نوری المالکی نخست وزیر اسبق و دبیرکل حزب الدعوه عراق هشدار داد که اگر انفجارهای صورت گرفته در انبارهای مهمات الحشد الشعبی کار اسراییل باشد، عراق آن را تلافی خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نوری المالکی روز در صفحه توییتر خود در خصوص چند مورد انفجار در انبارهای مهمات سازمان الحشد الشعبی عراق طی یک ماه گذشته که برخی ناظران آن را کار پهپادهای آمریکا و اسراییل دانسته اند، چند هشدار داد. 

وی گفت: در صورتی که اسراییل به حملات خود علیه مراکزی در عراق ادامه دهد، این کشور به صحنه درگیری چند کشور از جمله ایران تبدیل خواهد شد. 

المالکی تاکید کرد که اگر ثابت شود که حملات اخیر کار اسراییل بوده است، عراق پاسخی محکم به آن خواهد داد. 

وی افزود: امنیت این منطقه که عراق محوری اساسی در آن است، امنیتی مشترک است و حفظ آن مسوولیت همه کشورهای منطقه است. 

دبیرکل حزب الدعوه عراق تاکید کرد که اگر حملات اخیر کار اسراییل باشد این به منزله نقض حاکمیت عراق و به خطر انداختن امنیت منطقه و به همین ریختن اوضاع آن است. 

طی یک ماه گذشته چهار انبار سلاح های  الحشد الشعبی در معرض انفجار قرار گرفته است که بسیاری از ناظران حوادث معمول چون اتصال برق، گرمای شدید عراق، انبارداری نامناسب و .. را بی تاثیر دانسته و بر عمدی و مشکوک بودن این رویدادها بویژه تکرار آن تاکید می کنند.

برخی ناظران و مسوولان عراقی نیز آمریکا و اسراییل را مسوول این حملات دانسته اند. 

عاون سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) آمریکا را مسوول حملات اخیر به پایگاه ها و انبارهای مهمات خود دانست و همچنین از وجود طرحی برای حذف فیزیکی شخصیت های مقاومت عراق خبر داد.

"ابومهدی المهندس" معاون سازمان الحشد الشعبی عراق روز چهارشنبه در بیانیه ای که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، تاکید کرد که اطلاعات دقیقی در اختیار این سازمان است که نشان می دهد حملات اخیر به چند مرکز و انبار مهمات الحشد الشعبی کار آمریکایی ها بوده است. 

وی تاکید کرد: هواپیمایی آمریکایی اخیرا بجای آن که به تعقیب داعش بپردازند همچنین اقدام به تجسس از مراکز ما کرده اند. 

المهندس گفت: دشمنان عراق در حال طراحی برای زدن نیروهای الحشد الشعبی به روش های مختلف هستند. 

درهمین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس نیز در اظهاراتی تلویحا مدعی شد که انفجارها کار اسراییل بوده است. 

وی مدعی شد که ایران پایگاه هایی را برضد اسرائیل در عراق، یمن، سوریه و لبنان ایجاد کرده است.

وی افزود: اسرائیل در عراق و مناطق مختلف از جمله سوریه با ایران مقابله می کند.

از سوی دیگر آمریکا مطابق معمول مسوولیت خود را در این حوادث انکار کرده و همزمان دو مسوول آمریکایی به نیویورک تایمز گفته اند که این حملات کار اسراییل بوده است. 

آنها مدعی شده اند که انفجار 19 جولای گذشته در انبار مهمات الحشد الشعبی در پایگاهی در آمرلی عراق کار اسراییل بوده  و این پایگاه - به زعم منابع نیویورک تایمز - پایگاهی بوده که ایران از آن برای ارسال سلاح به سوریه استفاده می کرده است. 

اظهارات و ادعاهای ضد و نقیض آمریکا و اسراییل در حالی است که برخی گروههای مقاومت اسلامی عراق از جمله کتائب حزب الله نیز در بیانیه هایی حملات را کار آمریکا دانسته و وعده داده اند که این حملات را تلافی خواهند کرد. 

در این بیانیه تاکید شده است که همه مراکز محافظت شده آمریکا در تیررس موشک های مقاومت است. 

در پی مشخص شدن نقش مخرب آمریکا در نقض حاکمیت عراق و حمله به مراکز الحشد الشعبی، سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی ، مهمترین حزب اپوزیسیون در عراق، دولت «عادل عبدالمهدی» را به دفاع از خاک کشور در برابر نقض های مکرر حریم و حاکمیت عراق فراخواند.

سید عمار حکیم» در توئیتی روز پنجشنبه گفت که نقض مکرر حاکمیت ارضی عراق در سایه سکوت مقامات رسمی و دولتی درباره عاملان و انگیزه‌ها، دیگر بیانیه محکومیت کفایت نمی‌کند.

همزمان تعدادی از شخصیت های سیاسی و نمایندگان پارلمان عراق نیز در اظهارات جداگانه بر ضرورت تصویب هر چه زودتر قانونی در پارلمان این کشور برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی (آمریکایی) در این کشور تاکید کرده اند. /