شهر مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) پایتخت معنوی جهان اسلام نامیده شده و هر ساله حدود 20 تا 25 میلیون گردشگر دارد.

گردشگری سلامت و درمان عراقی‌ها در مشهد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا،  زائران مشهد، از کشورهای مختلف به خصوص کشورهای عرب زبان به این شهر مذهبی می‌شتابند و علاوه بر زیارت، مشهد را مقصدی برای درمان به شمار می‌آورند. این موضوع سبب شده این شهر در سال‌های اخیر رتبه اول شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری سلامت در ایران را به دست آورد. باید خاطر نشان کرد که بیشترین زمینه گردشگری خارجی در مشهد، در حوزه سلامت عراقی‌ها بوده است، اما آن‌ها بیشتر برای چه درمان‌هایی به مشهد مراجعه کرده اند؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.

گردشگری سلامت چیست؟

گردشگری سلامت به معنی ورود توریست به یک کشور، با هدف سلامت و درمان است. هر گردشگر ممکن است با هدف جراحی و مراجعه به متخصص؛ استفاده از منابع طبیعی و درمانی مثل چشمه‌های آب معدنی و دریاچه نمک؛ یا برای آرامش روح و تمدد اعصاب به کشوری دیگر مراجعه کند. هر کدام از این سه مورد که صورت بگیرد، آن سفر جزو مقوله گردشگری سلامت می‌گنجد. از مزایای گردشگری سلامت این است که درآمد حاصل از هر گردشگر خارجی در حوزه سلامت، سه برابر گردشگران عادی است. تعرفه پزشکیِ گردشگران سلامت، 2 برابر اتباع ایرانی در بخش خصوصی است و در بخش دولتی نیز به شرط استفاده از ظرفیت مازاد تخت ها، تعرفه تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

جایگاه مشهد در گردشگری سلامت

در مشهد بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی متعدد در زمینه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند و به گردشگرانی که به تور مشهد آمده اند خدمات ارائه می‌کنند. در این بیمارستان‌ها تمام فرآیندهای لازم در زمینه گردشگری سلامت استاندارسازی شده است. فعالیت‌های مراکز درمانی مشهد باعث شده این شهر به مقصد اول گردشگران سلامت در خاورمیانه تبدیل شود.

ماجرای درمان عراقی‌ها در مشهد

گردشگران عراقی در راس توریست‌های سلامت مشهد

تقریباً بیش از 30 کشور به شهر مشهد گردشگر سلامت فرستاده‌اند. در این میان گردشگران عراقی به دلیل نزدیکی این کشور با ایران در این زمینه پیشتاز بوده‌اند. بر طبق اظهارات سرکنسول کشور عراق در شهر مشهد، سال گذشته یعنی سال ۹۷، دو میلیون زائر عراقی برای زیارت به این شهر سفر کرده‌اند که 200 هزار نفر از آنان به عنوان گردشگر سلامت در بیمارستان‌های شهر تحت خدمات درمانی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که در سال 96 کل گردشگر سلامت در مشهد 120 هزار نفر بوده است.

طبیعی است کسی که برای درمان به یک کشور دیگر سفر می‌کند برای گذراندن دوران نقاهت نیازمند به اقامت طولانی‌تری است. در ضمن نباید فراموش کرد که عراقی‌ها عادت به سفرهای خانوادگی با جمعیت زیاد دارند و عموماً هتل یا خانه‌ای را برای مدت طولانی اجاره می‌کنند و بعد از سفر به مشهد از تور اصفهان، تور کیش و سایر شهرهای ایران نیز دیدن می‌کنند.

عراقی‌ها بیشتر برای چه بیماری‌هایی در ایران تحت درمان قرار می‌گیرند؟

گردشگران سلامت در کلینیک‌ها و مراکز درمانی سرپایی به خصوص درمانگاه‌های تخصصی مثل چشم پزشکی، زیبایی، درمان ناباروری، ژنتیک، پوست و مو مراجعه بیشتری داشته‌اند. چند مرکز جراحی محدود و نیز مراکز تشخیصی مانند رادیولوژی، آزمایشگاه و فیزیولوژی نیز در این زمینه مجوز کسب کرده‌اند. در این میان گردشگران عراقی بیشتر به کلینیک‌ها می‌روند و برای مواردی مثل جراحی زیبایی اقدام می‌کنند. خدمات پزشکی از خدمات پایه و ساده مثل دندان پزشکی و چک‌آپ تا عمل‌های جراحی پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب و… در این شهر برای توریست‌های عراقی صورت می‌گیرد.

چالش‌های پیش روی گردشگری سلامت در مشهد

برخی گروه‌ها به جای اینکه روند گردشگری سلامت را در شهر مشهد تسهیل کنند به دلالی روی آورده‌اند تا از این رهگذر، پول بیشتری به جیب خودشان بزنند. آن‌ها افرادی هستند که به عنوان واسطه، خود را به گردشگران عراقی نزدیک می‌کنند و یا با تبلیغ درمان اتباع خارجی در سایت‌های اینترنتی و کشاندن آنان به مشهد بیش از قیمت واقعی از آن‌ها مطالبه می‌کنند. اگر این موضوع هر چه زودتر حل و فصل نشود، آسیب‌های زیادی به گردشگری سلامت در مشهد وارد می‌سازد.

علاوه بر سودجویی دلالان و واسطه‌های غیر مجاز، مداخله‌های پزشکی از سوی افراد غیر متخصص مانند آرایشگران و فعالیت مراکز بدون مجوز، از جمله چالش‌های صنعت گردشگری سلامت به شمار می‌رود.

از سوی دیگر یک مقصد گردشگری سلامت باید خدمات گردشگری را در کنار خدمات درمانی به گردشگران ارائه کند. خدماتی همچون گرفتن ویزا، خرید و رزرو بلیط سفر، رزرو هتل، ترانسفر شهری، لیدر، خدمات تفریحی و… باید به نوعی ارائه شود تا گردشگران علاوه بر موضوع درمان، استرس و دغدغه دیگری را احساس نکنند و با امنیت خاطر به این شهر سفر کنند. گردشگران عراقی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که ولخرج شده‌اند و بیش از سایر گردشگران در سفر به ایران خرج می‌کنند. علاوه بر اینکه به دلیل سبک زندگی عشیره‌ای با خانواده‌هایشان به مدت طولانی در یک مکان اقامت می‌کنند.