منابع اسرائیلی از پرتاب ماهواره‌ای رژیم صهیونیستی برای بررسی و رصد فعالیت‌های ایران خبر دادند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا به نقل از الشرق الاوسط، منابع اسراییلی از  پرتاب ماهواره «عاموس ۱۷» به مدار زمین خبر دادند. 

این ماهواره به سرویس‌های امنیتی اسرائیل این امکان را  می‌دهد که فعالیت‌های ایران را بررسی و رصد  کرده و درباره پایگاه‌های ایران به آنها اطلاعات دهد.

 

رئیس اسبق سازمان سیا: خروج از برجام و تحریم‌های مجدد علیه ایران مناسبات آمریکا با اروپا را خدشه‌دار کرد

رئیس اسبق سازمان سیای آمریکا خروج کشورش از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران را عامل خدشه دار شدن مناسبات دو سوی آتلانتیک دانست.

به گزارش تسنیم، "دیوید پترائوس"، ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس اسبق سازمان سیا در گفتگویی با رسانه (RND) آلمان تشدید تنش‌ها با ایران در منطقه خلیج فارس را امکان پذیر دانسته و تاکید کرد که به اعتقاد او خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران مناسبات واشنگتن با متحدان اروپایی اش را خدشه دار کرده است.

وی درباره مناسبات بین آمریکا و آلمان نیز گفت که این دو کشور مناسبات بسیار عمیقی با هم دارند که از زمان پایان جنگ جهانی دوم مراحل پر تنشی را پشت سر گذاشته است. من می‌توانم به خوبی سال‌های هشتاد را به یاد بیاورم که در آن معترضان آلمانی در خیابان‌ها به استقرار موشک‌های میان برد آمریکایی در کشورشان اعتراض می‌کردند. من همچنین اختلاف نظرهای زیاد بین آلمان و آمریکا قبل از حمله به عراق را به یاد دارم. اما با وجود این گونه اختلاف نظرها مناسبات ما با آلمان همچنان قدرتمندانه است. آلمان جزو مهمترین شرکای ایالات متحده است و به اعتقاد من این گونه باقی می ماند.

پترائوس در ادامه از درخواست ترامپ برای افزایش بودجه نظامی ارتش آلمان به 2 درصد تولید ناخالص ملی حمایت کرده و این مسئله را که وزیر دفاع جدید آلمان در اولین سخنرانی خود از این درخواست آمریکا دفاع کرد را تمجید کرده و گفت: این مسئله با توجه به نقش روزافزون اقتصاد آلمان در دنیا اهمیت زیادی دارد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به مسئله مناقشات بین ایران و آمریکا در  اّب های خلیج فارس پرداخته و گفت: من فکر نمی کنم که آمریکا و ایران به سمت به راه انداختن یک جنگ حرکت می کنند. نه دونالد ترامپ و نه رهبری ایران به نظر نمی رسد خواستار وقوع درگیری باشند. با این حال این نگرانی وجود دارد که یک حادثه جزئی منجر به تشدید غیر عمد اوضاع و یک درگیری خطرناک شود.

رئیس اسبق سازمان سیای آمریکا در ادامه ضمن درخواست از ایران برای پرهیز از اقدامات تحریک آمیز همچنین درباره عواقب اختلافات بر سر برجام بین اروپا و آمریکا و تاثیرات آن بر مناسبات دو سوی آتلانتیک نیز گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران مناسبات ما با متحدان اروپایی را البته خدشه دار کرده است. این مسئله حتی فراتر از موضوع توافق هسته ای با ایران هم دیده می شود.

پترائوس در عین حال گفت که با این همه من مناسبات دو سوی آتلانتیک را بسیار قوی می بینم.

 

ادعای آمریکا: ایران روی رادار کشتی‌های تجاری پارازیت می‌اندازد

اداره دریانوردی وزارت ترابری ایالات متحده در جدیدترین اطلاعیه خود در مورد وضعیت کشتیرانی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، در ادعایی، در مورد احتمال اخلال ایران در سیستم‌های دریانوردی کشتی‌های تجاری هشدار داده است.

