عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس می گوید: تجربه برجام نشان داده که اروپایی ها از خودشان اراده ای ندارند و مسولان کشور باید مراقب باشند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

​علیرضا سلیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تماس تلفنی مکرون و رئیس جمهوری کشورمان در موضوع برجام‌گفت: اتحادیه اروپا و به‌ویژه فرانسه  باید نقش خود را برای حفظ برجام به‌خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به برداشتن محکم تر گام سوم کاهش تعهدات برجامی، افزود:جمهوری اسلامی در موضوع گام سوم هسته ای جدی بوده و دولت و  مسئولان دیپلماسی کشور باید مراقب باشند و فریب شکلات فرانسوی را نخورند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس مطرح کرد: اعتقاد داریم که اروپا  بی اراده است و اروپایی ها از خودشان اراده ای ندارند و با اشاره آمریکا رفتار می‌کنند و بدون اجازه آنها هیچ حرکتی نمی‌کنند.

نماینده مردم دلیجان و محلات درمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرانسوی ها قطعاً با آمریکایی ها کاملاً همسو عمل می‌کنند و در مذاکرات  تقسیم کار کردند قبلا آمریکا پلیس خوب بود، الان عکس آن است، آمریکایی ها  پلیس بد هستند و اروپا پلیس خوب؛ باهم  بده بستان دارند.

وی با اشاره به تماس اروپایی ها از جمله فرانسه با موضوع کاهش تعهدات برجامی تاکید کرد: توقع ما این است که در این گفتگوها آقای روحانی مراقبت کنند، مومن دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود.

سلیمی ادامه داد: چندبار گزیده شدیم ، از سال ۸۳  در سعدآباد چیزی از آن درنیامد،در برجام هم خود آقای ظریف گفت که آمریکایی ها به هیچ وجه نمی توانند از برجام خارج شوند، ولی دیدیم که خارج شدند، مقام معظم رهبری هم فرمودند که اینها اگر خرشان از پل گذشت از برجام خارج می شوند. ما تعهدات برجامی را انجام دادیم ولی این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند.

وی ادامه داد: حرف من این است که آقای روحانی، مواظب باشد؛ آمریکایی ها چندبار ما را لب چشمه بردند و تشنه برگرداندند؛ در برجام درماه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون می‌دادند و ما را فریب دادند، الان دوباره می خواهند همان کلاه را سر ما بگذارند و ما را فریب بدهند ما باید مراقب باشیم  و به عقب برنگردیم.

این نماینده مردم درمجلس دهم درمورد گام سوم کاهش تعهدات مطرح کرد: البته گام اول و دوم کوتاه بود ولی گام سوم بلندتر برداشته شد.

وی با بیان اینکه مکتب عاشورا مکتب مقاومت است،گفت:  آقای روحانی  به این نتیجه رسیده است که علی رغم اینکه تحریم ها بیشتر شده  است، مقاومت ملت باعث شد که  میوه مقاومت را در منطقه بچینیم، الان در بهترین شرایط هستیم در اوضاع منطقه ،البته در داخل کشور هم مشکلات وجود دارد، ولی یک حرکتی شروع شده است.

سلیمی با اشاره به تاکید رهبری معظم بر مقاومت خاطرنشان‌کرد: مقاومت بهترین مسیر است،تسلیم نخواهیم شد و مقاومت خواهیم کرد.

سلیمی در ادامه افزود:مقاومت نشان داد که دشمن را به عقب می توان برد ،در برابر همه قدرت ها  این ابزار را باید استفاده کنیم و نباید سرمان کلاه برود و فریب بخوریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: با مذاکره کلاه سرمان رفت؛ دیگر نباید این مسیر را برویم، باید برویم سراغ عنصری که نقطه قوت ما بود و آن عنصر مقاومت است، هم در تحولات منطقه و هم در رفتار با اروپایی ها باید با مقاومت مسیر را ادامه دهیم.

به گزارش حانه ملت؛ دکتر روحانی در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه  با وی، اظهارداشت: در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود، آماده‌ایم به تعهدات برجامی برگردیم و جلسه ایران و 1+5 نیز تنها زمانی امکان‌پذیر است که تحریم‌ها برداشته شود.

رئیس جمهور با تشکر از تلاش های رئیس جمهوری فرانسه، به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی اشاره و تأکید کرد: گام سوم ایران تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و در عین حال قابلیت  بازگشت‌ پذیری دارد.

روحانی همچنین استحکام برجام و امنیت در آبراه‌های جهان از جمله خلیج فارس و دریای عمان را دو هدف عمده برشمرد و این را به‌نفع جهان و از جمله اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دانست.

رئیس جمهوری گفت: برجام فرصتی بزرگ برای همگان بود تا در اقتصاد رو به توسعه ایران مشارکت و سرمایه گذاری کنند.