اولین حضور هواداران استقلال با سر دادن شعار علیه وزیر ورزش و جوانان همراه شد

بازی برای وزیر
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بهتر است با بخشی از یادداشت مفصل پژمان راهبر شروع کنیم؛ سردبیر سایت ورزش سه درباره استقلال این فصل می‌نویسد: «استقلال که فرم فوق‌العاده‌اش در انتهای فصل گذشته هواداران این تیم را سرمست از حضور مدعی‌گونه در لیگ و آسیا در فصل تازه کرده بود، حالا تیمی دارد که به سختی می شود آن را جزو مدعیان دانست. اگرچه کاراکتر این تیم باعث شد نمایش ناشناخته‌های شفر هم بهتر از حریف پرستاره، پیکان باشد. در این شرایط راهی جز تقویت سریع تیم نیست اما حتی این مساله هم باعث جلب توجه هواداران استقلال نخواهد شد. آنها به درستی به زمان از دست رفته پیش‌فصل اشاره می کنند و تعللی که باعث شد شرایط به اینجا برسد. از بخت بد مدیران وقت، سه عامل شرایط را بدتر هم کرد؛ اول درخشش ملی‌پوشان استقلال در  جام جهانی، دوم ارسال پیشنهادهای میلیون دلاری به دو ستاره خارجی و سوم بازار خالی نقل و انتقالات این فصل. صد البته کوتاهی مدیران استقلال در بستن قراردادها و همین طور بدسلیقگی آنها در جذب بازیکنان جدید نیز قابل توجه بود تا آنجا که وینفرد شفر به محض بازگشت تعدادی از خریدهای استقلال را بازپس فرستاد. به این مشکلات، مصدومیت روزبه چشمی، داریوش شجاعیان و محسن کریمی را اضافه کنید (البته مرتضی آقاخان و میثم تیموری را هم به این جمع اضافه کرد). با همه این عوامل استقلال حالا شبیه به تیمی قالب تهی کرده و به نظر می آید که با آرزوهای انتهای فصل گذشته طرفداران هیچ تناسبی ندارد.» آبی‌های پایتخت حالا به حضورشان در کورس مدعیان کسب عنوان قهرمانی لیگ برتر به دیده تردید می‌نگرند. آنها خشم خود را در همین ابتدای لیگ نشان دادند و اولین حضور هواداران استقلال با سر دادن شعار علیه وزیر ورزش و جوانان همراه شد. استقلال نقل و انتقالات موفقی نداشت و شرایط این تیم به شکلی بود که نتوانست تیم خود را تقویت کند تا به این ترتیب آبی‌های تهرانی در افتتاحیه لیگ بازیکنان خوبی در اختیار نداشته باشند.

همین موضوع باعث شد‌ پیش از شروع مسابقه بارها هواداران علیه وزیر ورزش شعار سر دهند و به دلیل اینکه او را مقصر وضعیت این تیم می‌دانستند، علیه سلطانی‌فر شعار دادند.شعارهای استقلالی‌ها البته به وزیر ورزش محدود نشد و حاضران در ورزشگاه چند مرحله علیه فتاحی به دلیل تصمیم‌گیری درباره سوپرکاپ شعار سر دادند، چون پیش از شروع ناامیدکننده آبی‌ها در بازی‌های لیگ برتر این سازمان لیگ بود که در تصمیمی غیرمنتظره استقلال را بازنده سوپر جام فوتبال ایران اعلام کرد. نکته جالب اینکه استقلالی‌ها تاکید داشتند هرگز به دنبال غیبت در این بازی نبوده‌اند و صرفا درخواست کرده بودند تاریخ برگزاری سوپر جام به تعویق بیفتد اما سازمان لیگ این درخواست را به منزله غیبت این تیم دانسته و استقلال را با نتیجه سه بر صفر بازنده سوپر جام اعلام کرد. این اتفاق‌ها و البته جذب چند بازیکن مطرح توسط مدیران پرسپولیس، هواداران استقلال را سخت عصبانی کرد تا آنها در فضای مجازی مطالبی را علیه وزیر ورزش و جوانان بیان کنند. این افراد اعتقاد داشتند که وزیر ورزش برای موفقیت پرسپولیس بیشتر تلاش می کند و میان سرخابی‌ها تبعیض قائل شده است.

