محمد هاشمی به مجادله‌ای که بین آیت‌ا... یزدی و آیت‌ا... صادق‌ لاریجانی پیش آمد پرداخت و علاوه بر بیان جمله‌ فوق، اظهار کرد: وقتی اختلاف 2 نفر و مسائلی بین 2 چهره شاخص و رده‌بالای نظام رسانه‌ای شد، متاسفانه نتیجه آن، ضرر و زیانی بود که متوجه انقلاب و نظام شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شنبه 26 مردادماه مطلبی به نقل از آیت‌ا... محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در کانال تلگرامی فرید مدرسی، روزنامه‌نگار حوزه‌های علمیه منتشر شد. مطلبی که منبع آن بسیج اساتید حوزه علمیه اعلام شده بود و در آن انتقادهای شدیداللحنی نسبت به آیت‌ا... صادق آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن روحانی رئیس‌جمهوری و آیت‌ا... محمدجواد علوی بروجردی وجود داشت.

وی خطاب به روحانی ادعا کرد: چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؛ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و... اگر نمی‌توانی مملکت را اداره کنی، برو کنار. این برو کنار را چه کسی باید بگوید؛ در درجه اول حوزه باید بگوید. بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضایی بگوید. بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه می‌بینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد!

او همچنین خطاب به صادق آملی لاریجانی نیز گفت: هرچند در مساله‌ای نظر ولی‌فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که 10 سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟

اگرچه روابط‌ عمومی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این مطالب سندیت ندارد اما این بیانیه‌ هم آتشی که در حال برافروخته شدن بود را خاموش نکرد. در مدت کمی بعد از انتشار نامه علما و اساتید حوزه علمیه شروع به موضع‌گیری کردند و فردای آن روز هم نامه تندتری از طرف آیت‌ا... آملی لاریجانی خطاب به آیت‌ا... یزدی منتشر شد که تنش را بیشتر کرد.

بازخوانی تجربه آیت‌ا... هاشمی

به گزارش اعتماد آنلاین، محمد هاشمی رفسنجانی به مجادله‌ای که بین آیت‌ا... یزدی و آیت‌ا... صادق‌ لاریجانی پیش آمد پرداخت و گفت‌: وقتی مردم می‌بینند رؤسای سابق و اسبق قوه‌ قضائیه با هم آن‌گونه برخورد می‌کنند و آن اظهارات و اتهام‌ها را به یکدیگر نسبت می‌دهند، طبیعی است دیگر نمی‌توانند به‌ مسائلی که در نظام مطرح می‌شود اعتماد کنند.

محمد هاشمی  اظهار کرد: وقتی اختلاف 2 نفر و مسائلی بین 2 چهره شاخص و رده‌بالای نظام رسانه‌ای شد، متاسفانه نتیجه آن، ضرر و زیانی بود که متوجه انقلاب و نظام شد.

وی ادامه داد: به‌ هر حال وقتی مردم می‌بینند رؤسای سابق و اسبق قوه‌ قضائیه با هم آن‌گونه برخورد می‌کنند و آن اظهارات و اتهام‌ها را به یکدیگر نسبت می‌دهند، طبیعی است دیگر نمی‌توانند آن‌طور که لازم است و باید و شاید به‌ مسائلی که در نظام مطرح می‌شود، اعتماد کنند. 

او همچنین با اشاره به شیوه تعاملی و صبر آیت‌ا... مرحوم هاشمی در مواجهه با اتهام‌پراکنی‌ها گفت: حقیقتاً شیوه و مرام آیت‌ا... هاشمی دفاع از نظام و انقلاب بود و به‌ همین خاطر، با وجود اصرار عده‌ای به تخریب ایشان و اتهام‌پراکنی‌هایی که برای گروهی عادی و عادت شده بود، هیچ‌گاه در صدد دفاع از خود و مسائل شخصی برنیامدند و مصالح نظام را نسبت به شخص خود و مسائل شخصی‌اش در اولویت می‌دانست. ایشان همیشه این‌طور می‌گفت که من عمر و زندگی و همه چیزم را وقف نظام و انقلاب کرده‌ام، که انصافاً همه می‌توانند شهادت بدهند رویکرد آیت‌ا... چیزی غیر از این نبود.

عضو اسبق مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام ادامه داد: توقع عمومی از مسئولان، مخصوصاً آنهایی که در مدارج بالای نظام جایگاه و منصبی دارند، این است که به‌ گونه‌ای رفتار نکنند که پیگیری منافع‌ شخصی‌شان موجب لطمه خوردن نظام و انقلاب شود. به‌ هر حال این نظام از خون صدها و هزاران شهید پدید آمده است و در این 41 سال هزینه‌های گزافی صرف عزت و استقلالش شده است. پس همه باید بدانیم و مراقب باشیم تا حرمت نظام به راحتی و با هر بهانه‌ای خدای ناکرده خدشه‌دار نشود.

محمد هاشمی صحبت‌هایش را این‌گونه خاتمه داد: آقای هاشمی همیشه توصیه می‌کرد عزیزانی که در نظام جایگاه ممتازی دارند در هر شرایطی باید نظام و انقلاب را ارجح بدانند و اگر هم اختلافی پیش آمد، شخصی و در محافل خصوصی حل کنند تا دشمنان و بدخواهان از مجادله چهره‌های برجسته نظام خوشحال و راضی نشوند. همان‌طور که خودشان هم برای حفظ حرمت نظام به اتهام‌های شخصی پاسخی نمی‌داد.