متاسفانه در ماه های اخیر مقامات آمریکایی دروغ های زیادی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران بر زبان آورده اند. اما هیچ چیز خنده داری در مورد این موضوع وجود ندارد. دروغ های آمریکا میتوانند عواقب مرگ باری به دنبال داشته باشند. فراموش نکنید که دروغ های دولت جرج دبلیو بوش در مورد رژیم صدام حسین به مرگ صدها هزار مرد، زن و کودک عراقی و همچنین بیش از 4,400 سرباز آمریکایی منجر شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مهدی حسن روزنامه نگار مشهور در «اینترسپت» نوشت: ماه گذشته دولت ترامپ بیانیه ای پر از دروغ و اطلاعات نادرست را در مورد ایران و توافق هسته ای سال 2015 منتشر کرد. اما بدون شک یک عبارت بیشتر مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت : «تردیدی وجود ندارد که ایران حتی پیش از امضای توافق برجام در حال نقض کردن بندهای آن بوده است». اما ایران چطور می تواند بندهای یک توافق را پیش از امضا کردن آن نقض کرده باشد ؟ تعجب آور نیست که حتی آقای جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در صفحه توییتر خود بیانیه کاخ سفید را به سخره گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: متاسفانه در ماه های اخیر مقامات آمریکایی دروغ های زیادی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران بر زبان آورده اند. اما هیچ چیز خنده داری در مورد این موضوع وجود ندارد. دروغ های آمریکا میتوانند عواقب مرگ باری به دنبال داشته باشند. فراموش نکنید که دروغ های دولت جرج دبلیو بوش در مورد رژیم صدام حسین به مرگ صدها هزار مرد، زن و کودک عراقی و همچنین بیش از 4,400 سرباز آمریکایی منجر شد.

بنا براین، خبرنگاران و تحلیلگران باید از اشتباهات خود در سال 2003 درس بگیرند. ما باید بیشتر نسبت به انتشار واقعیات حساس باشیم و ادعاهای مشکوک و دروغ های دولت را افشا کنیم.

در ادامه قصد داریم پنج ادعای نادرست و غیرصاداقه مقامات تندرو در دولت ترامپ را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران افشا کنیم. این دروغ ها می توانند جنگ غیرقانونی دیگری را در منطقه به راه اندازند.

1-ایران در حال ساخت سلاح هسته ای است 

آقای ترامپ بارها در مورد تلاش ایران برای توسعه تسلیحات هسته ای صحبت کرده است و ادعا می کند که جمهوری اسلامی در آستانه دست یابی به خطرناک ترین سلاح های کشتارجمعی قرار دارد. آقای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادعا کرده است : «ایران حتی بعد از امضای توافق هسته ای همچنان برنامه نظامی خود برای توسعه تسلیحات هسته ای را زنده نگه داشته است».

اما ایران مطابق با پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای در حال دنبال کردن یک برنامه هسته ای صلح آمیز است. همان طور که چندین سازمان بین المللی در گزارش های خود تایید کرده اند، در حال حاضر برنامه هسته ای ایران جنبه نظامی ندارد.

آقای جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا در خاطرات خود به گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 اشاره می کند. در این سند با اطمینان بالا تاکید می شود که تهران بعد از سال 2003 برنامه هسته ای نظامی خود را متوقف کرده است. آقای بوش در کتاب خود میگوید که این گزارش دست او را برای اقدام نظامی علیه تهران بسته بود.

اما از آن زمان نظر نهادهای اطلاعاتی آمریکا تغییر نکرده است. آقای دن کوتس، رئیس سابق اداره اطلاعات ملی در ماه ژانویه در جلسه شنود کنگره گفت : «ارزیابی کنونی ما این است که ایران در حال حاضر برنامه ای برای توسعه تسلیحات هسته ای ندارد.16 آژانس امنیتی آمریکا هیچ شواهدی در مورد تخلف ایران از برجام مشاهده نکرده اند».

2- ایران توافق هسته ای را نقض کرده است

دولت ترامپ به طور مکرر ادعا کرده است که ایرانی ها به تعهدات خود پایبند نمانده اند. این درحالی است که آقای ترامپ سال گذشته کشورش را از توافق برجام خارج کرد و دوباره تحریم های اقتصادی فلج کننده را علیه تهران اعمال کرد.

رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که ایران مرتکب چندین تخلف شده است. آقای تام کوتون، سناتور تندروی آمریکایی ایران را متهم کرد که چندین بند توافق برجام را نقض کرده است. آقای مارک دوبوویتز، رئیس اندیشکده دفاع از دموکراسی ها نیز ادعا کرد که تهران به تدریج در حال نقض کردن توافق هسته ای است.

