خبرگزاری ایرنا : یک نشریه آمریکایی از شکست سیاست های این کشور مقابل ایران روایت کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشریه محافظه کار آمریکایی با اعلام شکست سیاست های ایالات متحده آمریکا در مورد ایران از عصبانیت مقام ها و دیپلمات های این کشور از همراهی نکردن آلمان با ائتلاف ضدایرانی آمریکا در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.

این نشریه در توضیح دلایل شکست آمریکا مقابل ایران ار همراهی نکردن کشورهای دیگر با واشنگتن سخن گفته است.

نشریه محافظه کار «واشینگتن فری بیکن» پنجشنبه شب به وقت محلی در گزارشی با اشاره به خودداری آلمان و فرانسه از پیوستن به ائتلاف ضدایرانی واشنگتن به بهانه حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز و خلیج فارس، نوشت که دیپلمات‌های بلندپایه آمریکا دولت برلین را تحت فشار گذاشته‌اند تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

براساس این گزارش، دیپلمات‌های بلندپایه آمریکایی در اظهاراتی که حاکی از عصبانیت مقام‌های کاخ سفید است به این نشریه گفتند که خودداری آلمان از پیوستن به این ائتلاف ایران را جسورتر کرده و نشان می دهد که غرب در مخالفت خود با رفتار منطقه ای تهران متحد نیست.

این نشریه همچنین با اشاره به سیاست آلمان و فرانسه به عنوان دو متحد کلیدی آمریکا برای توافق برجام با ایران، همراهی نکردن آن ها با ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس را اقدامی توصیف کرد که از نظر واشنگتن «غیرقابل قبول» تلقی می شود.

ریچاد گرنل سفیر آمریکا در برلین به فری بیکن گفت: مشارکت آلمان می تواند به کاهش تنش کمک کند. [در این صورت] ایرانی های با یک غرب متحد روبرو می شوند.

یک منبع در سفارت آمریکا در برلین گفت که گرنل و دیپلمات های بلندپایه آمریکایی دولت آلمان را برای پیوستن به این ائتلاف تحت فشار گذاشته اند، اما این تلاش حاصلی در پی نداشته است.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه همزمان با اعلام وزارت دفاع انگلیس مبنی بر پیوستن این کشور به ائتلاف آمریکایی، تاکید کرد که با وجود این اقدام لندن، برلین به این ائتلاف نخواهد پیوست.

یک مقام آمریکایی در اظهاراتی که ناامیدی کاخ سفید از توان اجماع سازی اش در جهان را نشان می دهد، به فری بیکن گفت: همراهی نکردن آلمان با وعده این کشور برای کمک به تلاش های بین المللی علیه تروریسم تناقض دارد.

یک مقام بلندپایه آمریکایی نیز با لحنی ملتمسانه تلاش کرد در گفت وگو با این نشریه توجیهی برای پیوستن آلمان به این ائتلاف پیدا کند؛ وی گفت: مقام های آلمانی همواره می گویند که طرف ما هستند، اما آن ها مجبورند در مسائل هسته ای به خاطر توافق هسته ای طرف ایران را بگیرند. ایران به نفتکش ها حمله می کند که این موضوع هیچ ربطی به توافق [هسته ای] ندارد. پس این بار بهانه آلمان برای نپیوستن به ما چیست؟

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که پس از خروج از برجام و بازگرداندن تحریم ها علیه ملت ایران تلاشی را برای اجماع سازی علیه کشورمان در جهان آغاز کرده، نزدیک به دو ماه است که تلاش می کند کشورهای مختلف را برای تشکیل ائتلافی نظامی-دریایی در خلیج فارس با خود همراه کند.

اما تلاش های کاخ سفید که به اذعان کارشناسان پس از خروج از برجام توان اجماع سازی در جهان را از دست داده، تنها توانسته انگلیس را آنهم به صورت مشروط و رژیم صهیونیستی را که از لحاظ فنی توان مشارکت در چنین ائتلافی را ندارد، به خود جلب کند.

انگلیس روز دوشنبه ضمن اعلام پیوستن به ائتلاف آمریکا گفت که این اقدام هیچ تاثیری در تلاش این کشور برای حفظ برجام نخواهد گذاشت و کشتی های انگلیسی ملزم به نظارت بر تحریم های آمریکا نیستند.