زمانی که حتی عربستان هنوز پاسخ آمریکا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی در خلیج فارس نداده نشان دهنده این است که ائتلاف علیه ایران و توطئه به اصطلاح صلح در خاورمیانه خیلی زودتر از اینها با شکست رو به رو شده و از درون فروپاشیده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: ائتلاف ضدایرانی در منطقه خیلی پیش‌تر از خروح بولتون دچار فروپاشی شده است؛ شما وقتی شاهد خروج امارات از یمن و دراز کردن دست دوستی به سمت جمهوری اسلامی ایران هستید و زمانی که حتی عربستان هنوز پاسخ آمریکا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی در خلیج فارس نداده نشان دهنده این است که ائتلاف علیه ایران و توطئه به اصطلاح صلح در خاورمیانه خیلی زودتر از اینها با شکست رو به رو شده و از درون فروپاشیده است.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در خصوص تاثیر خروج جان بولتون از کاخ سفید بر مسائل خاورمیانه و فروپاشی ائتلاف شکل گرفته علیه ایران در منطقه گفت: بولتون سومین مشاور امنیت ملی کاخ سفید از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود که از ریاست‌جمهوری رانده می‌شود و البته او از نیروهای به شدت افراطی در داخل جناح‌بندی‌های داخل آمریکا است. 

وی ادامه داد: معتقد هستم که خیلی پیش از این آن مجموعه‌ای که پیرامون ترامپ بودند، در سیاست‌های خود شکست خوردند. شما اگر به پرونده‌هایی که رئیس‌جمهور آمریکا در این سه سال دنبال کرده توجه کنید می‌بینید از افغانستان، ایران، کره شمالی و ونزوئلا همه با شکست مواجه شده است و بولتون هم که عملا سردمدار مساله ایران و ونزوئلا بود تا امروز تنها افتضاح به بار آورده و ترامپ و کاخ سفید را با بن‌بست مواجه کرد. مطمئن باشید اگر این آدم سیاست خارجی آمریکا را دچار مشکل نمی‌کرد، هیچ‌وقت از کاخ سفید اخراج نمی‌شد.

میرابیان افزود:  اقدامات این مدت باعث شده تا کاخ سفید به ارزیابی اقدامات خود و سیاستشان در منطقه بپردازد و ببیند که جمهوری اسلامی ایران با تهدید، فشار و محاصره اقتصادی ارعاب و تسلیم نمی‌شود. ایران سیاست‌های باثبات و مشخصی دارد و با اقدامات شانتاژآمیز نمی‌توانند تهران را از مواضع اصولی دفاع از منافع ملی خود دور کنند. 

این دیپلمات پیشین گفت: خروج بولتون از کاخ سفید را باید به فال نیک گرفت و پس از شکست‌های گسترده آمریکا در سیاست خارجی باید منتظر ماند و دید که آیا نهایتا تغییری در این سیاست به وقوع می پیوندد یا خیر؛ چراکه بولتون شاخص جریان‌های تندرو آمریکا تلقی می‌شود و می‌توان از خروجش با عنوان شکست نظریه تجاوز تفسیر کرد.  

این کارشناس مسائل جهان عرب با تاکید بر اینکه اخراج بولتون عملا پشت «بن سلمان» و «بن زاید» را در منطقه خالی می‌کند، گفت: البته ائتلاف ضدایرانی در منطقه خیلی پیش‌تر از خروح بولتون دچار فروپاشی شده است؛  شما وقتی شاهد خروج امارات از یمن و دراز کردن دست دوستی به سمت جمهوری اسلامی ایران هستید و زمانی که حتی عربستان هنوز پاسخ آمریکا را برای پیوستن به ائتلاف دریایی در خلیج فارس نداده نشان دهنده این است که ائتلاف علیه ایران و توطئه به اصطلاح صلح در خاورمیانه خیلی زودتر از اینها با شکست رو به رو شده و از درون فروپاشیده است.