دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با انتقاد از عملکرد مسؤولان اجرایی کشور گفت: ظاهر جامعه، باطن مسؤولان آن را نشان می‌دهد و اگر مسؤولان عملکرد خود را در جهت مثبت اصلاح کنند، جامعه نیز اصلاح می‌شود.

اگر مسؤولان اصلاح شوند، جامعه اصلاح می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، عبدالله ارجائی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که برداشت نسبت به ریشه آن در جامعه ما عوض شده، امر به معروف و نهی از منکر است و به دلایلی امروزه منشأ آن تنها به دین و حتی جریانات سیاسی محدود شده در حالی که خاستگاه این فریضه عقل و فطرت انسانی است.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر خراسان رضوی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر بین همه انسان‌ها مشترک است و با توجه به اینکه در جامعه نمی‌شود برای نظارت بر تمام اعمال افراد مأمور تعیین کرد، باید به حد بالاتر آن که همان نظارت همگانی است توجه داشت.

وی با بیان اینکه مخالف امر به معروف، در اصل مخالف عقل و فطرت آدمی است، اضافه کرد: هر چیزی که باعث کمال بشر شود معروف و هر چیزی که او را به نابودی بکشاند منکر است، به عنوان مثال علت برخورد و مخالفت با ناهنجاری در زمینه حجاب این است که طنازی‌های خیابانی بنیان خانواده را هدف قرار داده تا میل به تشکیل آن را در جامعه از بین ببرد.

ارجائی افزود: تولیدکنندگان لوازم آرایشی کمترین مصرف‌کننده در حوزه کاری خود را دارند به این خاطر که بیشتر از هر کسی متوجه زیان آن هستند، پس اگر بتوان اقشار جامعه را نسبت به زیان‌های اعمال ناپسند آگاه کرد، می‌توان امید داشت که ناهنجاری‌ها در جامعه کمتر شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با اشاره به اینکه ظرف 8 ماه ستاد امر به معروف خراسان رضوی هزار منکر و معروف را شناسایی کرده، در خصوص عملکرد مدیران جامعه تصریح کرد: اولویت اصلاح در جامعه، مسؤولان اجرایی آن هستند و اگر آن‌ها اصلاح شوند، رفتار مردم نیز در جهت مثبت تغییر می‌کند.

وی متذکر شد: مسؤولی که 3 فرزندش در خارج از کشور تحصیل می‌کنند، مدیر اقتصادی که لوازم زندگی او برند خارجی است و اقتصاد مقاومتی را با این رویه زیر سؤال می‌برد و استادی که تا کنون 2 ازدواج ناموفق داشته، نمی‌توانند در زمینه اصلاح مثبت جامعه نقش داشته باشند.

برگزاری 511 برنامه در هفته احیاء امربه معروف و نهی از منکر

وی در مورد برنامه‌های ستاد امربه معروف خراسان رضوی در هفته «احیاء امربه معروف و نهی از منکر» تشریح کرد: 511 برنامه در سطح استان برگزار می‌شود که 324 مورد آن در شهرستان‌ها، 150 برنامه در ادارات و 27 برنامه نیز به شکل محوری انجام می‌شود.

ارجائی گفت: تقدیر از برترین‌های امر به معروف استان طبق بند 4 ماده 15 قانون، معرفی زن نمونه جامعه، همایش طلایه داران امر به معروف که در سطح دانشجویان است، شناسایی و معرفی تولیدکنندگان و نیز برترین‌های نظام تعلیم و تربیت استان در دو بخش دانش آموزی و فرهنگیان، برگزاری اتاق مناظره با محوریت بیان ضرورت امر به معروف و چگونگی انجام آن، برگزاری نشست با تشکل‌ها و دبیران امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی و انجام مانورهای تذکر لسانی از جمله برنامه های ستاد امر به معروف خراسان رضوی در هفته احیاء امربه معروف و نهی از منکر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی اضافه کرد: نشست با هیأت‌های مذهبی، آیین رونمایی از سامانه معرفی الگوهای رفتاری و نیز جلسه با نماینده ولی‌فقیه با حضور استاندار از جمله برنامه‌های دیگر ستاد امربه معروف در هفته احیاء این فریضه است.

ورود دستگاه قضا به 5 مورد تخلف دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی در سال 97

وی اشاره کرد: در سال 97 بیش از یک میلیون تذکر لسانی در سطح استان انجام شده که هیچکدام از موارد به تنش جدی یا پیگیری قضائی منجر نشده است و این نشان می‌دهد که آموزش درست عامل قبول تذکر توسط مردم است.

ارجائی در مورد هیأت‌های مذهبی توضیح داد: مشکل ما با هیأت‌هایی است که مجوز فعالیت ندارند و این امر آن‌ها را از کنترل ما خارج می‌کند در عین حال باید توجه داشت از پایه‌های قوی حفظ دینداری در جامعه ما همین محفل‌های مذهبی هستند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهر از منکر خراسان رضوی با بیان اینکه نظارت بر دستگاه‌های اجرایی از وظایف ستاد امربه معروف و نهی از منکر است، ادامه داد: بر اساس ماده 19 دستورالعمل اجرایی قانون، ستاد وظیفه دارد موارد منکر دستگاه‌های اجرایی را به موارد دارای صلاحیت گزارش کند و در این خصوص 200 مورد تخلف نهادهای اداری و اجرایی خراسان رضوی توسط ستاد امربه معروف استان گزارش شد که 166 مورد آن در مرحله تذکر لسانی برطرف شد و از 34 مورد باقی مانده، 29 مورد در مرحله کتبی برطرف و در نهایت 5 تخلف به سطح پیگیری قضائی رسید که مدیران دو مورد از آن‌ها با ورود دستگاه قضا بازداشت شدند.

وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، مقصر کوتاهی در برخورد با متخلفان غیرایرانی

وی در خصوص کوتاهی در زمینه برخورد با تخلف زائران غیرایرانی پاسخ داد: کوتاهی اصلی در برخورد با زائران خارجی را وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی انجام می‌دهند چرا که طبق ماده 12 قانون آگاه‌سازی قبل و حین ورود اتباع خارجی نسبت به قوانین اسلامی و ملی کشور، از وظایف این دو نهاد است، البته کمبود افراد مسلط به زبان‌های خارجی دلیل دیگر کاهش تذکر لسانی به زائر غیرایرانی است.

ارجائی در خصوص طرحی در مدارس توضیح داد: " یاوران معروف" عنوان طرحی است که در مدارس توسط ستاد امر به معروف انجام می‌شود که شناسایی هزار دانش آموز برتر در حوزه امربه معروف و نهی از منکر از نتایج این طرح است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی به مشکل مشخص نبودن نهادی که مهدکودک‌ها به آن وابستگی دارند اشاره و تاکید کرد: ما این مشکل را به استاندار و کمیسیون فرهنگی مجلس گزارش کرده ایم و ایجاد تغییر در سرفصل های آموزشی در مهدکودک که فقط خوابیدن و بازی کردن کودکان را در دستور کار قرار می دهد نیز از مطالبات ما از استاندار و سایر مراجع ذی صلاح است.

وی درباره اولویت تذکر لسانی میدانی گفت: شناساندن فرهنگ میزبانی و شأن زائر امام رضا(ع) بودن، کمک به اقتصاد مقاومتی از طریق ترویج فرهنگ تولید و عرضه کالای ایرانی و رعایت شأن امام معصوم در مقوله عفاف و حجاب از محورهای اصلی تذکر میدانی به‌ویژه در مشهد است.

انتهای پیام/ 70061