مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان این‌که دولتی که نتانیاهو تشکیل دهد با توجه به شرایط داخلی رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیر خواهد بود، گفت: نتانیاهو تلاش می‌کند با تشدید ایران‌هراسی ، وحدت ملی اسرائیل را حفظ کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قاسم محب‌علی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت اخیر رژیم صهیونیستی در پی برگزاری انتخابات که نتانیاهو هم نتوانست رأی لازم را به دست ‌آورد، اظهار کرد: اسرائیل در حال حاضر در یک وضعیت بدتری قرار دارد، البته رژیم صهیونیستی همواره یک پارلمان چند حزبی دارد و همواره دولت ائتلافی در آن سر کار بوده است و اکنون هم باتوجه به نتایج انتخابات به نظر می‌رسد که برای تشکیل دولت دچار شکاف چندگانه شده و عملا کار مشکلی را در پیش دارد.

وی افزود: بنابراین در شرایطی که نتانیاهو بتواند با احزاب خردتر ائتلاف کرده و یک کرسی هم به دست آورد، باز هم یک دولتی که تشکیل می‌شود آسیب پذیر بوده و قوی نیست و با کوچک‌ترین اختلافی اکثریت خودش را از دست داده و سقوط می‌کند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه همچنین بیان کرد: البته اگر حزب آبی و سفید و حزب لیکود با یکدیگر ائتلاف کنند و دولت وحدت ملی را تشکیل دهند،‌گرچه آن هم آسیب‌پذیراست اما برای مدتی دولت بین این دو حزب تقسیم می‌شود. در غیر این صورت مشخص نیست نتانیاهو چه دولتی را تشکیل خواهد داد، باید صبر کرد تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.

مدیر کل پیشین بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان این‌که تمامی تلاش‌ نتانیاهو و اقداماتی که انجام می‌دهد برای باقی ماندن در قدرت است، گفت: او این آمادگی را دارد تا امتیازات بیش‌تری را به سایر رقبا و احزاب دهد برای این‌که بتواند با متقاعد کردن احزاب و منسجم کردن سیاست‌های داخل اسرائیل در قدرت باقی بماند و خود را با توجه به اتهامات اقتصادی که متوجه‌اش است از خطر دستگیری و محاکمه دور کند.

محب‌علی درباره‌ اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی به منظور بستن گذرگاه‌های غزه و کرانه باختری به بهانه آغاز سال نو یهودی اظهار داشت: تمام این اقدامات برای تقویت و حضور مجدد نتانیاهو در قدرت است، البته هر چه بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها افزایش یابد، نتانیاهو از طریق جریان‌های تندرو درون اسرائیل تقویت می‌شود، برای این‌که سعی کند یا در لبنان حزب‌الله را وادار به واکنش کند یا نیروهای مقاومت در غزه را، از سوی دیگر تلاش می‌کند با تشدید ایران هراسی و این که در برابر تهدید قرار دارند، وحدت ملی را حفظ کند برای این‌که بگوید اسرائیل در صورت عدم وحدت در معرض خطر قرار می‌گیرد.