رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) گفت ترامپ با دبه کردن توافق هسته‌ای و اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران، به بحران سرعت بخشید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان برنان روز دوشنبه در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ که در زمان دیدار با ولیعهد بحرین مطرح شد، گفت: شکی نیست که دونالد ترامپ با دبه کردن توافق هسته ای و اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران ، این بحران را تسریع کرد.

وی تاکید کرد: اکنون به دلیل بی کفایتی و بی مسئولیتی ترامپ ، ما با یک چالش بزرگ امنیتی ملی و بین المللی روبرو هستیم که پاسخ استراتژیک دو حزبی ضروری است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و سعودی و با هدف به دست آوردن قراردادهای چند صد میلیارد دلاری، توافق بین المللی هسته ای ایران که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود را به کناری نهاد و تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت.

او با گردآوردن تندروهایی همچون جان بولتون و مایک پمپئو، در مدار افزایش تنش با ایران حرکت کرد به گونه ای که در اردیبهشت ماه امسال، با اعزام ناوهواپیمابر آبرام لینکلن به منطقه و همچنین تجاوز پهپاد جاسوسی به فضای سرزمینی ایران، رفتارهای تحریک آمیزی را آغاز کرد.

این مساله باعث افزایش تنش در منطقه خلیج فارس شد تا جایی که ترامپ در یک یادداشت توئیتری اعلام کرد 10 دقیقه پیش از حمله به مناطقی از ایران، دستور توقف آنها را صادر کرده است.

اگرچه کارشناسان نظامی این اظهار نظر ترامپ را فاقد واقعیت دانستند و نتوانستند آن را باور کنند اما ترامپ و تیم او همواره بر تداوم تروریسم اقتصادی بر مردم ایران تاکید کردند.

از سوی دیگر، با وجود تلاش‌های دو حزبی نمایندگان کنگره آمریکا، دونالد ترامپ که روابط مالی شخصی وی با مقامات سعودی درسایه ابهام قرار دارد، قطعنامه‌ای که مانع از فروش سلاح به سعودی برای استفاده در جنگ خانمان‌سوز یمن می شود را وتو کرد.

این حمایت‌ها باعث شد تا تجاوز چهارساله سعودی ها به یمن ادامه یابد و شرایط مردم فقیر و تحت محاصره شدید آن کشور روز به روز بدتر شود تا جایی که انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

 میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت کشورش استفاده شود.