پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ روزنامه نگار سرشناس عرب گفت: تاریخ مصرف جان بولتون مشاور امنیت ملی برکنار شده دولت آمریکا با یک توئیت دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور پایان یافت و او نتوانست اهداف مورد نظر ترامپ را در ایران و کره شمالی و ونزوئلا محقق کند.
عبدالباری عطوان سردبیر نشریه اینترنتی رأی الیوم در سخنان هفتگی تصویری اش در رأی الیوم گفت: امروز می‌خواهم به بررسی ماجرای جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و علل برکناری وی، تحولات منطقه و ایران و چالش بزرگی که این کشور برای دولت آمریکا به وجود آورده است و نیز ضعف اعراب که اصلا در هیچ جا به حساب نمی‌آیند صحبت کنم. بولتون مثل خروس جنگی بود که می‌خواست نظام‌های ونزوئلا، ایران و کره شمالی را عوض کند، اما اکنون کجاست؟ فقط با یک توئیت تاریخ مصرف وی تمام شد و دوران وی به پایان رسید. فقط با یک توئیت چهار خطی. رئیس وی (دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا) از او هم ضعیف‌تر است. آن‌ها فقط زورشان به ما اعراب رسیده است. اعراب سست و ضعیفی که به خدمتکاران آمریکا تبدیل شده اند و اوامر آن‌ها را اجرا می‌کنند. دقیقا سال 2003 قبل از جنگ عراق من و بولتون در یکی از برنامه‌های بی بی سی حضور داشتیم. وی به منطقه آمده بود تا به همراه اعراب علیه اعراب، علیه عراق توطئه کند. کنار من نشسته بود و می‌گفت: ما در عراق پیروز می‌شویم، عراق را ویران می‌کنیم، ائتلاف ما از 30 کشور تشکیل می‌شود. من پاسخ وی را دادم و گفتم جنگ یک روز پس از آن که عراق را اشغال کنید آغاز می‌شود و ملت قهرمان عراق در برابر شما می‌ایستد و شما را شکست می‌دهد و شما شکست خورده از عراق خارج می‌شوید. گفت: از این حرف‌ها زیاد شنیده ایم. گفتم باشد صبر کن تا ببینیم چه کسی درست می‌گوید و چه کسی اشتباه می‌کند.
عطوان در ادامه سخنان خود گفت: ترامپ او را آورده بود تا اعراب و ایران را بترساند. آمده بود تا اعراب را بترساند تا پول‌های بیشتری به آمریکا بدهند و قرارداد‌های تسلیحاتی چندصد میلیاردی ببندند. وی را آورده بودند تا اعراب را بدوشند. بولتون همچنین آمده بود تا نظام ایران را بترساند. وی در بخش اول مأموریت خود موفق شد و اعراب قرارداد‌های تسلیحاتی با آمریکا بستند، ولی در خصوص ایران شکست خورد. خودم شنیدم که وی در کنفرانس مجاهدین خلق مخالف نظام ایران (گروهک منافقین) در پاریس گفت: اندکی صبر کنید، جشن آینده شما در ایران خواهد بود و من هم با شما هستم و ترکی الفیصل هم با ماست. ترکی الفیصل (وزیر سابق اطلاعات سعودی) نیز در این کنفرانس شرکت داشت. وی به آن‌ها گفت: سقوط نظام ایران را با هم در تهران جشن می‌گیریم. اما اکنون بولتون کجاست و وعده‌های وی چه شد؟ هیچ کدام از این وعده‌ها تحقق نیافت. همین چیز‌ها را درباره کره شمالی و حملات هسته‌ای می‌گفت، ولی کیم جونگ اون به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی جدید خود ادامه داد و به ریش ترامپ خندید. ترامپ دو بار در سنگاپور و هانوی با کیم جونگ اون دیدار کرد، ولی نتوانست چیزی از وی بگیرد؛ بنابراین بولتون برای ترساندن اعراب و باج گرفتن از ایران آمده بود. وی همچنین به وضوح از طرح خود برای براندازی نظام ونزوئلا سخن گفته بود.
عطوان در ادامه با اشاره به طالبان افغانستان گفت: آمریکا می‌خواست به وجود طالبان در افغانستان پایان دهد، اما چه شد؟ همین ترامپ که می‌گفت: با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم و سر یک میز نمی‌نشینیم، نشستی سری در نیویورک تشکیل شد تا با نمایندگان طالبان و اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان که هیچ قدرتی در افغانستان ندارد دیدار کند. طالبان اکنون 75 درصد خاک افغانستان را تحت سیطره خود دارد. طالبان در حین مذاکره با آمریکا عملیاتی در کابل انجام داد که به کشته شدن یک نظامی آمریکایی و بیش از 13 نظامی افغان منجر شد. آن‌ها با این کار گفتند در حالی که مذاکره می‌کنیم به مبارزه نیز ادامه می‌دهیم.
عطوان در ادامه سخنان خود بار دیگر به موضوع برکناری بولتون و حرف و حدیث‌ها درباره بهبود فضا بین ایران و آمریکا پس از برکناری وی گفت: برخی نظریه‌ها وجود دارد که می‌گوید پس از برکناری بولتون کانال‌های ارتباطی بین ایران و آمریکا باز می‌شود و مذاکرات بین آن‌ها آغاز می‌شود و ممکن است ترامپ در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی همتای ایرانی خود دیدار کند. بابا شما در چه عالمی سیر می‌کنید؟ ایرانی‌ها به صراحت گفته اند تا قبل از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و پایبندی به آن و کنار گذاشتن کامل موضوع برنامه موشکی ایران و لغو کامل تحریم‌ها با آن‌ها نشست نخواهیم داشت. در این خصوص حسن روحانی و محمدجواد ظریف در این باره تصمیم نمی‌گیرند بلکه تصمیم گیرنده درباره این موضوعات (آیت الله) سید علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران است. ایران حق دارد از منافع خود دفاع کند و تحریم‌های ایران بر اساس شروط این کشور نه طبق شروط ترامپ و دولت آمریکا، لغو شود. آن‌ها (آمریکا) فقط زبان زور را می‌فهمند. طالبان جان سه هزار نیروی آمریکایی را در افغانستان گرفت. این همان زبانی است که آمریکا می‌فهمد. آن‌ها زبان دیپلماسی را نمی‌فهمند.
در ادامه سخنان عطوان آمده است: بولتون دوست صمیمی اسرائیل و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بود و می‌خواست اسرائیل قدرت برتر منطقه باشد، اما بولتون رفت و نتانیاهو نیز کنار خواهد رفت. ایران پهپاد آمریکایی را فقط به این علت که اندکی وارد حریم هوایی این کشور شده بود سرنگون کرد، خوب بیا پاسخ بده. نفتکش ایرانی بیش از دو میلیون بشکه محموله نفتی خود را در بندر طرطوس سوریه خالی کرد. این همان زبانی است که آمریکا، انگلیس و غرب آن را می‌فهمد. اعراب نیز باید چنین عزم و اراده و عزت و کرامتی داشته باشند.