 

به گزارش «انتخاب»، در این اطلاعیه که با عنوان "تهدید شناورهای تجاری از سوی ایران در خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، دریای عرب و دریای سرخ" منتشر شده، آمده است که "افزایش فعالیت‌های نظامی و تشدید تنش سیاسی در این منطقه تهدیدی جدی را متوجه شناورهای تجاری کرده است."

این اطلاعیه که به منظور راهنمای ایمنی ناوبری در منطقه صادر شده، با یادآوری اینکه ممکن است اشتباه در محاسبه یا در شناسایی به عملیات تهاجمی منجر گردد، افزوده است که "کشتی های عبوری از خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان ممکن است بدون هیچگونه اخطار قبلی، با اختلال ی‌پی‌اس، دریافت پیام تقلیدی و جعلی و یا/پارازیت در دستگاه‌های مخابراتی خود مواجه شوند."

در این اطلاعیه ادعا شده است که ممکن است ایران با اخلال در سیستم ناوبری ماهواره‌ای، کشتی‌ها را از مسیر خود در آب‌های بین‌المللی منحرف کرده و به آب‌های سرزمینی خود بکشاند تا آنها را توقیف کند.

جی‌پی‌اس یا سیستم مکان‌نمای جهانی یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای مورد استفاده در دریانوردی است.

اطلاعیه اداره دریانوردی آمریکا با بر شمردن حوادث چند ماه اخیر در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، از جمله حمله به شش شناور تجاری، سرنگونی یک پهپاد آمریکایی، تلاش ناموفق برای توقیف یک کشتی بریتانیایی، توقیف دو کشتی با پرچم‌های پاناما و بریتانیا توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران، آمده است که "دست کم در دو مورد از این موارد، کشتی‌هایی که هدف قرار گرفتند اخلال در جی‌پی‌اس را گزارش کرند.

اداره دریانوردی ایالات متحده ضمن تاکید بر "عزم" دولت این کشور برای تضمین آزادی دریانوردی، جریان آزاد تجارت و حفاظت از کشتی‌های آمریکایی یک رشته توصیه‌هایی را نیز به کشتی‌های عبوری از منطقه کرده است.

این توصیه‌ها از جمله شامل اطلاع‌رسانی و ثبت همزمان مسیر عبور کشتی با دفتر کشتیرانی تجاری بریتانیا و واحد همکاری و هدایت کشتیرانی وابسته به ناوگان پنجم ایالات متحده است. به کشتی‌های عازم منطقه توصیه شده است که مسیر و زمان عبور خود را به اطلاع این نهادها برسانند و در صورت مواجهه با هرگونه "فعالیت مشکوک" فورا این دو نهاد را در جریان بگذارند.

اداره دریانوردی آمریکا گفته است که ممکن است ناوهای آمریکا یا سایر "کشورهای متحد" در انجام ماموریت حراست از کشتیرانی در منطقه با ارسال پیام‌های هشدار یا طرق دیگر اطلاع‌رسانی یا نزدیک شدن به کشتی‌های تجاری در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، دریای عمان و دریای عرب در صدد شناسایی آنها برآیند. این اداره در عین حال هشدار داده است که "اگر منبع دیگری پیامی جعلی از سوی نیروی دریایی آمریکا یا متحدانش برای کشتی‌های تجاری ارسال کند، این کشتی‌ها باید فورا موضوع را به این نیروها اطلاع دهند."

به ناخداهای کشتی های تجاری توصیه شده است که در صورت درخواست نیروهای ایرانی برای سوار شدن به کشتی‌هایشان از صدور اجازه ورود خودداری ورزند به شرط اینکه چنین اقدامی خطری را متوجه کشتی و سرنشینان آن نکند اما فورا واحد همکاری و هدایت کشتیرانی را آگاه سازند. در صورت ورود نیروهای ایرانی به کشتی های تجاری نیز باید این نهاد فورا آگاه شود.