صدراعظم آلمان گفت محور دیدارهای عصر سه شنبه اش با روسای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا یافتن راهی برای حفظ برجام بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طی سخنانی به محورهای گفت وگو با «حسن روحانی» و «دونالد ترامپ» در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد.

در پیامی ویدیویی که «اشتفن زایبرت» سخنگوی مرکل در صفحه توییتر خود منتشر کرد، مرکل تاکید کرد: موضوع گفتگویم با رئیس جمهوری ترامپ، بحث ایران و بحران لیبی بود که در مذاکرات آن آمریکا نیز حضور دارد.

به گفته مرکل جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا از دیگر محورهای این گفت وگو بوده است.

صدراعظم آلمان همچنین با اشاره به گفت وگوی خود با رئیس جمهوری ایران گفت: طبیعتا محوریت این گفت وگو توافق هسته ای با ایران، آینده این توافق و نیز وضعیت کنونی منطقه بود.

وی گفت سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه در بیانیه اخیر خود تاکید کرده اند که ایران به نوبه خود مسئول حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان است.

مرکل افزود: در مورد وضعیت یمن، حوثی ها و راه حل پایان دادن به جنگ و برقراری صلح در منطقه گفت وگو کردیم.

آنگلا مرکل که به همراه دیگر رهبران جهان برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، روز سه شنبه دوم مهر پس از دیدار با روسای جمهوری ایران و آمریکا گفت که از گفت و گو میان ایران و آمریکا استقبال می‌کند.

وی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل سخن می‌گفت، توضیح داد: «از گفت و گو میان ایران و آمریکا استقبال می‌کنم؛ اما این که همه تحریم‌ها اول برداشته شوند و بعد گفت و گو صورت بگیرد، عملی نیست. فکر می‌کنم که این واقع بینانه نیست.»

روز گذشته همچنین «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که شرایط برای گفت‌وگو میان سران آمریکا و ایران ایجاد شده است.

به گزارش چهارشنبه رویترز، مکرون با بیان این که شرایط برای بازگشت سریع به مذاکرات ایجاد شده، افزود: علاقه مشترکی برای پیشرفت و ایجاد شرایط کاهش تنش و همچنین تحقق یک توافق بلندمدت وجود دارد. اما این بستگی به اراده دو طرف دارد.