رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی از دشمنان ما به دنبال برافروختن جنگ با ایران ولو محدود هستند، گفت: البته اگر مختصر عقلی داشته باشند وارد این ماجراجویی نمی‌شوند. چون اگر بخواهند ضربه بزنند پاسخ ایران به گونه‌ای است که دچار آسیب فراوان می شوند.

لاریجانی: آمریکایی‌ها مختصر عقلی دارند که وارد ماجراجویی با ایران نشوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

علی لاریجانی در مراسم آئین بزرگداشت روز خبرنگار که امروز در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار،گفت: بنده خوشحالم خانم عبدالمحمدی که مدتی است در بستر بیماری به سر می‌برد، در این جلسه حاضر است؛ وی خبرنگار خدومی بود و از خداوند شفای عاجل برای وی می‌خواهم و لازم است یاد مرحوم مردوخی را هم گرامی داریم.

وی با اشاره به دغدغه‌هایی که از سوی خبرنگاران پارلمانی در این جلسه مطرح شد،افزود: خبرنگاران مطالبی را درباره جایگاه شغلی خود بیان کردند که بنده هم معتقدم جایگاه خبرنگاران باید حفظ شود و آنان باید مورد حمایت قرار گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تلاش‌هایی در مجلس شد تا طرح نظام رسانه‌ای و قانون مطبوعات برای حمایت از خبرنگاران آماده شود اما دولت گفت که لایحه‌ای را در این زمینه آماده می‌کند و به همین دلیل ما صبر کردیم تا دولت در این باره لایحه خود را به مجلس ارائه کند.

لاریجانی ادامه داد: متأسفانه دولت در ارائه لایحه نظام رسانه‌ای و مطبوعاتی، تأخیر داشت و به همین دلیل ما از کمیسیون فرهنگی مجلس خواستیم که طرحی را که در این زمینه از قبل آماده کرده بودند، مجدداً مورد بررسی قرار دهند تا در مدت باقی‌مانده از این مجلس، به صحن علنی ارائه شود. امیدواریم تا دو ماه آینده این مسئله محقق شود و آن را بررسی کنیم.

وی درباره درخواست برخی از خبرنگاران مبنی بر داشتن گوشی هوشمند در مجلس گفت: این مسئله بیشتر جنبه حفاظتی دارد و مربوط به مسئولان حفاظت است. از سوی دیگر، برخی از شما تأکید کردید که با گوشی هوشمند به دنبال عکسبرداری از مجلس هستید که با وجود عکاسان، نیازی نیست که شما عکسبرداری کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به خبرنگاران گفت: در شرایط ویژه‌ای که کشور قرار دارد، ما باید به صورت مشترک با یکدیگر به مسائل کشورمان توجه داشته باشیم و برداشتمان مشترک باشد.

لاریجانی متذکر شد: پس از توافق هسته‌ای و سپس بعد از خروج آمریکا از برجام و ماجراجویی‌های این کشور، دو شرایط متفاوت برای جمهوری اسلامی ایران هم در وضعیت داخلی و هم در روابط بین‌الملل به وجود آمد که ما باید تحلیل درستی از رفتارهای آنان داشته باشیم و بدانیم که هدف حریفمان از این اقداماتی که انجام می‌دهد، چیست.

