کافه موزه نقاشی پشت شیشه به دلیل سرو قلیان از وزارت بهداشت اخطار گرفت این کافه یکی از بحث برانگیزترین کافه هایی است که اداره کل میراث فرهنگی تهران به آن مجوز داده است.

کافه یک موزه برای سرو قلیان اخطار گرفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر ، کافه ای که هیچ تناسبی با فضای موزه ای نقاشی پشت شیشه ندارد، در حیاط این موزه با موافقت و مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ایجاد شد. از همان سه سال پیش که مجوز فعالیت این موزه برای 6 سال در دوره خسروآبادی مدیرکل سابق میراث فرهنگی داده شد، هنرمندان و فعالان موزه ای به این موضوع اعتراض داشتند که تم کافه ای موزه که چادر ایل بختیاری است، چه هماهنگی با موضوع موزه و یا فضای موزه ای دارد؟

اکنون بار دیگر این کافه محل بحث شده است و در چند روز اخیر وزارت بهداشت در نامه ای به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نوشته که به این کافه درباره سرو قلیان اخطار داده است.

این موضوع را مهدی کارخانی مدیر موزه نقاشی پشت شیشه در گفتگو با خبرنگار مهر تایید کرد و گفت: پاسخ این اخطار را باید بهره بردار کافه بدهد اینجا در دوره های مدیریتی گذشته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ایجاد شد و از همان زمان هم مورد بحث بود. توجیه ایجاد کافه این بود که باعث افزایش بازدیدکنندگان از موزه می شود این درحالی است در مدت یک سال اخیر حتی یک بازدیدکننده به واسطه وجود این کافه به موزه نیامده است چون کافه از ساعت 5 بعد از ظهر باز می شود یعنی ساعتی که موزه بسته است. پس چطور می تواند باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان موزه شود.؟

وی در ادامه بیان کرد: این موزه بازدیدکننده زیادی ندارد که آنهم به دلیل رسالتی است که دارد رسالت موزه نقاشی پشت شیشه این نیست که بخواهد براساس اشیا جذب مخاطب کند چون شی محور نیست. رسالت موزه، حفظ و اشاعه رشته ای از هنرهای سنتی است که در حال منسوخ شدن بود ولی الان با حمایت سازمان میراث فرهنگی جزو رشته های فعال و پویاست.

کارخانی بیان کرد: نحوه عملکرد و فعالیت این کافه که تبدیل به رستوران شده به نحوی است که شأن و منزلت میراث فرهنگی و موزه را زیر سوال خواهد برد.

اکنون سه سال دیگر از فعالیت این کافه در موزه مانده است و هیچیک از مدیران اداره کل میراث فرهنگی تهران نظارتی روی فعالیت آن ندارند و این سوال را به وجود می آورند که چرا با وجود حواشی ایجاد شده برای این کافه کسی به فکر تغییر آن نیست؟