​عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات سابق وزارت امور خارجه، گفت: صحبت‌هایی از مذاکره بین ایران و آمریکا مطرح می‌شود که با توجه به تاکید مجموعه نظام و رهبری بر عدم مذاکره، بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اعتمادآنلاین| عبدالرضا فرجی‌راد، دیپلمات سابق وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: صحبت‌هایی از مذاکره بین ایران و آمریکا مطرح می‌شود که با توجه به تاکید مجموعه نظام و رهبری بر عدم مذاکره، بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد.

 

او در تحلیلی درباره اتفاقات حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد عنوان کرد: درست است که آقای مکرون به عنوان واسطه در حال انجام اقداماتی است، پیام می‌آورد و می‌برد، اما با توجه به صحبت‌های آقای ترامپ در سخنرانی خود اتفاقی نخواهد افتاد. البته با توجه به بیانیه سه کشور اروپایی در مورد حادثه آرامکو و با احساس به دست آوردن پشتوانه‌ای از طرف فرانسه،آلمان و انگلیس جسارت این را پیدا کرده که تهدیدهای بیشتری به عمل آورد.

 

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: اگر مثبت تلقی کنیم در ارتباط با اقدامات آقای مکرون است که من ضعیف می‌دانم. ممکن است بیشتر منفی باشد به این معنی که بگوید من این اقدامات را به ضرر ایران انجام می‌دهم. ممکن است با پشتوانه‌ای که از طرف اروپا و انگلیس و آقای جانسون به دست آورده جسارت این را پیدا کرده باشد که تهدیدهای خود را عملی کند. باید دید سخنرانی که می‌گوید تصور آن را نمی‌کنید درباره چه چیزی است.

 

فرجی‌راد با بیان اینکه آقای روحانی هم آنجا فعال است ، افزود: باید دید که عکس‌العمل‌ها چگونه است. اینها وابسته به رفتار آمریکاست اگر آنها استقبال کنند، تعداد بیشتری از کشورها استقبال می‌کنند و اگر آنها استقبال نکنند بقیه محافظه‌کاری را در پیش می‌گیرند.

 

سفیر سابق ایران در نروژ با اشاره به بیانیه مشترک کشورهای اروپایی علیه ایران در جریان حوادث آرامکو بیان کرد: در این میان اروپایی‌ها اعلامیه‌ای منتشر کردند و مسئولیت حادثه آرامکو در عربستان را بر عهده ایران گذاشتند.

 

فرجی‌راد در این رابطه تاکید کرد: مسئولیت حتماً به این معنا نیست که این کار را ایران انجام داده است. مسئولیت به این معناست که ایران ممکن است پشت این قضیه باشد، یعنی اگر انصارالله هم انجام داده باشد ایران او را حمایت کرده است.

 

این دیپلمات سابق وزارت امور خارجه افزود: ایران هم حمایت سیاسی از انصارالله را تکذیب نکرده و برخی مقامات در کشور هم رسماً این موضوع را اعلام کرده‌اند. بنابراین مسئولیت با اقدام فرق می‌کند.

 

او در ادامه افزود: این را از دو جنبه می‌توان تحلیل کرد که آمریکا به اروپا فشار می‌آورد، جنبه بعدی هم این است که در عربستان منافع دارند و عربستان ممکن است در این میان رایزنی کرده باشد و برهمین اساس اروپا بیانیه‌ای صادر کرده است.

 

فرجی‌راد در ادامه با بیان اینکه اروپایی‌ها از قبل هم گفته بودند که موضوع آرامکو را پیگیری می‌کنند، عنوان کرد: حالا این بیانیه را به گونه‌ای داده‌اند که هم بگویند ایران اقدام مستقل نکرده و هم بگویند مسئولیت آن با ایران است، در واقع یک چیز بینابین که در مجموع برای روابط با ایران منفی است.

 

او درباره تاثیر این بیانیه بر دیدارهای روحانی گفت: حتماً در ملاقات‌ها با روحانی این موضوع مطرح شده است.

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلیل انتشار این بیانیه در شرایط فعلی بیان کرد: بالاخره باید به عنوان دوست عربستان کاری می‌کردند، کاری که اروپایی‌ها کرده‌اند، همین بیانیه بود. آنها نمی‌توانستند در رابطه با این مساله مهم که موضوع نفت هم به آنها ارتباط پیدا می‌کند سکوت کنند. هم وزیر امور خارجه انگلیس صحبت کرده، هم آقای مکرون اعلام کرده که بازرس فرستادند. اینها قبلاً مطرح شده است.

 

فرجی‌راد تاکید کرد: فکر می‌کنم بیانیه اروپایی‌ها در سایه اتفاقات دیگر این چند روز قرار گرفته است. البته مقداری هم به دلیل تضعیف پیچ و مهر‌ه‌های برجام است.