وی با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند که دشمنان ما به دنبال جنگ با ایران هستند، گفت: ممکن است برخی از کشورهای منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی، برنامه‌های این‌چنینی تدارک دیده باشند اما آنان به خوبی می‌دانند که اگر کوچکترین ضربه‌ای به ایران بزنند، پاسخ محکمی از ما دریافت خواهند کرد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه گرفتار می‌شوند و اگر آنان مختصر عقلی داشته باشند، وارد جنگ با ایران نمی‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما باید جنس کار حریف را بشناسیم، تصریح کرد: در وهله اول آنان به دنبال فشارهای اقتصادی در درون ایران هستند که به مردم ما فشار ایجاد کنند و نارضایتی آنان را از حکومت افزایش دهند به گونه‌ای که آقای «هُوک» که موجود عجیب و غریبی است، گفت ما به دنبال آن هستیم که مشکلات درونی ایران را افزایش دهیم و بی‌اعتمادی مردم ایران نسبت به مسئولانشان را ایجاد کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: تاکنون دشمنان نظام جمهوری اسلامی موفق نشدند که به این هدف شوم خود برسند به همین دلیل مرحله دوم هدف خود را اجرایی می‌کنند مبنی بر اینکه می‌خواهند جلوی توسعه اقتصادی ایران را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه ملت آمریکا گرفتار گروه تند و فاسدی شده‌اند که این افراد بعضاً دچار توهم هستند، اظهار داشت: آنان به دنبال آن بودند که فروش نفت ایران را به صفر برسانند و با ارتباطاتی که با کشورهای مختلف دارند، فشار اقتصادی به ایران را افزایش دهند. همچنین آنان مشکلاتی را از حیث امنیتی و سیاسی در منطقه ایجاد کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به زحماتی که وزیر امور خارجه کشورمان برای تقویت روابط ایران با کشورها انجام داده است، گفت: ظریف به دلیل نقش زیادی که در افشای مسیر غلط آمریکا داشت، تحریم شد و ما باید با حربه‌های دشمن مقابله کنیم و اصحاب رسانه هم در این زمینه مسئول هستند.

لاریجانی با تأکید بر ضرورت توجه به اقتصاد ملی در رسانه‌ها، اظهار داشت: رسانه‌ها به جای مأیوس‌ کردن مردم و ارائه گزارش‌های منفی، باید نکات مثبت را به مردم بگویند. برای مثال باید دولت و مجلس را واقف کنند که از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف اقتصادی کشور استفاده کنند چرا که بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه ما بالفعل نشده است و متأسفانه واردات در بخشی از جاها بسیار زیاد است.

وی متذکر شد: همچنین چندی پیش مجلس شورای اسلامی قانونی را برای توسعه اقتصادی روستاها به تصویب رساند که فرصت خوبی برای جذب جوانان در روستاها و ارتقای شغلی آنان است که توقع ما آن بود که رسانه‌ها بیش از این بر روی مسئله مذکور کار می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توانمندسازی اقتصادی کشور با توجه به شرایط فعلی، عزم ملی می‌خواهد و رسانه‌ها می‌توانند این عزم را ایجاد کنند، گفت: ما چاره‌ای جز این مسئله نداریم. از سوی دیگر باید همبستگی سیاسی و اجتماعی در جامعه ایجاد شود چرا که دشمنان به دنبال تخریب و مأیوس کردن مردم هستند و ما باید اختلافات جزئی را کنار بگذاریم و بر همبستگی‌ها بیافزاییم.

وی ادامه داد: متأسفانه گاهی‌اوقات برخی از مسائل فرعی در رسانه‌ها برجسته می‌شود درحالی‌که نباید به این اختلافات دامن زده شود و باید حواس‌ها در انعکاس اخبار و اطلاعات جمع‌تر باشد چرا که مأیوس کردن مردم نسبت به مسئولان و نهادها، هیچ سودی ندارد و برجسته کردن آن کاری نادرست است و باید اقدامات مثبت برجسته‌تر شود.

لاریجانی با بیان اینکه انتخابات پرشور، یک پشتوانه بزرگ برای نظام است، گفت: باید به همبستگی داخلی توجه بیشتری شود و جزئی کردن مسائل و منفی نشان دادن موضوعات، فقط به نفع دشمنان است و رسانه‌ها باید توانمندی‌های سیاسی و اقتصادی را مورد توجه قرار دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در صورتی که رسانه‌ها توجه زیادی به ظرفیت‌های کشور کنند، دشمنان دیگر نمی‌توانند ارتباط با ایران را کنار بگذارند اما اگر ما این‌چنین نباشیم و اخبار مأیوس‌کننده را برجسته کنیم، فشارهای دشمنان زیاد می‌شود. بر این اساس باید یک عزم واحد در مصاف با دشمنان داشته باشیم.