آرمان ملی نوشت: چندی دیگر انتخابات مجلس یازدهم برگزار می‌شود و فعالیت‌های انتخاباتی افرادی که خود را دارای ویژگی‌های نمایندگی مردم می‌دانند آغاز شده است. شواهد بیانگر آن است که نمایندگان فعلی هم تمایل به ترک کرسی‌های پارلمان ندارند و درصدد کاندیداتوری مجدد برای بقا در بهارستان هستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قم یکی از شهرهاست که فعالیت انتخاباتی نمایندگان آن برای پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم مشهود است. علی لاریجانی، مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی فراهانی ۳ نماینده قم هستند که در ادامه به بررسی فعالیت‌های آنها پرداخته خواهد شد.

لاریجانی می‌رود یا می‌ماند؟

علی لاریجانی شناخته‌ترین نماینده مجلس است که از مجلس هشتم تا کنون از سوی مردم قم به عنوان نماینده به مجلس راه پیدا کرده و کرسی ریاست در اختیار او بوده است. از مجلس هشتم به بعد او بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده اما ظاهرا اما و اگرهایی درمورد تداوم حضورش در مجلس یازدهم و کرسی ریاست وجود دارد. تخریب‌های ناشیانه علیه او پنهان نمی‌ماند و هر روز به بهانه‌ای درصدد تضعیف علی لاریجانی هستند که البته از این تلاش‌ها درصدد کسب این نتیجه هستند که او در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکند که البته اگر لاریجانی قصد شرکت داشته باشد شاید مانند انتخابات دهم مجلس با اصلاح‌طلبان مذاکره کند. از سوی دیگر مخالفان لاریجانی در قم درصورت تصمیم حضور او در انتخابات اقدام به معرفی کاندیداهایی می‌کنند که رای او را بشکنند و نگذارند او به مجلس راه پیدا کند یا با حداقل رای وارد بهارستان یازدهم شود به عنوان مثال سعید جلیلی و علیرضا زاکانی را مطرح و برای او تبلیغ می‌کنند. علی لاریجانی را باید در دو زمان تعریف کرد که شامل قبل 90 و پس از آن می‌شود. او در انتخابات‌های 86 و 90 گزینه اصلی اصولگرایان برای ورود به مجلس بود و برای جلوس بر کرسی ریاست اتفاق نظر داشتند اما پس از آن لاریجانی رویکرد خود را تغییر داد به نحوی که در انتخابات 94 نام علی لاریجانی در لیست امید که منتسب به اصلاح‌طلبان است منتشر شد که دلیلش واضح بود. علی لاریجانی تمایل به آن نداشت که همانند نماینده همشهری‌اش یعنی مجتبی ذوالنوری هر از چندگاهی به دولت یا اصلاح‌طلبان هجمه کند و در ذهن افکار عمومی به دلواپس جناحی و باندی شناخته شود. میزان هجمه‌ها به علی لاریجانی در سال‌هایی که بر کرسی ریاست جلوس کرده بود چشمگیر بود و نکته قابل تامل آنکه این هجمه‌ها از سوی جریان منتسب به اصولگرایی به او وارد می‌شد. اکنون نیز گفته می‌شود که علی لاریجانی تمایلی به حضور در مجلس یازدهم ندارد چنانکه نیمه مرداد علی لاریجانی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است از قم برای انتخابات مجلس کاندیدا نشوید؟ گفت: بنده هنوز درباره اینکه کاندیدا انتخابات مجلس و یا اینکه از حوزه انتخابیه قم کاندیدا شوم تصمیم نگرفته‌ام این ظاهراً که شما می‌گویید از کجا می‌دانید؟ وی درباره اینکه در انتخابات مجلس با کدام جریان سیاسی تعامل و ائتلاف خواهد کرد، گفت: «هنوز درباره حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌ام که این موضوعات مطرح باشد.» فارغ از پاسخ مبهم لاریجانی درباره حضور یا عدم حضورش در انتخابات مجلس یازدهم باید به عملکرد دفتر او در قم هم توجه داشت.