اما سازمان بین المللی انرژی اتمی در بیش از دوازده گزارش خود پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده است. آقای جیمز متیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در ماه آوریل 2018 برجام را توافقی قوی توصیف کرد. ژنرال گادی ایسنکات، رئیس سابق ارتش اسرائیل نیز در ماه مارس 2018 تاکید کرد که توافق هسته ای با وجود تمام نقاط ضعف خود در حال کار کردن است.

ماه گذشته وزیر خارجه ایران اعلام کرد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از سقف 300 کیلوگرم عبور خواهد کرد. تهران مطابق با توافق هسته ای باید مقادیر اضافی از اورانیوم را به خارج از کشور منتقل کند. بسیای از دولت های غربی و تحلیلگران این اقدام ایران را محکوم کردند. اما نباید فراموش کنیم که آمریکا یک سال پیش از ایران از این توافق خارج شده بود.

3- ایران بزرگترین حامی تروریسم در دنیا است

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه خود در ماه سپتامبر اعلام کرد که ایران هنوز بزرگترین حامی تروریسم در دنیا است. آقای جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ چند ماه بعد ادعا کرد : «ایرانی ها در واقع از سال 1979 بانک مرکزی تروریسم بین المللی در جهان بوده اند». آقای ترامپ نیز در ماه ژوئن ایران را اولین کشور تروریستی در دنیا توصیف کرد.

اما این ادعاها قابل توجیه نیستند. البته بدون شک تهران در سال های گذشته از سازمان های حماس و حزب الله حمایت مالی و تسلیحاتی کرده است. هر دو گروه در فهرست سازمان های تروریستی آمریکا قرار دارند. باید به این واقعیت اشاره کنیم که میلیون ها نفر از مردم فلسطین و لبنان این گروه ها را به عنوان تنها ابزار خود برای مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی می دانند.

دولت بوش بعد از حادثه یازدهم سپتامبر جنگ جهانی خود علیه تروریسم را آغاز کرد. اما آمریکا در سال های اخیر با گروه های سنی از جمله القاعده، داعش و الشباب درگیری بوده است. هیچ کدام از این گروه ها تحت حمایت حکومت شیعه ایران قرار ندارند. در واقع، بزرگترین رقیب منطقه ای ایران یعنی عربستان بارها متهم به حمایت مالی و نظامی از جهادی های منطقه شده است.

4 – ایران در حال همکاری با القاعده است

دولت ترامپ با ارائه یک فرضیه تخیلی در مورد ائتلاف بین ایران و القاعده قصد دارد که در آینده اقدام نظامی علیه این کشور را از لحاظ قانونی توجیه کند. آقای ترامپ ادعا می کند که تهران از القاعده حمایت می کند. آقای مایک پمپئو، وزیر خارجه کشور نیز تهران را متهم کرد که در برخی مواقع با القاعده همکاری کرده است. دولت ترامپ و عناصر تندرو در واشنگتن به دنبال جا انداختن این باور هستند که ائتلافی بین جهادی های سنی القاعده و رهبران شیعه ایران وجود دارد.

آقای جیسون بورک در سال 2017 کتاب مهمی را در مورد سازمان القاعده منتشر کرد. او در مصاحبه با وبگاه ما گفت که هیچ شواهدی در مورد همکاری فعال بین ایران و القاعده وجود ندارد. یک مرکز ببین المللی مقابله با تروریسم نیز در گزارشی در سال 2012 تاکیید کرد که ایران و القاعده از لحاظ ایدئولوژیکی در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارند.

5- جنگ با ایران آسان خواهد بود.

ترامپ در ماه های گذشته تهران را بارها تهدید به نابودی کامل کرده است. آقای تام کاتن نیز پیش بینی کرده است که آمریکا به راحتی تهران را در جنگ شکست خواهد داد. اما بدون شک این ادعاها اغراق آمیز و خنده آور هستند. ایران در حال حاضر هیچ شباهتی با عراق در دوره رژیم صدام حسین ندارد. جنگ با جمهوری اسلامی ایران فاجعه آمیز خواهد بود.

ایران تقریبا چهار برابر عراق جمعیت دارد. آمریکا باید چندین تریلیون دلار برای پیروزی در چنین جنگی هزینه کند و حداقل به نیم میلیون سرباز نیاز دارد. آمریکا باید منتظر یک کمپین نظامی مرگبار و طولانی مدت در منطقه باشد. به عبارت دیگر، این درگیری عواقب فاجعه باری برای کل منطقه به دنبال خواهد داشت.