آغاز مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل صفوی در کاخ جهانی چهلستون
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آغاز مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل صفوی به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان؛ مدیر مجموعه جهانی کاخ چهلستون با اشاره به آغاز عملیات مرمت دیوارنگاره جنگ شاه اسماعیل اول صفوی با شیبک خان ازبک در تالار اصلی کاخ چهلستون گفت: عملیات مرمت این دیوارنگاره عظیم شامل عملیات آسیب شناسی، پاک سازی، استحکام بخشی و مرمت است.
وی افزود: این عملیات با هزینه ای بیش از 200 میلیون ریال و به مدت سه ماه اجرا می شود.
در تالار اصلی و تالارهای جانبی کاخ چهلستون اصفهان مجموعه ای متنوع و منحصر به فرد از نقاشی های دیواری (دیوارنگاره ها) متعلق به دوران صفوی وجود دارد .
در قسمت فوقانی دیوارهای تالار اصلی کاخ چهلستون، شش دیوارنگاره اصلی وجود دارد که چهار دیوارنگاره متعلق به دوران صفوی را به نمایش گذارده و دو دیوارنگاره نیز بر اساس نقاشی (قهوه خانه ای) متعلق به دوران قاجار است.
مجموعه جهانی کاخ چهلستون، در میانه باغ بزرگ جهان نما قرار گرفته و به عنوان بخشی از مجموعه دولتخانه صفوی قرار داشته که در دوران سلطنت شاه عباس اول بنا شده و سپس با افزودن الحاقاتی، در دوران سلطنت شاه عباس دوم به عنوان مرکز تشریفات دربار صفوی کاربرد داشت.
کاخ موزه چهل ستون با بیش از 67 هزار مترمربع وسعت در دوره صفوی بنا و 15 دی 1310 با شماره 108 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و سال1390 هم ثبت جهانی شد.