​پنتاگون از تصمیم انگلیس برای پیوستن به ائتلاف دریایی خلیج فارس استقبال کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت دفاع آمریکا با استقبال  از تصمیم انگلیس برای حضور در خلیج‌فارس و تنگه هرمز در بیانیه‌ای اعلام کرد: امنیت عبور و مرور دریایی در واقع یک موضوع مهم  بین‌المللی است و ما برای رسیدن اهداف خود برای تامین امنیت در خلیج‌فارس به دنبال همکاری با انگلیس و سایر کشورهای هم‌پیمان خود  برای تضمین تجارت آزاد هستیم.

 

دیدار مقام‌های آلمانی و فرانسه با محوریت ائتلاف نظامی خلیج فارس

مقام‌های آلمانی و فرانسوی طی روزهای آینده برای بحث در خصوص پیوستن به ائتلاف دریایی خلیج‌فارس با یکدیگر دیدار می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های ارشد برلین و پاریس، طی روزهای آینده گفت‌وگوهایی را درباره ائتلاف دریایی خلیج فارس خواهند داشت.

این در حالی است که تا کنون فرانسه و آلمان پیشنهاد آمریکا برای شرکت در ائتلاف نظامی آمریکا را نپذیرفته‌اند. 

 

رسانه صهیونیستی: بن سلمان به طور جدی در حال بررسی گفت‌وگو با تهران است

پایگاه خبری دبکا وابسته به رژیم صهیونیستی مدعی شد که امارات و عربستان تماس‌های مخفیانه خود با ایران را افزاش داده‌اند و ولیعهد سعودی به طور جدی درحال بررسی گفت‌وگو با تهران است.

به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به نقل از منابع ویژه خود مدعی شد که عربستان و امارات تماس‌هایی مخفیانه در رابطه با امنیت کشتیرانی در خلیج فارس با ایران برقرار کرده‌اند.

این پایگاه به نقل از منابع خود نوشت: امارات و عربستان به این نتیجه رسیده‌اند که اهداف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با ایران با اهداف ریاض و ابوظبی تطابق ندارد.

برخی منابع اطلاعاتی با اشاره به سفر اخیر هیات اماراتی به تهران اعلام کردند که مسئولان اماراتی در دیدار با مسئولان ایرانی در رابطه با مساله امنیت کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و تنگه باب المندب بحث و گفت وگو کردند.

یک مسئول اماراتی که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است در گفت‌وگو با دبکا گفته است: اگر واشنگتن به دنبال مذاکره با ایران است در پیوستن به اتئلاف آمریکا برای حمایت از کشتیرانی در خلیج فارس هیچ منفعتی نداریم زیرا در این صورت قدرت بازدارندگی آن بسیار محدود خواهد بود.

دبکا می‌نویسد، این تحولات باعث شد که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به طور جدی درحال بررسی بازکردن باب گفت‌وگو با تهران باشد.

به گزارش ایسنا، یک هیات 7 نفره از مقامات گارد ساحلی امارات روز سه شنبه گذشته وارد تهران شد و در رابطه با همکاری مرزی دو کشور، تردد اتباع و ترددهای غیرمجاز و یا بدون اطلاع و تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات طرفین با مقامات ایرانی گفت‌وگو کرد.

این ششمین نشست گارد ساحلی ایران و امارات است. پنجمین نشست گارد ساحلی دو کشور در سال 1392 یعنی شش سال پیش برگزار شده بود.

این سفر هیات اماراتی به تهران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عربی و بین المللی به دنبال داشت. شبکه المیادین در این باره نوشت که سفر هیات نظامی اماراتی به تهران تنها به معنای عقب نشینی امارات نیست بلکه این مساله نشان می‌دهد که ایران نیز به تلاش‌های امارات پاسخ مثبت داده است.

یک منبع در وزارت خارجه امارات در واکنش به این سفر اعلام کرد که این نشست ششمین نشست بین‌المللی مشترک میان گارد ساحلی ایران و امارت بوده و در راستای تکمیل نشست‌های پیشین برگزار شده است.

این مسئول اماراتی گفت: در نشست تهران موضوع ورود صیادان دو کشور به آب‌های طرف مقابل، آزادی صیادان ناقص قوانین صید و مبارزه با قاچاق مورد بررسی قرار گرفت.

در این راستا انور قرقاش، وزیر مشاور امارت در امور خارجه نیز به این سفر واکنش داد و گفت که در رابطه با پرونده ایران موضع مشترک امارات و عربستان دوری از درگیری و مقدم کردن فعالیت و اقدام سیاسی است، این در حالیست که دوحه از طریق بزرگ نمایی یک نشست روتین تلاش می‌کند از آب گل آلود ماهی بگیرد.