با سخنان امروز روحانی و ظریف معلوم شد که مذاکره روحانی و ترامپ انجام نخواهد شد . امروز مواضع مهمی در این مورد اعلام شد که نشاندهنده این است که تمام گمانه زنی ها در این مورد واقعیت ندارد.

مذاکره روحانی و ترامپ هرگز ؛ پایان یک گمانه زنی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 مثلث آنلاین :

1398022010433483717385624

رئیس جمهوری فرانسه که دیروز درکنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۷ گفته بود،آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی است، گفت: با رئیس جمهوری ایران تماس خواهم گرفت و در این زمینه با او صحبت می کنم.بنابر ویدیویی منتشره در روز سه شنبه بر روی توییتر تارنمای کاخ الیزه، «امانوئل مکرون» در اظهارات خود در کنفرانس خبری پایانی چهل و پنجمین اجلاس سران گروه 7 در بیاریتز به خبرنگاران افزود: همکاری سه کشور اروپایی که توافق را امضا کرده ایم خیلی مهم است و تمام طرف ها باید با احتیاط رفتار کنند.او تصریح کرد: فرانسه با ایران صحبت کرد که به یک وضعیت روشن تری برسد و یک پیام مثبت در باره قصد خودمان درباره ایران و آمریکا و شرایطی که وجود دارد داشته باشیم.مکرون گفت: همچنین یک دیدار، اگر شرایط مثبت باشد به وجود بیاید. امیدوارم به راه حلی برسیم و آن را اجرا کنیم.رئیس جمهوری فرانسه با تشکر از نخست وزیر ژاپن  و راهکار ارایه شده از سوی وی اظهار داشت: با روحانی تماس خواهم گرفت و در این زمینه با او گفت و گو می کنم.رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز(سه شنبه)درمراسم آغاز ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن با بیان اینکه سیاست ما تعامل گسترده با جهان است، ‌گفت:‌ اگر کسی بخواهد با حسن روحانی عکس بگیرد، این کار امکان پذیر نیست مگر آنکه روزی از تمام تحریم‌های ظالمانه دست بردارد و به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی گفت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست.

فنلاند ریاست اتحادیه اروپا را به عهده گرفته است

دیدار+ظریف+و+هاس

روزنامه پرتیراژ «آفتن پستن» نروژ در مقاله‌ای به قلم «ترزا سولن» درباره سفر اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای فنلاند، سوئد و از جمله نروژ و سخنرانی وی در موسسه امور مطالعات بین الملل نروژ (نوپی) نوشت: انتخاب کشورهایی که ظریف به آنها سفر کرد دلایل روشنی داشت. فنلاند ریاست اتحادیه اروپا را به عهده گرفته است. سوئد محل مذاکرات صلح یمن بود و نروژ برای مذاکرات افغانستان مهیا می‌شود.در همه این مناطق ایران حضوری قوی دارد.

در این مقاله آمده است: اولین و مهمترین دلیل حضور ظریف در اینجا به خاطر این بود تا نظرات کشورش را پیرامون برجام و شرایط تنگه هرمز به مخاطب برساند.

نویسنده می‌افزاید: نروژ از جمله کشورهایی است که آمریکا از آن دعوت به همکاری در تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز کرده است و تاکنون تصمیمی در این خصوص اتخاذ نکرده است. از نظر ایران حضور نظامی آمریکا در پشت درهای ایران به شدت تحریک کننده است، هر چند اعلام شده برای برقراری امنیت و تضمین امنیت کشتیرانی در این منطقه است. مشارکت نروژ به عنوان یک کشور فعال در دریانوردی در امر برقراری امنیت کشتیرانی غیر طبیعی نیست، اما از نظر ایران حضور ناوگان دریایی خارجی تحت فرماندهی آمریکا تحریک آمیز است.

در این مقاله آمده است: پیام ظریف در این خصوص روشن و واضح بود، او گفت که نیازی نیست کسی به ما یادآوری کند. اینجا خلیج فارس است و ما هزاران سال است که در این منطقه زندگی کرده‌ایم. ظریف به عنوان یک دیپلمات فوق العاده توانا چندین مذاکره را از سوی ایران هدایت کرده است... وقتی وزیر خارجه ایران از خروج آمریکا از برجام سخن می‌گوید هر کسی تایید می‌کند که با ایران ناعادلانه رفتار شده است...

در بخش دیگری از این مقاله عنوان شده است: ظریف در نروژ گفت که در میان کسانی که با آنها پیرامون برجام مذاکره کرده است بیشترین مذاکره را با جان کری داشته است. پیام وزیر خارجه ایران  این بود؛ آمریکای تحت مدیریت ترامپ رفتاری قلدرمابانه دارد. اینک کشورهای اروپایی از او ترسیده‌اند و او به آنها دیکته می‌کند که روابط خود را با ایران قطع کنید و یک موافقتنامه بین‌المللی را نقض کنید. ظریف گفت اگر در اولین گام تسلیم آمریکا شوید شما را رها نخواهد کرد. وزیر خارجه ایران سؤال کرد؛ اگر آمریکا از شما بخواهد روابط خود را با چین و روسیه قطع کنید، چه خواهید کرد.؟! ظریف گفت من از اروپا نمی‌خواهم بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند، من از شما می‌خواهم بین پیروی از حقوق بین‌الملل و بی قانونی یکی را انتخاب کنید.

