بقایی تاکید کرد: دولت آمریکا مسئول تبعات این اقدام نامشروع و غیرقانونی خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

تهران-ایرنا- سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، با ارسال نامه‌ای به نمایندگان دائم کشورها در سازمان ملل متحد، تحریم وزیر امور خارجه ایران را تعرض بی‌سابقه به نهاد دیپلماسی بین المللی دانست و نسبت به تبعات این اقدام متخلفانه آمریکا بر چندجانبه گرایی هشدار داد.

به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «اسماعیل بقایی» در نامه خود که عصر سه شنبه ۱۳ مرداد منتشر شده است، با اشاره به قواعد بین المللی ناظر بر مصونیت وزرای امور خارجه و احترام به کارکرد دیپلماسی به عنوان ابزار گفت و گو و تعامل حرفه ای بین دولت ها، اقدام آمریکا در تحریم محمدجواد ظریف را تاییدکننده موضع دیرپای ایران مبنی بر عدم صداقت و ریاکاری دولت آمریکا در ادعاهایشان برای گفتگو و مذاکره دانست.

بقایی تاکید کرد: دولت آمریکا مسئول تبعات این اقدام نامشروع و غیرقانونی خواهد بود.

نماینده دائم کشورمان در ژنو، در این نامه کارکرد موثر دیپلماسی چندجانبه را لازمه حراست از صلح و امنیت بین المللی توصیف کرد و سیاست قلدرمآبانه و یکجانبه گرایانه آمریکا را مخل همکاری بین المللی بین دولت ها و حاکمیت قانون در سطح بین المللی دانست.

وی توسل آمریکا به اقدامات یکجانبه قهری علیه وزیر خارجه یک دولت عضو سازمان ملل متحد را ضربه ای به دیپلماسی بین المللی و نقض اصول و قواعد حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل دانسته و آن را مغایر با تعهدات دولت آمریکا طبق معاهده مقر ۱۹۴۷ فیمابین این کشور و سازمان ملل متحد عنوان نموده است.

در بخشی از این نامه رسمی مسئولیت کلیه دولت های عضو سازمان ملل برای پاسداشت حقوق بین الملل، نهاد دیپلماسی و اصول منشور ملل متحد خاطرنشان و تاکید شده است که نباید اجازه داد یکجانبه‌گرایی غیرمسئولانه و مخرب آمریکا، حاکمیت قانون در سطح بین المللی را به قهقرا برده و نهاد دیپلماسی را که امروزه بیش از هر زمانی برای برون رفت از تنش ها و منازعات پیچیده بین المللی بدان نیاز است، را در معرض آسیب و تخریب قرار دهد.

 

مردم با هر تفکری برای مقابله با دشمن به میدان بیایند

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که در شرایط فعلی و با تشدید تحریم‌ها حفظ اعتماد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی امری ضروری است و به عنوان وظیفه همه جناح‌ها و گروه های سیاسی و مردم با هر تفکری محسوب می‌شود.

محمد جواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط فعلی و با تشدید تحریم‌ها همه جناح ها و گروه‌های سیاسی و مردم با هر تفکری باید به میدان آیند حتی آنهایی که ممکن است با انقلاب زاویه داشته باشند اما وطن پرست هستند چون تمامی تلاش آمریکا، صهیونیست و بن سلمان تجزیه ایران است. آن ها در نقشه‌هایشان هم ایران را به چهار قسمت تقسیم کردند چون هدفشان فقط سرنگونی نظام جمهوری اسلامی نیست که می‌خواهند ایران را تجزیه کنند پس اگر همه ما با هم باشیم قطعا نمی‌توانند کاری را پیش ببرند.

وی با یادآوری اینکه کشور با شدیدترین، همه جانبه ترین و هوشمندانه ترین تحریم‌های اقتصادی و سیاسی مواجه است، افزود: دشمنان ما هم زمان با تشدید تحریم‌ها، جنگ روانی و تبلیغاتی راه انداخته‌اند که برای رسیدن به اهدافشان حتی اجازه واردات داروی بیماران سرطانی و خاص را نمی‌دهند و از آن طرف ادعا می‌کنند که عملکرد سیاستمداران و دولتمردان ما کار را به این جا کشانده است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها ۱۲ شرط را برای مذاکره تعیین کردند که هر کدام از آنها مصداق دخالت در امور کشورمان است بعد موضوع مذاکره بدون پیش شرط را بیان می‌کنند، مردم بدانند که این کارها برای رسیدن به تعامل و راه حل نیست بلکه از مذاکره به عنوان یکی از ابزارهای تحمیل و فشار استفاده می‌کنند تا بگویند ما را با فشار پای میز مذاکره کشانده و بعد به ما خفت و ذلت تحمیل کنند اقدامی که نه فقط برای ایران بلکه برای سایر سیستم‌های مقاومت به خصوص در خاورمیانه در پیش گرفته است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان و در جمع بندی با تاکید مجدد بر اینکه مردم بدانند فشارها  و سخن از مذاکره فریبی بیش نیست، گفت: اکنون از ۲۵ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۹ کاندیدا حق را به ایران در برجام داده و کنگره هم چنین موضوعی را مطرح می‌کند چون ترامپ همان فردی است که از معاهدات بین المللی مختلف همچون پیمان آب و هو ایی پاریس و پیمان موشکی خارج شد و تلاش می‌کند که این رفتارش را ادامه دهد لذا با این گونه اقدامات کورسوی امیدی برای مذاکره با ترامپ وجود ندارد.