​عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه هفتمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری از دوم مهرماه آغاز می‌شود، از سخنرانی رییس قوه قضاییه و معاون حفاظت اطلاعات سپاه در این اجلاسیه خبرداد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، آیت الله سید احمد خاتمی  در نشست خبری که در ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان در قم برگزار شد، عنوان کرد: هفتمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم، از دوم مهر آغاز می‌شود و تا چهارم مهر ادامه دارد.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هفتمین اجلاسیه روز سه شنبه دوم مهر ساعت 8و 30دقیقه صبح با نطق رییس مجلس خبرگان رهبری آغاز خواهد شد؛ آیین نامه الزامی بر مشورت رییس با هیئت رییسه برای تنظیم نطق ابتدایی ندارد ولی تمامی روسای مجلس خبرگان از ابتدا تاکنون اهل مشورت هستند و با مشورت نطق تنظیم می‌شود.

 خاتمی تصریح کرد: در اجلاسیه، 16نطق پیش از دستور برنامه ریزی شده است که هر ناطق 15دقیقه فرصت برای ارائه نطق دارد که می‌تواند مشکلات حوزه انتخابیه نیز بخشی از نطق باشد.

وی اضافه کرد: پس از ارائه نطق‌ها، کمیته 5نفره تنظیم و پیشنهاد بیانیه پایانی انتخاب می‌شود، بیانیه پایانی به معنای دقیق کلمه نظر همه اعضای مجلس خبرگان رهبری است و بر همین اساس این بیانیه بصورت دقیق و حساسیت بالا تنظیم خواهد شد.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: روز اول اجلاسیه، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رییسی، رییس قوه قضاییه با محور تعیین خطوط قوه قضاییه و استمرار مبارزه با مفاسد اقتصادی برنامه ریزی شده است؛ اعضای هیئت رییسه اعتقاد داشتند که تبیین و صحبت در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی، موجی از امید در جامعه را به ارمغان خواهد آورد و بر همین اساس تصمیم گرفته شد که رییس قوه قضاییه ارائه بحث نمایند.

وی با بیان اینکه مبارزه با مفاسد اقتصادی یک حرکت مقدس است که باید تداوم پیدا کند، خاطرنشان کرد: پس از سخنرانی رییس قوه قضاییه، پنج نفر از اعضاء به مدت ده دقیقه به ارائه نظرات و موضوعات خواهند پرداخت.

 خاتمی تاکید کرد: در روز دوم حجت الاسلام والمسلمین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با موضوع بررسی موضوع نفوذ در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به سخنرانی خواهد پرداخت.

وی در خصوص روند انتخاب مدعو برای سخنرانی در اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری گفت: کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگی مجلس خبرگان رهبری حدود یک ماه پیش از جلسه، موضوعات مورد توجه و مدعوین را به هیئت رییسه معرفی می‌کند و هیئت رییسه پس از بررسی از شخصیت مشخص شده، دعوت می‌شود؛ البته در انتخاب مدعو دست هیئت رییسه بسته نیست ولی به دلیل احترام به جایگاه خبرگان، معمولا همان شخصیت معرفی شده توسط کمیسیون، دعوت می‌شود.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: کمیسیون آیین نامه مجلس خبرگان رهبری، طرح‌هایی را در خصوص اصلاح قانون انتخابات خبرگان ارائه کرده است که بخش‌هایی در اجلاسیه قبلی مطرح شده است و مابقی موضوعات در این اجلاسیه ارائه و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در پایان روز دوم، ضیافت رییس مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود که یک جلسه غیر رسمی و بسیار مهم به شمار می‌آید، در این جلسه همه اعضاء فرصت دارند تا ارائه بحث کنند؛ ضیافت یک بهانه است و این جلسه به دلیل فرصت برای شنیدن رهنمودها و نظرات اعضاء، یکی از پربارترین جلسات خبرگان است.

خاتمی بیان کرد: از اسفندماه 96که اجلاسیه قبلی خبرگان برگزار شد تا کنون 15جلسه توسط هیئت رییسه و کمیسیون‌های مختلف برگزار شده است؛ در کمیسیون اجتماعی سیاسی و فرهنگی جلسات بسیار خوبی را با موضوعات مهمی از جمله نفوذ و عفاف و حجاب برگزار کرده‌اند.

وی ادامه داد: از اجلاس گذشته تاکنون 88جلسه  در هیئت اندیشه ورز تشکیل شده است که اقدامات و مصوبات این هیئت مورد ارزیابی قرار گرفته است و گزارش فعالیت‌ها به مقا م عظم رهبری ارائه خواهد شد.

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: برنامه روز چهارم مهرماه و در آخرین روز اجلاس، دیدار با مقام معظم رهبری و زیارت مرقد مطهر امام راحل خواهد بود.

وی اضافه کرد: وظیفه اصلی کمیسیون پاسداری از ولایت فقیه، حفظ و ارتقاء شأن و جایگاه ولایت فقیه در جامعه است و در این زمینه کارهای خوبی انجام شده است؛ تمام شبهاتی که در موضوع ولایت فقیه مطرح می‌شود، جمع آوری شده است و در آینده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس خبرگان رهبری پاسخ داده می‌شود؛ البته شبهات بسیار مطرح می‌شود و خصوصا در عرصه فضای مجازی شاهد شبهه افکنی بسیار از سوی دشمنان هستیم.

خاتمی اظهار کرد: در رابطه با مذاکرات با اطلاعی که از اعضاء مجلس خبرگان داریم، خطی غیر از خط ولایت فقیه ندارند و مسیر همان مسیری است که مقام معظم رهبری تاکید می‌کنند و آنچه مورد تاکید اعضای خبرگان است، حفظ عزت ملت بزرگ ایران است.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران ملتی عاشورایی هستند و شاهد بودیم که مراسم عاشورا امسال بسیار با شکوه و پرشور برگزار شده است و نکته مهم حضور جوانان در این مراسمات بود که مایه افتخار است.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: خداوند نعمت رهبری فقیه، مخلص، کشور شناس و دور اندیش به ملت ایران عنایت کرده است و مثل ایشان مانند کسی است که در بالای قله می‌ایستد و جامعه را به سمت بالا می‌کشد؛ رهنمودهای مقام معظم رهبری در حقیقت موعظه نیست و تکلیف و دستور است و باید اجرایی شود.

وی گفت: مسئولین اجرایی باید فرمایشات رهبری را به عنوان یک فرهنگ و هنجار بر خود لازم ببینند و به عبارت دیگر باید همه مسئولین خود را موظف به اجرای فرمایشات رهبری بدانند؛ مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که خبرگان رهبری باید قطعنامه داشته باشد و قطعنامه به معنای مطالبه گری از بخش ها مختلف است و در این خصوص طرحی ارائه شده است.

 خاتمی عنوان کرد: مجلس خبرگان رهبری در موضوع مطالبه گری بسیار جدی است؛ اصل مطالبه گری در خصوص اجرایی شدن رهنمود های مقام معظم رهبری یک ارزش است و امیدواریم مسئولان اجرایی کشور این مطالبه گری را با دید تقویت نظام اسلامی بیینند و نه تخریب.

وی افزود: قطعا در مطالبه گری نباید زحمات و اقدامات مثبت نادیده گرفته شود و ضمن تجلیل از خدمات، مطالبات نیز در چارچوب قانونی پیگیری می‌شود.