طفره مسئولان دفتر لاریجانی از حضور در میان مردم

دفتر علی لاریجانی در قم سوت و کور است و نشانی از پویایی و فعالیت ثمربخش ندارد. با جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی تنها فعالیت رئیس دفتر لاریجانی چنین بود: «حجت‌الاسلام والمسلمین فصیحی مسئول دفتر رئیس مجلس از اداره کل امور مالیاتی بازدید کرد» و سال 91 هم حجت‌الاسلام والمسلمین فصیحی اظهارات استاندار قم درباره اعلام پیش‌بینی حوادث روز 22 بهمن را به شدت تکذیب کرد. تنها یک سایت اطلاع‌رسانی درباره فعالیت‌های رئیس مجلس فعال است که چینش آن به نحوی است که نشانی از ارتباط با مخاطبان در آن دیده نمی‌شود؛ تنها یک گزینه «ارتباط با ما» دارد که در آن پس از درج کامل اطلاعات باید دلیل ارتباط ذکر شود که خدا می‌داند چه زمانی به مخاطب پاسخ داده شود. از سوی دیگر بر خلاف سایت سایر نمایندگان مجلس، نشانی دفتر لاریجانی در قم ذکر نشده است که این اقدام می‌تواند دلیلی بر ادعای کم‌کاری مسئولان دفتر لاریجانی در قم باشد. اعضای دفتر لاریجانی در قم تمایلی به حضور در میان مردم و شنیدن دغدغه‌ها و نیازهایشان ندارند که به او منتقل کنند. آنها با این ذهنیت که منسوب به رئیس مجلس و نه علی لاریجانی در قامت نماینده قم هستند خود را بالاتر از آن می‌دانند که با مردم قم سخن بگویند که بدون شک همین رفتار سبب هجمه‌های زیادی از قم به لاریجانی شده و می‌شود چون مسئولان دفتر لاریجانی از برقراری ارتباط با گروه‌های مختلف که بعضا مخالف لاریجانی هستند پرهیز می‌کنند و زمینه را برای همجه‌ آنها به رئیس مجلس فراهم می‌کنند. شاید هم آنها از مواجه شدن با مخالفان لاریجانی هراس دارند و فکر روزهایی را می‌کنند که لاریجانی در مجلس نباشد و آنها بیکار شوند!

دیدارهای مردمی اثربخش برای امیرآبادی؟

نماینده دیگر قم احمد امیرآبادی فراهانی است که در طیف دلواپسان جای دارد. او از چندی پیش خود را چهره افشاگر فساد در مجلس معرفی کرد و سعی در بیان اخباری کرد که توجه افکار عمومی را به خود جلب کند مثلا در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهارداشت: «یک زن 32 هزار سکه و ‌6 هزار خودرو ‌خریده است» و پس از آن ادعا کرد: «تعداد قابل توجهی از 95 پیشنهاد من در بودجه امسال تصویب شد» یا اخیرا پس از چالش ناپدید شدن صدرالساداتی‌ها بود که این نماینده در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «پیگیر موضوع برادران صدرالساداتی شدم، مسئولان مربوطه گفتند احضار و بازداشت نشدند و در حال حاضر در قم به سر می‌برند و زندگی عادی خودشان را دارند.» دفتر این نماینده برای ملاقات مردمی او برنامه‌ریزی می‌کند که همین موضوع در کسب رای در انتخابات اسفند موثر است. آنچه انتخاباتی بودن این دیدارها را پررنگ می‌کند به فواصل زمانی برگزاری آنها مربوط است به عنوان نمونه یک دیدار در 15 شهریور و دیدار بعدی در 22 شهریور برگزار شده است و اعضای دفتر امیرآبادی تلاش زیادی برای ارتباط با مراجع و قشرهای مختلف قم دارند تا این نماینده دلواپسان برای حضور در مجلس یازدهم با کمبود رای مواجه نشود. مسئولان دفتر امیرآبادی ذکر نشانی در سایت این نماینده را امر مثبتی برای ارتباط با مخاطب و کسب رای می‌دانند چنانکه در سایت این نماینده قم، خیابان توحید، بین کوچه 7 و 9، پلاک 153 به عنوان نشانی ذکر شده است.

ذوالنوری هم آماده است

دیگر نماینده قم مجتبی ذوالنوری است که ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را بر عهده دارد. او به‌خوبی می‌داند برای پیروزی در انتخابات اسفند باید بر موضوعی تاکید کند که برای بخشی از جامعه دارای اهمیت است بنابراین مدت‌هاست وقت خود را صرف مخالفت با برجام و هر اقدامی کرده که از سوی رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در حوزه فعالیت‌ها و مذاکرات هسته‌ای انجام می‌شود. ذوالنوری می‌داند بخشی از مردم قم تحت تاثیر القائات او و هم‌طیفانش هستند بنابراین برای حضور در مجلس یازدهم فعالیت‌های ضدبرجامی خود را ادامه می‌دهد. دفتر ذوالنوری هم مانند دفتر امیرآبادی فعال است و زمینه را برای حضور و سخنرانی این نماینده در مراسم‌ها ی قم مانند نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم آماده می‌کنند.