رئیس جمهور با اشاره به اینکه خداوند حادثه عاشورا و امام حسین(ع) را به عنوان بالاترین نعمت‌ها و عزیزترین روزها به مسلمانان و بلکه جهانیان عنایت کرده است، تأکید کرد: چنین تابلویی از عظمت و شجاعت همانند روز عاشورا در تاریخ بشر وجود ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در جمع عزاداران حسینی در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری، با بیان اینکه خداوند بزرگ برخی نعمات را به ما عطا فرمود که شاید گاهی از سر غفلت آن را به عنوان نعمت بزرگ نشناسیم، گفت: تنها امام حسین(ع) می‌تواند همه شیعیان و مسلمانان جهان، علاقمندان به خاندان رسالت از سرتاسر جهان و حتی از مذاهب و ادیان دیگر از جمله جمعیت عظیمی در شبه قاره هند را گرد یک محور جمع کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روز عاشورا در بسیاری از کشورها به عنوان «عاشورا دی» شناخته می‌شود و بسیاری به آن احترام گذاشته و در برخی موارد به عنوان تعطیل رسمی نیز اعلام می‌کنند، گفت: چه بسا حدود ۲ میلیارد جمعیت نام امام حسین(ع) باشکوه و احترام ذکر می‌کنند و فداکاری و بزرگی‌های ایشان را زنده نگه می‌دارند.

روحانی با بیان اینکه «نعمت بسیار بزرگی است که خداوند قلب ما را به خاندان رسالت پیوند داده است»، ادامه داد: گرمای عشق حسین(ع) که در دل‌های ما قرار داده شده است هیچ‌گاه سرد نمی‌شود و همیشه این شعله در دل ما سوزان است.

رئیس جمهور تأکید کرد: در هنگام مشکلات و فراز و نشیب‌ها نام عاشورا به ما مدد و کمک می‌رساند و جان و حیات تازه‌ای می‌دهد تا همه غم‌ها، دردها و مشکلات را فراموش کنیم.

روحانی با اشاره به مقام بالای پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع) و همچنین امام حسن مجتبی(ع)، افزود: ائمه هدی(ع) مسأله عزای امام حسین(ع) را به ما سفارش کردند که بویژه در ماه محرم و عاشورا و تاسوعا به یاد ایشان باشیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا اقدامی تاریخی انجام داد، گفت: پیامبر(ص) و ائمه هدی و همچنین سایر انبیاء‌ الهی تلاش‌های بسیار زیادی انجام دادند، اما خداوند چنین موقعیتی همانند روز عاشورا برای هیچ‌ یک بوجود نیاورد که امام حسین(ع) و همه اهل بیت(ع) ایشان در یک روز از صبح تا عصر چنین فداکاری بزرگی را به نمایش بگذارند.

روحانی با بیان اینکه همه خوبی‌ها، عزت‌ها، فداکاری‌ها، کرامات و مردانگی در یک روز عاشورا جمع شده است، گفت: همه اصحاب ابا عبدالله الحسین(ع)، عزیز بودند اما حضرت ابوالفضل العباس(ع)، دارای جلالت و مقام ویژه‌ای هستند و لذا روز تاسوعا را یوم‌العباس و روز قمر بنی هاشم می‌دانیم.

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه خاص حضرت ابوالفضل (ع) ادامه داد: قمر بنی‌هاشم(ع) امام معصوم نبود و تنها شاگرد امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) بود اما خداوند به ایشان عظمت و جایگاه خاصی عطا فرمود که با هیچ فرد دیگری قابل مقایسه نیست.

روحانی همچنین به جایگاه و شخصیت ویژه مادر قمر بنی هاشم اشاره و تأکید کرد که نام ایشان نیز فاطمه ام البنین(س) بود و وقتی خبر شهادت فرزندان ایشان را اعلام کردند، این بانوی بزرگوار ابتدا درباره امام حسین(ع) سوال ‌کردند و گفتند که تمام فرزندان من باید فدایی امام حسین(ع) باشند.