- وزیر امورخارجه هند در واشنگتن در دیدار با همتای آمریکایی خود به رغم تحریم های واشنگتن ، از حق این کشور در دریافت انرژی مقرون به صرفه و سهل الوصول و همچنین خرید تجهیزات نظامی از روسیه دفاع کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
تایمزآو ایندیا رسانه پرتیراژ هندی روز سه شنبه در این زمینه گزارش داد: وزیرامورخارجه هند در دیدارش با مقام های آمریکایی روابط دو جانبه گرم با واشنگتن را متذکر شد اما در عین حال برتفاوت سیاست های هند درقبال ایران با آمریکا تاکید کرد. آمریکا پس از خروج از توافقنامه برجام با اعمال تحریم ها مانع از خرید نفت ایران توسط دیگر کشورها شده است.
جیشانکار به رسانه ها گفت : ما بارها اطمینان داده ایم که از نگاه هند دسترسی مقرون به صرفه و قابل پیش بینی به انرژی تغییر نخواهد کرد. وی اما از هر نوع اظهار نظر بیشتر در این زمینه خودداری کرد. آمریکا از ماه مه سال جاری معافیت چند کشور از جمله هند از تحریم نفتی ایران را برداشت.
براساس این گزارش ؛"اس جیشانکار" وزیر امور خارجه هند همچنین در سفر به آمریکا در گفت وگو بامقام های این کشور بر حق این کشور در استفاده از تسلیحات روسی تاکید کرد.
طبق این گزارش دردیداری که جیشانکار عصر دوشنبه با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود داشته اعلام کرده است که به رغم تحریم های واشنگتن هند خرید سیستم دفاع موشکی از روسیه را حق حاکمیتی خود می داند. دو طرف دراین دیدار در مورد نگرانی های آمیکا در خصوص این خرید گفت وگو کردند.
هند پیشتر اعلام کرد که تصمیم دارد تعدادی موشک  اس -400 را از مسکو خریداری کند.
وزیرامور خارجه هند پیش از دیدار با مایک پومپئو به خبرنگاران گفت: "ما همیشه این را حفظ کرده ایم که  تجهیزات نظامی که خرید می کنیم یک حق حاکمیتی است.دوست نداریم هیچ کشوری به ما بگوید چه چیزی  از روسیه بخریم یا نخریم آنگونه که دوست نداریم هیچ کشوری به ما بگوید از آمریکا چه بخریم یا نخریم. این آزادی انتخاب ماست و فکر می کنیم به رسمیت شناخت این موضوع به نفع همه است.
هند ، متحد دوران جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی ، سال گذشته موافقت کرد که 5 سیستم S-400 را به ارزش 5.2 میلیارد دلار از روسیه خریداری کند و گفت که اقدامات دراین زمینه درحال اجراست.
آمریکا در سال 2017 تحریم هایی را علیه روسیه وضع کرد که براساس آن دیگر کشورها از خرید تسلیحات نظامی از این کشور منع شدند. آمریکایی ها ادعا کردند که این تحریم ها را به دلیل مداخله روسیه در اوکراین ، سوریه و انتخابات آمریکا وضع کرده اند.
این درحالی است که ترکیه از اعضای ناتو نیز به رغم این تحریم ها اعلام کرد که قرار است موشک های اس – 400 را از روسیه خریداری کند و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به این موضوع گفت درصورت تحقق این خرید، فروش جنگده های اف- 35 به آنکارا را خاتمه خواهد داد.