نشریه محافظه‌کار آمریکایی مدعی شد که رویدادهای اخیر در غرب آسیا احتمال انتخاب هوک به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید را افزایش داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نشریه واشنگتن اگزماینر در گزارشی نوشت که تنش‌ها پیرامون حملاتی که به تاسیسات نفتی عربستان روی داد و همچنین طرح واشنگتن برای صلح در غرب آسیا ضرورت تسریع در انتخاب مشاور جدید امنیت ملی برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را بیشتر کرده است.

به نوشته این نشریه، این رویدادها باعث شده که توجه بیشتری به یکی از ۵ گزینه مورد بررسی ترامپ برای این سمت که برایان هوک است، جلب شود چراکه او مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره ایران است و در حال همکاری با جرد کوشنر داماد و مشاور ترامپ درباره طرح خاورمیانه است.

بنا بر ادعای واشنگتن اگزماینز، هوک که نقشی کلیدی در سیاست‌های ترامپ در قبال کره شمالی، آفریقا و آزادی‌های مذهبی دارد، حتی پیش از حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان نیز یکی از گزینه‌های مهم برای سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود.

گزارش‌ها حاکی است که ترامپ مصاحبه با نامزدهای جایگزینی جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید را آغاز کرده و انتظار می‌رود تا پایان این هفته (دوشنبه آینده) گزینه نهایی را اعلام کند.

ترامپ هفته گذشته به صورت ناگهانی در توئیتر اعلام کرد که بولتون را به دلیل اختلاف‌نظرهای جدی در برخی مسائل امنیت ملی اخراج کرده است.

به گزارش واشنگتن اگزماینر، ترامپ روز جمعه با «رابرت اوبرایان» مذاکره‌کننده آمریکا در امور گروگان‌ها دیدار داشته است. گزینه‌های دیگر برای پرکردن جای بولتون، «ریکی وَدوِل» معاون رئیس ستاد کل ارتش، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان و «کیث کلاگ» مشاور امنیت ملی مایک پنس معاون ترامپ هستند.

در حالی کی هوک و گرنل گزینه‌های برتر در این فهرست هستند، هوک همچنان با گزارش‌هایی علیه خود که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، درگیر است. نشریه پولیتیکو در آن زمان مدعی شده بود که هوک عضو جنبشی در میان جمهوریخواهان بوده که تلاش می‌کردند ترامپ در انتخابات درون‌حزبی شکست خورده و نتواند وارد رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شود.

گزارش واشنگتن اگزماینر در حالی است چند روز پیش نشریه افشاگر «دیلی بیست» در گزارشی نوشته بود که بازرس کل وزارت خارجه آمریکا در حال به پایان رساندن تحقیقاتی است که ممکن است هوک را با تنبیه انضباطی روبه‌رو کند.

براساس این گزارش، بازرس کل وزارت خارجه آمریکا درباره نقش هوک و دیگر مقام‌های این وزارت‌خانه در اخراج و دیگر تصمیم‌های پرسنلی درباره کارمندان وفادار به باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین این کشور تحقیق کرده است؛ بر همین اساس، دو منبع آگاه در دولت ترامپ گفتند که وزارت خارجه این کشور در حال آماده سازی برای توصیه اقدام های تنبیهی علیه هوک است.

هوک زمانی که بولتون در دولت جرج دابلیو. بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا سفیر این کشور در سازمان ملل بود، تحت نظر وی کار می‌کرد و بعدها رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین ترامپ وی را به بخش خاورمیانه وزارت خارجه منتقل کرد. پمپئو نیز او را به سمت رئیس گروه اقدام علیه ایران منصوب کرد.

دیلی بیست در گزارش خود تاکید کرد که اقدام تنبیهی علیه هوک می‌تواند به فرصتی که برای انتصاب او به مقام مشاور امنیت ملی ترامپ پیش آمده، آسیب بزند.