پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ امیر رضا واعظی آشتیانی: چگونه انتخاب‌کردن مدیران در ورزش کشور یا به طور کلی بخش‌های دیگر جامعه ما به موضوعی تبدیل شده که خیلی نمی‌توانیم درباره‌اش صحبتی داشته باشیم. چون سال‌ها‌است که نگرانی‌ها و دغدغه‌های خودمان را مطرح می‌کنیم و در نهایت این دور باطل ادامه دارد. اساسا در ورزش ما به‌خصوص فوتبال هیچ ملاک مشخصی برای انتخاب برخی پست‌های مهم وجود ندارد. البته از همین ابتدا موضع خودم را در مورد برخی آشنایان کارآمد مشخص کنم که دوستان گله‌مند نباشند. یک زمانی هست که شما فردی را می‌شناسید که هم مدیر خوبی است و هم با شما و تفکرات شما آشنایی دارد. چه اشکالی دارد که از توانمندی آن فرد استفاده کنید؟ اتفاقا در این صورت کارها بهتر و با سرعت بالاتری پیش می‌رود. اما یک زمانی شما فقط آن فرد را بر اساس اینکه آشنا یا دوست قدیمی شماست، انتخاب می‌کنید. در این صورت شما به آن سازمانی که مسئولش هستید جفا کرده‌اید و خودتان باید پاسخگو باشید ‌اما متاسفانه خیلی مواقع این پاسخگویی وجود ندارد. یعنی شما باید در خصوص عملکرد قریب‌ها و آشتیانی‌ها و فتح‌الله‌زاده‌ها و خیلی از مدیران دیگر بروید از آن مقام بالادستی که این مدیران را انتخاب کرده است بپرسید که عملکرد این آقایان چه بوده و چه دستاوردی برای باشگاه استقلال داشته‌اند؟ در مورد آقای افتخاری هم همین طور.

 اگر استقلال در برهه‌ای بدهی میلیاردی به جا می‌گذارد و دفتر مدیرعامل به فرد دیگری تحویل داده می‌شود باید ببینید چه کسی آن مدیر را در راس هرم مدیریتی باشگاه قرار داده و از او بخواهید درباره انتخابش توضیح دهد. با همه اینها اعتقاد دارم آقای افتخاری مدیر سالمی بود. در حد بضاعت خودش در باشگاه استقلال خوب کار کرد. هرچند مدیر ایده‌آل برای باشگاه استقلال یا بهتر بگویم مدیر واجد شرایط برای احراز پست مهم مدیرعاملی باشگاه استقلال باید از خیلی لحاظ‌‌ و شرایط دیگر نمره قبولی کسب کند‌‌.

نمی‌توانیم بگوییم افتخاری مدیر ناسالمی بود. او زحمت کشید و به نظرم به تلخی صندلی مدیرعاملی باشگاه را به مدیر بعدی تحویل داد و می‌شد که بدون حاشیه و جنجال این جایگزینی صورت بگیرد اما حرف من این است که مدیر بعدی آیا می‌تواند شرایط را بهتر کند یا قرار است استقلال در همین نقطه متوقف شود و درجا بزند؟ اگر استقلال شرایط بهتری را تجربه کرد این بدان معنا‌ست که آقایان انتخاب درستی داشته‌اند و اگر استقلال در همین شرایط باقی بماند خودشان باید درباره انتخاب آقای فتحی پاسخگو باشند. من این نکته را سال‌هاست که عرض می‌کنم و دیگر از تکرار آن خسته شده‌ام؛ اگر بنا‌ست که باشگاه‌هایی نظیر استقلال و پرسپولیس به طور شفاف ‌امور‌ خودشان را بگذرانند باید قانون تجارت درباره‌شان اعمال شود. باید مجمع آنها تشکیل شود و هیات مدیره را انتخاب کند و آن هیات مدیره، مدیرعامل را منصوب کند. باید حسابرس قانونی وضعیت مالی و شرایط سود و زیان این باشگاه‌ها را بررسی کند و در این صورت است که شما می‌توانید درباره مدیران بعدی استقلال با قاطعیت اظهارنظر کنید. تازه در این صورت است که شما می‌توانید حساب برخی مدیران را از دیگران جدا کنید. متوجه شوید که چه کسانی برای باشگاه استقلال زحمت کشیده‌اند و چه کسانی با رفتارهای پوپولیستی صرفا به دنبال این بودند که خودشان را‌ بین افکار عمومی مطرح کنند؛ افرادی که با به جا گذاشتن بدهی‌های کلان و مقروض‌کردن باشگاه استقلال سعی در خاصه خرجی‌هایی داشتند که هیچ‌گاه این تصمیم‌ها به سود باشگاه استقلال تمام نشد. این مدیران بیت‌المال را حیف و میل کردند صرفا به این دلیل که علاقه داشتند ‌بین افکار عمومی درباره‌شان صحبت شود ‌اما افتخاری چنین مدیری نبود و من به این خاطر برای ایشان احترام قائلم.  من‌ امیدوارم آقای فتحی در پستی که به او محول شده موفق باشد. نمی‌توان درباره ایشان قضاوتی داشت ‌اما هرچه هست وزیر ورزش باید خود را در آینده پاسخگوی انتخابش بداند؛ اینکه کنارگذاشتن افتخاری کار درستی بوده یا کار غلطی بوده را زمان مشخص می‌کند.