رئیس کاخ گلستان خبر داد: 21 حلقه فیلم 7 سال پیش در کاخ گلستان یافت شد که با‌توجه به مذاکرات با کشور فرانسه، در 6 ماه اول سال این فیلم‌ها به فرانسه ارسال و مرمت خواهند شد.

فیلم‌های دوران قاجار در راه فرانسه/ تلاش برای ثبت جهانی آلبوم‌خانه کاخ گلستان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین / مسعود نصرتی رئیس کاخ گلستان در گفت‌ وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس ، گفت: کاخ گلستان شامل سه بخش با اهمیت است، بخش اول مربوط به 4500 نسخ خطی است که چندین اثر آن نیز به ثبت جهانی رسیده است.

نصرتی ادامه داد: بخش دیگر شامل اسناد است که 500 هزار سند از دوره قاجار و پهلوی در آن موجود است.

وی با اشاره به بخش آلبوم‌خانه سلطنتی نیز اظهار داشت: این بخش نیز شامل فیلم‌ها و عکس‌های دوران قاجار است.

رئیس کاخ گلستان از یافتن 21 حلقه فیلم دیگر مربوط به دوران قاجار در کاخ گلستان خبر داد و تصریح کرد: این فیلم‌ها نیز حدود 7 سال پیش در انبارگردانی کاخ گلستان یافت شده‌اند.

نصرتی از انجام مذاکرات برای ارسال و مرمت این فیلم‌ها به فرانسه خبر داد و اظهار داشت: با مذاکره با اروپا به ویژه کشور فرانسه تا 6 ماه نخست سال یا اواسط سال 97 این فیلم‌ها به مرکز آرشیو فیلم فرانسه ارسال و مورد مرمت و رونمایی قرار خواهند گرفت.

وی گفت: در سال 96، اقدام به مرمت فیلم‌های مذکور در ایران کردیم که به دلیل عدم وجود تکنولوژی آن در کشور، این امر عملی نشد.

وی با اشاره به فیلم‌های یافت‌شده در کاخ گلستان نیز توضیح داد: در سال 84 و 85 بخشی از فیلم‌های دوران قاجار در کاخ گلستان یافت شد که برای مرمت به کشور فرانسه منتقل شد. در حال حاضر نیز 56 دقیقه از این فیلم‌ها در آلبوم‌خانه کاخ موجود است.

رئیس کاخ گلستان عنوان داشت: در دوره قاجار ناصرالدین شاه به دلیل علاقه به عکاسی دوربین را وارد ایران کرد و آثار آن نیز در کاخ گلستان موجود است.

نصرتی با بیان اینکه در حال حاضر آلبوم‌خانه کاخ گلستان شامل 1900 هزار عکس تاریخی است،‌اظهار داشت: این آلبوم‌خانه دومین مرکز عکاسی و آلبوم‌خانه در جهان بعد از آلبوم‌خانه سلطنتی انگلیس است.

وی از انجام مذاکراتی برای به ثبت جهانی رساندن این آلبوم خانه نیز خبر داد.