سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان گمرک شهرستان آستارا معروف به خانه بلژیکی گفت: خانه بلژیکی به شماره 31 هزار و 891 در فهرست آثار ملی به‌ ثبت رسیده است.

خانه بلژیکی آستارا ثبت ملی شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از سایت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان ، ولی جهانی با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان گمرک این شهرستان معروف به خانه بلژیکی اظهار کرد: خانه بلژیکی به شماره 31 هزار و 891 در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان زمان تأسیس بنای ساختمان گمرک را به سال 1275 شمسی توسط میبدوژ رئیس وقت گمرک آستارا دانست و تصریح کرد: این مکان بعدها به‌عنوان محل پذیرایی از میهمانان ویژه گمرک مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه اداره گمرک در دوره قاجاریه به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و زیر نظر نمایندگان و مستشاران بلژیکی و اتریشی اداره می‌شد، خاطرنشان کرد: در دوره‌های بعد بناهای دیگری برای اسکان و امور اداری به این ساختمان اضافه شد.

جهانی جنس بنا را از چوب و داخل آن را از گچ دانست و بیان کرد: سبک بنا متعلق به معماری اروپای شرقی است که با تلفیق معماری بومی به‌ویژه اجرای سربندی همراه بوده و دارای دو طبقه در مجموع به‌متراژ 850 مترمربع است که در سال 95 با تخصیص اعتبار از سوی گمرک کشور، سقف و ایستایی بنا مرمت شد.

خانه بلژیکی آستارا ثبت ملی شد

به‌گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان، بناهای تاریخی شهرستان آستارا نظیر ساختمان چوبی گمرک، شناسنامه تاریخی این شهرستان هستند و باید به اهمیت آن‌ها بیش از این توجه و برای مرمت کامل آن‌ها، اعتبار مناسبی پیش‌بینی شود.

وی به ایجاد موزه گمرک در مرز آستارا اشاره کرد و گفت: با ایجاد موزه گمرک در مرز شهرستان آستارا اسناد تاریخی، وسایل، ابزار و مدارک مربوط به سابقه فعالیت گمرک این شهرستان به‌عنوان سند و هویت تجارت بین‌الملل استان گیلان و ایران در این نقطه از کشور نگهداری و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.