نویسنده با اشاره به اینکه وزیر خارجه ایران به خوبی و با اشراف کامل پاسخ سؤالات را داد، می‌نویسد: ایران کشور متحد و همپیمان ما نیست.اما آمریکا متحد نروژ است، ولی با وجود ترامپ در کاخ سفید و دیدار ظریف از نروژ، به آسانی فراموش می‌کنید که آمریکا متحد شماست.

 

این مذاکرات محرمانه است

 

به نوشته روزنامه اعتماد هرچند کسی از جزییات رایزنی‌ها خبر ندارد اما ترامپ تمایلی به مذاکرات پشت پرده ندارد. او نیازمند دستاوردی است که شاید بسیار کمتر از آن‌چیزی هم باشد که در برجام عاید امریکا شد اما دستاورد شخص ترامپ است و نه میراث باراک اوباما. ترامپ هرآنچه را که رهبرانی چون مکرون در گوش وی زمزمه می‌کنند مقابل دوربین رسانه‌ها با صدای بلند تکرار می‌کند و البته روایتی را می‌گوید که فکر می‌کند به سبد رای وی در ۲۰۲۰ کمک خواهد کرد.

در بخش دیگری از این گزارش می خوانیم:‌ سیاست‌های ترامپ در منطقه علیه ایران همگی به شکست انجامیده و هرچند که تورم در نتیجه بازگشت تحریم‌های هسته‌ای قابل انکار نیست اما به نظر می‌رسد که ایران حداقل برای میان مدت توانسته فرمان کنترل اقتصادی کشور را در سایه تحریم‌ها به دست بگیرد. ترامپ ادعا می‌کند خروج وی از برجام و سیاست فشار حداکثری، رفتارهای ایران را تغییر داده اما نفوذ ایران در سوریه، بمباران شهرهای متفاوت سعودی توسط حوثی‌ها، رابطه عمیق و رو به رشد ایران با عراق، شکاف در اتحاد عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین تمایل کشورهای منطقه برای پرهیز از جنگ نظامی با ایران همگی نشان از شکست سیاست‌های امریکا دارد.

ترامپ یک تاجر است

4338999

همچنین صادق زیباکلام، در سرمقاله امروز شرق می نویسد:‌  او به‌هرحال یک تاجر است و ایران مقدم بر هر امر دیگری، برایش یک کشور ۸۰میلیونی با منابع عظیم انرژی و بازار بکر است؛ منابعی که به واسطه مرافعه سیاسی، قریب به چهار دهه است محل بهره‌برداری جدی قرار نگرفته است. بعد از خود ایرانیان، یقینا برای شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اقتصاد منطقه نیز امکانات بالقوه درخورتوجهی وجود دارد. جدای از چشم‌انداز اقتصادی، تنش‌زدایی با ایران در کوتاه‌مدت باعث کاهش خطر درگیری‌های نظامی و در بلندمدت، کمک به بازگشت ثبات و آرامش در منطقه ملتهب خاورمیانه بعد از چندین دهه خواهد شد. به علاوه، این را نیز نباید فراموش کرد که تفاهم با ایران بعد از چهار دهه تخاصم، رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده را در کوتاه‌مدت به صورت یک قهرمان ملی در آمریکا درخواهد آورد و باز در کوتاه‌مدت شانس موفقیت او را در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آن کشور افزایش می‌دهد.

متحدین غربی آمریکا همگی در مقابل موضع آمریکا، ایستاده‌اند

 

به نوشته آرمان ملی‌ سیاستگذاری صحیح و دیپلماسی فعال ایران توانست آمریکا را در صحنه سیاسی، بین‌المللی منزوی سازد و اگر در صحنه اقتصادی و تحریم‌ها، آمریکا دست بالا را دارد، ایران در صحنه سیاسی، بین‌المللی این موضع قاطع را در اختیار داشته باشد. اکنون فضا برای طرح خواسته‌های ایران در سطح جهانی کاملا فراهم است. متحدین غربی آمریکا همگی در مقابل موضع آمریکا، ایستاده‌اند و متحدین منطقه‌ای آن نظیر عربستان و امارات، با قبول واقعیت قدرت جمهوری اسلامی ایران، سر در جِیب فرو برده و سکوت نموده‌اند و فقط اسرائیل دارد آخرین تلاش‌های مذبوحانه‌اش را از طریق تعرضات نظامی انجام می‌دهد که بلکه از تکرار صحنه توافقات برجام در دوره اوباما و اینک در دوره دونالد ترامپ جلوگیری نماید. دونالد ترامپ هم برخلاف گروه تندروی اطرافش موضع‌گیری‌های مثبتی در اجلاس گروه هفت به نفع مردم و حکومت ایران نموده تا بلکه راه برای دیپلماسی باز شود.