دیپلمات های برجسته روسیه در ادامه رایزنی‌های منطقه ای خود با سفیران کشورهای هند، قطر و عربستان سعودی دیدار کرده و درخصوص توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام و اوضاع منطقه خلیج فارس با آنها گفت وگو و رایزنی کردند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه که مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور به حساب می آید روز دوشنبه با بالا ونکاتش وارما سفیر هند در روسیه دیدار کرد و دو طرف درخصوص مسائل مهم مربوط به کنترل تسلیحات و عدم انتشار سلاح هسته‌ای ازجمله وضعیت پیرامون برجام گفت وگو کردند.

آمریکا سال گذشته از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال 2015 امضا شد خارج شد تا این توافق بین‌المللی را به چالش کشیده باشد.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی و تداوم اقدامات واشنگتن برای جلوگیری از اجرای آن، سه گام هسته ای خود را برای کاهش تعهداتی که داوطلبانه برعهده گرفته بود به اجرا گذاشت.

امروز همچنین میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه با فهاد العطیه سفیر قطر در مسکو دیدار کرد.

در این دیدار، بوگدانف و العطیه درخصوص مسائل مهم دستور کار روابط روسیه و قطر گفت وگو کردند و گفته شد که اوضاع خاورمیانه با محوریت وضعیت منطقه خلیج فارس در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت.

بوگدانف امروز با رائد کریملی، سفیر عربستان سعودی در روسیه نیز دیدار کرد که بر اساس اطلاعات وزارت خارجه روسیه در آن مجموعه مسائل مربوط به مقدمات دیدار آتی رئیس جمهوری روسیه به عربستان سعودی در ماه اکتبر و برنامه دیدارهای دوجانبه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دو کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار هم گفته شد که اوضاع منطقه خلیج فارس و یمن به صورت مفصل مورد بحث قرار گرفته است.

وضعیت خلیج فارس در دو ماه اخیر بر اثر چندین حادثه متشنج شده است، نخستین رویداد به حمله افراد ناشناس به چند نفتکش در خلیج فارس بر می‌گردد که هیچ کشور یا گروهی تاکنون مسئولیت آن را برعهده نگرفته است ضمن اینکه آمریکا که تحریم‌های گسترده علیه ملت ایران به اجرا گذاشته است بدون ارایه هیچ مدرکی انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و به همین بهانه برخی از نیروهای خود را راهی منطقه کرد.

روسیه در واکنش به این حوادث، طرحی مشابه با ایران برای امنیت خلیج فارس ارائه کرد که اگر چه با طرح ایران تفاوت هایی دارد اما بر گفت وگو میان کشورهای این منطقه تمرکز دارد.

براساس طرح روس ها، نیروهای کشورهای فرامنطقه ای باید پهنه آبی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را ترک کنند.

دومین مساله که باعث افزایش تنش ها در منطقه شده است، به حمله تلافی جویانه نیروهای حوثی یمن به تاسیسات نفتی عربستان سعودی باز می گردد.

با وجود اینکه حوثی‌ها با انتشار بیانیه رسمی، مسئولیت این اقدام را برعهده گرفتند و اعلام کردند تا زمانی که ائتلاف به رهبری عربستان به تجاوز چهار ساله خود به این کشور ادامه می دهد و جان انسان های بی گناه، زنان و کودکان را می گیرد، دست از مبارزه بر نخواهند داشت با این وجود، ایالات متحده بار دیگر ایران را متهم به دست داشتن در این رویداد کرد، موضوعی که توسط مقامات ایران رد شد.

روس‌ها هم با دست گرفتن سیستم دفاعی و پدافند موشکی آمریکا مستقر در عربستان که هرگز متوجه حمله چند پهپاد یمنی به قلب عربستان نشدند، اعلام کرده اند که اتهاماتی که مقامات آمریکایی علیه ایران برزبان می آورند بدون مدرک و سند مورد استناد ارایه شده است و ادامه سیاست آمریکا برای فشار بر ایران است.