رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: پیشنهادات مالی مطرح شده از سوی اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته خواسته های ایران را تامین کند و تهران تاکید دارد که اروپایی ها باید به تعهدات خود درباره برجام هر چه زودتر عمل کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اردشیر نوریان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در برنامه «رویداد» رادیو گفت وگو، با بیان اینکه ترامپ به خاطر دخالت سه عامل از جمله فشار تندروهای داخلی آمریکا، مرتجعین منطقه ای و صهیونیست ها تصمیم گرفت که از برجام خارج شود، ادامه داد:  تا زمانی که این عوامل نقش آفرینی هستند و نگاه آمریکایی ها به ایران مبتنی بر تهدید دانستن وجود انقلاب اسلامی در ایران است انجام گفتگو بین تهران و واشنگتن امکان پذیر نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه رئیس جمهور نیز در سخنان خود تاکید کرد که انجام مذاکره دو جانبه بین ایران و آمریکا در دستور کار کشور نیست ،به مذاکرات صورت گرفته بین ایران و برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه اشاره کرد و گفت: تحولاتی که ناشی از این گفتگوها در جریان است به خاطر سیاست صبر راهبردی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام است.

وی تاکید کرد:  در این مدت ایران تلاش کرد که با اتخاذ سیاست‌های مناسب اجازه ندهد که اجماع امنیتی که علیه ایران به صورت نا حق پیش از برجام توسط آمریکایی‌ها در عرصه  بین الملل به وجود آمده بود بار دیگر تکرار شود.

نوریان با تاکید بر این که  تحولات رخ داده در چند وقت اخیر بر اساس سیاست صبر راهبردی است که در حال حاضر از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود، گفت:  بعد از خروج آمریکا از برجام و تحولات که رخ داد، ایران تلاش کرد که به دنیا حقانیتش را اثبات کند،خوشبختانه این اتفاق  نیز افتاد و برای افکار عمومی جهان مشخص شد که این آمریکایی‌ها بودند که به تعهدات خود عمل نکرده و از یک توافق بین المللی به صورت یکجانبه خارج شده‌اند. 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اعلام اینکه تصمیمات لازم در مورد انجام گام سوم کاهش تعهدات برجامی از سوی  شورای عالی امنیت ملی و  کمیسیون برجام گرفته شده و این تصمیمات پس از نهایی شدن از سوی مقامات مربوطه اعلام می‌شود ، خاطرنشان کرد : در ارتباط با موضوع برجام و نحوه تعامل با کشورهای عضو برجام و آمریکا در داخل کشور بین مسئولان اتفاق نظر وجود دارد و شاید بتوان گفت یکی از دلایل اصلی  ناکامی های آمریکایی‌ها در باب اعمال  فشار حداکثری علیه ایران این اتفاق نظر و پیشبرد سیاست صبر راهبردی بوده است.

سناریوی احتمالی گام چهارم/ ایران باید در همکاری با آژانس تجدیدنظر کند

همچنین رئیس  کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ملی در این برنامه گام سوم و چهارم کاهش تعهدات ایران را مبنی بر تجدیدنظر درهمکاری با آژانس دانست و سناریوهای احتمالی ایران را ناظربر نسل جدید سانتریفیوژهای نطنز، بازگرداندن راکتور اراک و افزایش درصد غنی سازی عنوان کرد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه در میان اروپایی ها اراده ای  برای  انجام تعهدات شان در مقابل  برجام وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اروپایی ها هر کاری که بخواهند در این زمینه انجام دهند باید هزینه آن را پرداخت کنند،ولی موضوع این است که آنها نمی خواهند هزینه‌ای را در این زمینه بپردازند.

وی افزود: در واقع آن ها به دنبال یک برجام بدون هزینه هستند که هزینه هایش فقط  بر عهده ایران باشد‌.

این نماینده مجلس بیان کرد: به نظر می رسد  در فرصت باقی مانده تا اجرای گام  سوم  از سوی اتحادیه اروپا تصمیم خاصی گرفته نمی شود  و از سوی آنها  اقدامی عملی برای انجام تعهدات شأن بر داشته نمی شود.

ذوالنوری افزود: ایران باید با قدرت  و استحکام گام سوم را بردارد.

وی  در همین راستا خاطر نشان کرد: گزینه‌های متعددی پیش روی ایران است، ایران در طول ماه‌های گذشته  بر اساس بندهای داخل توافقنامه برجام گام‌های اول و دوم را در جهت کاهش تعهدات برداشت و در گام سوم نیز با تنوع انتخاب روبرو است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از تصمیمات احتمالی تهران در این زمینه می‌تواند استفاده از نسل جدید سانتریفیوژها در نطنز باشد، افزود:  یکی دیگر از اقدامات احتمالی، عملیات بازگرداندن راکتور ۴۰مگاواتی آب سنگین اراک است و  این احتمال نیز وجود دارد که ایران به سمت افزایش  درصد غنی سازی برود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: محدود کردن میزان دسترسی بازرسان آژانس به  تاسیسات هسته‌ای ایران و محدود کردن ارتباطات ایران با این نهاد بین المللی نیز می تواند یکی از تصمیمات احتمالی تهران  در گام سوم باشد.

وی با اعتقاد بر اینکه ایران باید در راستای گام سوم و چهارم کاهش تعهدات برجامی، در میزان همکاری‌های خود با آژانس تجدید نظر کند، ادامه داد: در چهاردهم شهریور ماه  از سوی ایران به اتحادیه اروپا اعلام می  شود که تهران  در گام سوم چه اقداماتی را انجام خواهد داد.

ذوالنوری در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: پیشنهادات مالی مطرح شده از سوی اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته خواسته های ایران را تامین کند و تهران  تاکید دارد که اروپایی ها باید به تعهدات خود در برابر برجام هر چه زودتر عمل کنند.