”تام بوی ها“، نیازمند مشورت با پزشک تا زمینه سازی‌های فرهنگی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سبک تام‌بوی یا پسرانه به سبکی اطلاق می‌شود که در آن خانم‌ها به جای پوشیدن لباس‌های زنانه، لباس‌های مردانه می‌پوشند و یا رفتار مردانه دارند، این دختران در ضمیر ناخودآگاه خود، آگاه هستند که نمی‌توانند مرد باشند بنابراین وجود صرفا پوشش و رفتار پسرانه، شاخص درستی برای تعیین گرایش جنسی فرد نیست.
تام بوی‌ها در واقع دخترانی هستند که خصوصیات اعم از پوشش و یا رفتار جنس مخالف که در اغلب فرهنگ‌ها مربوط به جنس مذکر است را به نمایش می‌گذارند، غالبا این دختران دارای هویتی آشفته هستند و هویت آشفته نیز اختلال جنسی محسوب نمی‌شود.

دکتر آزاده مظاهری روانپزشک و فلوشیپ اختلالات روانی و جنسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه واژه تام بوی به دخترانی اطلاق می‌شود که رفتار‌های پسرانه از خود نشان می‌دهند و معمولا دایره دوستان آن‌ها به دختران محدود نمی‌شود و معمولا وارد بازی‌هایی پسرانه می‌شوند میگوید:بروز رفتار و پوشش مردانه اگر صرفا رفتار باشد اختلال محسوب نمی‌شود و تنها به عنوان یک رفتار متفاوت تعریف می‌شود ضمن اینکه رفتار خانواده‌ها در شکل گیری هویت فررزندان تاثیر جدی دارد

این استاد دانشگاه اهمیت عوامل فرهنگی و اجتماعی را در شکل گیری رفتار‌های پسرانه از سوی دختران مورد تاکید قرارداد و خاطرنشان کرد: در برخی جوامع ممکن است دختران همواره شاهد آزادی و اهمیت بیشتر فرزند پسر و یا مردان در خانواده بوده اند و این موضوع باعث شده است دختران تلاش کنند با نوع پوشش و رفتار، خود را به جنس مخالف شبیه‌تر کنند.

علاقه برخی خانواده‌ها به داشتن فرزند پسر و این که برخی خانواده‌ها دوست دارند بچه اولشان پسر باشد هم از عوامل موثر در این نوع رفتار‌های دختران است و به عقیده صاحبنظران، نوع نگاه و رفتار‌های جامعه و خانواده در بروز هویتی آشفته چه در مردان و زنان بی تاثیر نیست.

خانم مظاهری به خانواده‌ها توصیه می‌کند: این که دختران برای بدست آوردن تمام امتیازات جنس مخالف و یا حتی پیروی از پسران دست به رفتار‌های مردانه می‌زنند، مانند پسر‌ها صحبت می‌کنند و یا لباس می‌پوشند؛ در حالی که به هویت جنسی "زن" بودن خود آگاه هستند نیز نیاز به توجه دارد و لازم است علل بروز این رفتار‌ها بررسی شود.

وی گفت: نوجوانان در برنامه‌های جمعی گروه‌های مرجع پیدا می‌کنند و ممکن است تحت تاثیر بسیاری از الگو‌های رفتاری قرار گیرند پس چه بهتر که این گروه‌ها با نظارت و حمایت خانواده‌ها تشکیل و حمایت شودضمن اینکه باید طی دوره رشد و هویت یابی بررسی شود که بروز این رفتار‌ها صرفا رفتار است یا مشکلات دیگری را دربر دارد.

عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند علاوه بر مسایل اجتماعی، هویتی و خانواده، اما پیروی از الگو‌های نامتعارف یا مد و لباس از دلایل دیگر دختران تام بوی است.
دکتر سیدمهدی صمیمی اردستانی روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شیهد بهشتی گفت: تام بوی‌ها دخترانی هستند که تنها تفاوتشان با سایر دختران، در نحوه پوشش آن هاست، این دختران صرفا از یک رفتار، مد و لباس پیروی می‌کنند.

وی مسایل اجتماعی را در پیروی زنان و دختران از نوع پوشش و به اصطلاح مد در انتخاب نوع لباس مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: مرز باریکی میان تام بوی‌ها و افرادی که اختلال جنسی دارند وجود دارد و این دو نباید با یکدیگر اشتباه گرفته شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بروز رفتار‌های مردانه و این که فرد احساس کند به جنس مخالف تعلق دارد را نیاز به مداخله و مشورت با پزشک دانست و خاطرنشان کرد: اگر دختری علاوه بر پوشش و تقلید رفتار‌های پسرانه با هویت جنسی خود مشکل داشته باشد و اظهار می‌کند که یک "پسر هستم و تنها جسم دخترانه دارم" باید این موضوع بررسی و به روانپزشک مراجعه شود.

نتیجه اینکه باید توجه داشت که احساس تعلق به جنس مخالف نیاز به مداخله پزشکی دارد نمی‌توان سن مشخص و دقیقی برای هویت یابی دختران و پسران تعیین کرد، اما به طور تقریبی دختران از 11 سالگی و پسران از 13 سالگی دچار آشفتگی هویتی می‌شوند و برای هویت یابی تلاش می‌کنند که این مساله دو تا سه سال بعد از آن نمود پیدا می‌کند، اما اکنون نهاد‌های مسئول و دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی وظیفه دارند تا با فراهم کردن زمینه‌های مناسب در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی زمینه بروز و ظهور ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دختران را در کشور فراهم کنند و این مسایل در سیاستگذاری‌های اجتماعی و مدیریتی مورد توجه قرار گیرد.

مریم صادقی؛ خبرگزاری صدا و سیما