شاید تراکتورسازی را بتوان تنها تیمی لیگ برتری دانست که آمار دیدارهای آن در تاریخ برگزاری این مسابقات مقابل استقلال به صورت مطلق به سود این تیم تبریزی است.

 تراکتورسازی - استقلال، دیداری از هفته هجدهم رقابت‌های لیگ برتر و به تعبیری حساس ترین بازی این هفته مسابقات است. استقلال اوج گرفته با شفر و تراکتور وارد بحران شده با گل محمدی باید در حالی در تبریز به مصاف هم بروند که از یک سو تیم میهمان به آرامش نسبی رسیده است و در سوی دیگر تیم میزبان در روزهای بحرانی‌اش به سر می‌برد تا جایی که حتی مدیرعامل و سرمربی این تیم به شکلی کاملا واضح مقابل هم جبهه گرفته‌اند.

دو تیم پیش از این در لیگ برتر 19 بار با هم دیدار کردند و این بیستمین تقابل دو تیم در تاریخ برگزاری این رقابت‌هاست. در 19 دیدار قبلی دو تیم آمارها به صورت مطلق به سود تیم تراکتورسازی تبریز است و آبی‌ها در صورت پیروزی هم نخواهند توانست این آمار را مثبت کنند.

آمار کلی تقابل دو تیم به این شرح است که: استقلال صاحب 5 پیروزی، 6 مساوی و 8 شکست است. آنها 24 بار به تراکتور گل زده و 27 بار از این تیم گل خورده‌اند و 21 امتیاز نیز گرفته‌اند. در حالی که تراکتورسازی 8 بار بر استقلال پیروز شده، 6 بار مساوی کرده و 5 بار نیز شکست خورده است. آنها 27 گل به استقلال زده و 25 بار نیز از آبی‌ها گل دریافت کرده‌اند.

نکته جالب در تقابل دو تیم در لیگ برتر در این است که آمارهای استقلال در تهران نسبت به تبریز بدتر است و آنها معمولا در تبریز نتایج بهتری گرفته‌اند. استقلال 10 بار از تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی پذیرایی کرده که در 6 بازی از این 10 بازی شکست خورده است. آنها 3 بار هم تراکتورسازی را در ورزشگاه آزادی برده‌اند و تنها یک بازی دو تیم در ورزشگاه آزادی به تساوی کشیده شده است.

در 9 دیداری که بین این دو تیم در تبریز برگزار شده سهم هر یک از آنها 2 پیروزی است و 5 بازی دو تیم به تساوی کشیده شده است. به این ترتیب مشاهده می‌شود که در بازی‌های گذشته دو تیم نتایج به این ترتیب بوده که در تهران بیشتر تراکتورسازی برنده بوده و در تبریز معمولا این بازی ها مساوی می شود.

آبی پوشان از مجموع 21 امتیازی که از تراکتورسازی گرفته‌اند 10 امتیاز در تهران و 11 امتیاز در تبریز گرفته‌اند. تراکتورسازان نیز تاکنون از تیم تهرانی 30 امتیاز گرفته‌اند که از این تعداد امتیاز آنها در تهران 19 و در تبریز 11 امتیاز گرفته‌اند.

بهترین پیروزی تیم تراکتورسازی مقابل استقلال به 20 اردیبهشت 94 باز می‌گردد که تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی موفق شد با نتیجه 4 بر یک استقلال را شکست دهد. این بدترین شکست استقلال و بهترین پیروزی تراکتورسازی بود.

بهترین پیروزی استقلال مقابل تراکتور نیز به اولین دوره برگزاری لیگ برتر باز می‌گردد. دیداری که دوم آذر سال 80 در ورزشگاه آزادی برگزار شد و آبی پوشان موفق شدند با گلزنی فرزاد مجیدی، یدالله اکبری، سیروس دینمحمدی و محمد نوازی (از روی نقطه پنالتی) میهمان خود را با نتجیه 4 بر صفر مغلوب کنند.

در بین بازیکنان استقلال که موفق به گلزنی به تراکتورسازی شده اند مجتبی جباری و فرهاد مجیدی هر یک با 3 گل بهترین گلزنان این تیم هستند و پس از این دو نیز آرش برهانی و حنیف عمران زاده هر یک با 2 گل در رده بعدی قرار می‌گیرند. سرور جباروف هم تنها بازیکن خارجی استقلال است که موفق به گلزنی به تیم تراکتورسازی تبریز شده است.

اولین گلزن تقابل‌های دو تیم در لیگ برتر سید فراز فاطمی مهاجم سابق استقلال است که در اولین بازی در اولین دوره لیگ برتر و در دیداری که استقلال در تبریز موفق به شکست دادن تیم تراکتورسازی شد اولین و تنها گل بازی را زد تا نامش را بعنوان اولین گلزن استقلال در لیگ برتر به تراکتورسازی ثبت نماید.

استقلال تاکنون تنها یکبار موفق به دبل کردن تراکتورسازی شده است که این اتفاق در اولین دوره از رقابت‌های لیگ برتر افتاد. آبی پوشان در آن دوره از بازی ها تراکتورسازی را در تبریز با نتیجه یک بر صفر شکست دادند و در بازی برگشت در تهران با نتیجه 4 بر صفر از سد این تیم عبور کردند. تراکتورسازی نیز همچون استقلال یکبار این تیم را دبل کرده که این اتفاق در فصل ۹۶-۹۵ افتاده. سرخ پوشان در آن فصل موفق شدند ابتدا استقلال را با نتیجه یک بر صفر در تهران مغلوب کرده و سپس با نتیجه 2 بر یک آنها را در تبریز شکست دهند.