سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در جلسه اخیر این شورا تایید شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عباسعلی کدخدایی اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان در این جلسه طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را تایید کردند و ایرادی به آن وارد ندانستند.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان همچنین لایحه تعیین تکلیف اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی را بررسی و ایرادی جزئی به آن گرفتند.

کدخدایی ادامه داد: البته این ایراد پس از بررسی در مجلس قابل حل است. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 24 تیرماه سال جاری طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را با ۱۴۳ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از ۲۰۲ نماینده حاضر اصلاح کردند.

نمایندگان در این طرح مقرر کردند: از تاریخ تصویب این قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات در مواردی که مغایر شرع نیستند با رعایت بند د ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری و بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل می شود.

نمایندگان در تبصره 1 ماده واحده این طرح مقرر کردند تمامی امکانات، اموال و نیروی انسانی سازمان مزبور در اختیار وزارتخانه جدید قرار می گیرد. 

خانه ملتی ها در تبصره 2 ماده واحده این طرح تصویب کردند: شرح وظایف این وزارتخانه مطابق قوانین مورد عمل سازمان مذکور خواهد بود و دولت موظف است تغییرات در شرح وظایف وزارتخانه جدید را حداکثر ظرف مدت یک سال برای تصویب به مجلس ارائه دهد. 

با تصویب نمایندگان مجلس در تبصره 3 ماده واحده هر گونه افزایش نیروی انسانی، امکانات و بار مالی برای وزارتخانه موضوع این ماده در طول دوران اجرای برنامه ششم توسعه ممنوع است.

در ماده واحده اصلاحی آمده است که از تاریخ تصویب این قانون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تمامی اختیارات و وظایفی که به موجب قوانین و مقررات با رعایت بند (د) ماده (۲۹) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند (الف) ماده (۲۸) قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و بدون توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تبدیل می‌شود. هزینه ناشی از تغییر عنوان دستگاه از محل صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تأمین می‌شود.

در تبصره این ماده واحده عنوان شده است که در تشکیل این وزارتخانه رعایت موازین شرعی ضروری است.