باقی بمانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت دولت لندن از قراردادن رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا حمایت نمی‌کند.

هوا چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از اقدام آ مریکا در تحریم ظریف، تأکید کرد که واشنگتن باید برای کاستن از تنش‌ها تلاش کند.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که تنها ابزار دیپلماسی ایالات متحده، اعمال تحریم است و ایالات متحده آمریکا به‌سوی یک بن‌بست می‌رود.

خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا تحریم دیپلمات ایرانی را خطای بزرگ دولت آمریکا توصیف کرد.