ایرنا - فرانسه و انگلیس روز جمعه اعلام کردند که مواضع مشترکی در جبهه گیری علیه آمریکا در اجلاس گروه هفت در مورد ایران و برنامه هسته ای برجام دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش بامداد شنبه تارنمای دیلی استار، از آنجا که کشورهای اروپایی از همان ابتدا با خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ برجام مخالف بودند، مقام های دولت های انگلیس و فرانسه روز جمعه در مصاحبه های مختلف مواضع یکسان خود بر حفظ برجام و ایستادگی برابر مواضع بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران را مطرح کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قرار است در حاشیه گروه هفت با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیدار کند و به احتمال زیاد از جمله مهمترین موضوعات این دیدار برنامه هسته ای ایران و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود.

در همین مورد، یک دیپلمات انگلیسی اعلام کرد: به رغم دیدار بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بعید است انگلیس موضع خود نسبت به ایران را تغییر دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از این دیپلمات انگلیسی افزود: انگلیس حامی جدی توافق هسته ای است. به گفته این مقام انگلیسی، ادامه برجام مهم است و هیچ تغییری در موضع دولت انگلیس ایجاد نخواهد شد.

این منبع دیپلماتیک پیش از نشست رهبران گروه هفت در بیاریتز افزود که توافق هسته ای بهترین راه برای دست نیافتن ایران به تسلیحات هسته ای باقی می ماند و پایبندی ایران به توافق مهم است.

علاوه براین، یک مقام فرانسوی تاکید کرد که سه قدرت بزرگ اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس باید در قضیه ایران با یکدیگر متحد بمانند.

این مقام فرانسوی گفت: نگه داشتن سه قدرت اروپایی در کنار یکدیگر در مساله ایران مهم است.

وی افزود: فرانسه انتظار دارد تا انگلیس بر مواضع همیشگی خود در مساله ایران و دیگر مسائل از جمله تغییرات آب و هوایی باقی بماند.

پیش از این نیز سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در مخالفت با خروج آمریکا از توافق هسته ای با راه اندازی سیستم مالی جدید اینستکس خواستار ادامه تبادلات تجاری کشورهای اروپایی با ایران به رغم مخالفت واشنگتن شدند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز روز جمعه بعد از دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اظهار داشت که گفت و گوهای سازنده ای میان دو طرف صورت گرفته است.

آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال فشار بر ایران بوده تا امتیازاتی فراتر از توافق صورت گرفته، کسب کند. در این مسیر و در پی تنش های به وجود آمده میان تهران و واشنگتن امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرده که دیپلماسی تنها راه برای حل تنش‌ها میان دو طرف است. وی در ماه‌های اخیر دو بار مشاور ویژه خود یعنی «امانوئل بُن» را به تهران فرستاد.

چهل وپنجمین اجلاس سران کشورهای گروه "جی ـ ۷ " امروز (شنبه) در شهر ساحلی "بیاریتز " واقع در جنوب غربی فرانسه گشایش می یابد. محور اصلی این اجلاس که رهبران ایالات متحد آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، کانادا و ژاپن در آن حضور دارند، مبارزه با عدم تساوی عنوان شده است.