مسعود سلطانی‌فر اما هفته گذشته به صورت غیرمستقیم به این موضوع واکنش نشان داد. وزیر ورزش گفت: «امسال با کار سنگین، سازماندهی، حمایت و پشتیبانی خوبی که انجام شد، دو تیم استقلال و پرسپولیس برای اولین‌بار به طور همزمان در تاریخ فوتبال به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافتند و هر دو تیم جزو هشت تیم برتر آسیا قرار گرفتند. ضمن اینکه برای اولین‌بار در تاریخ ورزش و فوتبال ایران، این دو تیم با کسب جام‌های لیگ برتر و جام حذفی به چنین موقعیتی دست پیدا کردند.»

وی دلایل موفقیت این دو تیم در دو سال گذشته را اصلاح ساختار سازمانی و پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌های 10،15 ساله آنها به اشخاص حقیقی مثل بازیکنان و مربیان دو تیم پایتخت اعلام کرد.

وزیر ورزش و جوانان همچنین در خصوص وضعیت مربیان استقلال و پرسپولیس تصریح کرد: «برای هر دو تیم دو‌ مربی صاحب نام خارجی استخدام کردیم و تا دو سال آینده نیز قراردادشان تمدید شده ‌است. از جهت ساختار نیز‌ هیات‌مدیره هر دو تیم اعضای بسیار خوبی دارند که باعث سامان وضعیت هر دو تیم شده است.» سلطانی‌فر نتیجه تلاش دو، سه ساله را نمایش آبرومندانه تیم ملی در جام جهانی  دانست و گفت: «این نتایج نشان داد که ظرفیت فوتبال ایران بیش از آن چیزی است که قبلا تحلیل می‌شد.»

در حالی که وزیر ورزش سعی دارد فضا را تلطیف کند و نسبت به اعتراض تند هواداران استقلال واکنش غیرحرفه‌ای از خود بروز ندهد، این سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال است که هواداران را به صبوری دعوت می کند.

سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال می‌گوید وضعیت این تیم در هفته‌های آینده بهتر خواهد شد. امیرحسین فتحی پس از نخستین بازی استقلال در لیگ هجدهم که منجر به تساوی بدون گل مقابل پیکان شد اظهار کرد: «امیدوارم با توجه به بضاعتی که داریم هفته به هفته بهتر شویم.»

او درباره فحاشی‌های هواداران استقلال نسبت به وزیر ورزش تصریح کرد: «هواداران عزیزمان باید تحمل بیشتری داشته باشند. امروز تیم‌های بزرگ که بازیکنان‌شان را از دست نداده‌اند و بازیکنان خوبی هم جذب کردند متوقف شدند. مطمئن باشید استقلال در هفته‌های آینده بهتر خواهد شد.»

اما یکی از موضوعاتی که باعث شده هواداران استقلال از مدیریت این باشگاه و البته وزارت ورزش سخت عصبانی باشند عدم جذب دو بازیکن کلیدی (تیام و جپارف) است. سرپرست باشگاه استقلال درباره نماندن جپارف در استقلال و وضعیت نامشخص تیام در این تیم نیز این‌گونه واکنش نشان داد: «ما کارمان را در نقل و انتقالات دیر شروع کردیم. رفتن جپارف یا تیام به باشگاه ربطی ندارد و ما همه تلاش‌مان را کردیم. امیدواریم در هفته‌های آتی بتوانیم  بازیکنان خوب داخلی و خارجی جذب کنیم تا بتوانیم جایگاه اصلی‌مان را پیدا کنیم.»

فتحی در پاسخ به این سوال که سرمنشا شعار هواداران علیه وزیر چه کسانی هستند، گفت: «قطعا با افرادی که سرمنشا‌ این ماجرا هستند برخورد خواهد شد. قطعا این ماجرا خط‌دهی شده بود و ما پیگیر این ماجرا از طریق دوستان‌مان در وزارت ورزش هستیم. هواداران فهیم ما این افراد را از خودشان جدا کنند. ان‌شاءالله با بازی‌های خوب بازیکنان جو ورزشگاه بهتر شود. این اتفاق تنها از سوی اندکی از تماشاگران رخ داد.»

اما این پایان واکنش ها نسبت به اعتراض و فحاشی هواداران استقلال نسبت به وزیر ورزش نبود.

محمدرضا داورزنی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش گفت: «حواشی ایجاد‌شده در ارتباط با بازیکنان متأسفانه از سوی واسطه‌ها و دلالان فوتبال انجام می‌شود که به جای منافع فوتبال به دنبال منافع شخصی هستند و من از مدیران دو باشگاه می‌خواهم به گونه‌ای عمل کنند که چنین فرصت‌هایی به دلالان داده نشود و در هر فصل شرایط بازیکنان را برای حضور در تیم‌ها یا ترانسفرشدن فراهم کنند.»

داورزنی تاکید کرد: «خوشبختانه عوامل اخیر تحریکات توسط عوامل انتظامی و اطلاعاتی شناسایی شده و به زودی برخورد لازم با آنها انجام خواهد شد.»

محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: «آرامش و موفقیت دو تیم استقلال و پرسپولیس در 20 سال اخیر سابقه نداشته است و برخی از این آرامش ناراحت هستند و تلاش می کنند آن را با حاشیه‌سازی و تحریک هواداران برهم بزنند.»

داورزنی با تاکید بر پیگیری حقوقی و قضایی عاملان بر‌هم زننده آرامش ورزش کشور گفت: «تحریک هواداران و شایعه‌پراکنی و تضعیف مدیریت دو باشگاه پرطرفدار کشور که سرمایه ملی محسوب می شوند با هر نیتی صورت بگیرد محکوم است و رفتار ضدملی محسوب می‌شود.»

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: «با حضور امیرحسین فتحی در مدیریت باشگاه استقلال ظرف روزهای آینده خبرهای خوب بیشتری از این باشگاه خواهید شنید و هواداران با صبر و همراهی با مدیران استقلال، شرایط را برای تصمیم‌گیری‌های مناسب و سرعت گرفتن سامان‌دهی تیم برای جذب بازیکن فراهم کنند.»

داورزنی گفت: «افراد مشخصی با بلوا و هیاهو به‌دنبال برهم زدن آرامش و روند موفقیت‌های استقلال هستند، در حالی که عملکرد و سوء‌مدیریت آنها موجب گرفتاری‌های فراوان، بدهی‌های سنگین و پرونده مفصل در کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی مراجع قضایی علیه استقلال شده است.»

او ادامه داد:‌« علی‌رغم انجام اقدامات مناسب برای ساماندهی باشگاه استقلال از جمله مکانیزم تامین منابع مالی، خواسته‌های هواداران فارغ از جوسازی‌ها و حاشیه‌ها بایستی مد نظر جدید مدیران جدید استقلال قرار بگیرد و در جهت تقویت تیم اقدامات لازم را به عمل آورند.

داورزنی گفت: «خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده ظرف دو سال گذشته با همکاری مسئولان مختلف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از جهت کسب افتخارات ورزشی از جمله فتح لیگ برتر و جام حذفی، قرار‌گرفتن در بین 8 برتر آسیا و صعود به مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا که در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه بوده بسیار موفق بوده اند.»

داورزنی اظهار داشت: «ایجاد روش و برنامه روشن و منظم برای تامین منابع مالی توسط حامیان مالی و هواداران و پرداخت بیش از 80 درصد بدهی‌های 10 تا 15 ساله اخیر که بر اساس سوءمدیریت‌های پیشین انباشته شده بود از دیگر اقدامات وزارت ورزش و جوانان در قبال این دو باشگاه بوده است. از طرفی استخدام دو سرمربی توانمند خارجی و ساماندهی اداری و تشکیلات مناسب در دو باشگاه هم بسیار مطلوب بوده و اشتغال تعدادی از بازیکنان این دو باشگاه در لیگ‌های خارجی هم نشان‌دهنده موفقیت مدیران و مربیان هر دو باشگاه است.» داورزنی خطاب به مدیران جدید استقلال عنوان کرد: «مدیریت فعلی استقلال بایستی با تدبیر و درایت و به دور از حاشیه ها و تحت تاثیر قرارنگرفتن واسطه‌ها و دلالان فوتبال بررسی‌های لازم انجام و به بحث و مذاکره با بهترین بازیکنان شرایط تیم را تقویت نمایند.»

اگر‌چه محمدرضا داورزنی سعی کرده در مصاحبه اخیر خود تمام قد از سلطانی‌فر دفاع کند و برای هوادارانی که نسبت به وزیر ورزش فحاشی کرده اند خط و نشان بکشد، اما این همه واکنش‌های وزارت ورزش در زمینه دفاع از عملکردش نبود. سه شنبه هفته گذشته مرکز اطلاع‌رسانی وزارت ورزش در گزارشی اعلام کرد مجموعه تقویت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در واقع تقویت فوتبال ملی است و این وزارتخانه عادلانه در مورد حمایت از این دو باشگاه برخورد کرده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی گزارش‌ کارکرد وزارت ورزش و جوانان در قبال این دو باشگاه ظرف حداقل سه سال گذشته را ارائه کرد و در گزارش خود آورد: «وزارت ورزش و جوانان اعلام می دارد از نگاهی مجموعه تقویت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در واقع تقویت فوتبال ملی است و تاکید دارد مدیران عامل و هیات مدیره هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در تصمیم‌گیری، انتصابات داخلی و تعیین مدیران، جذب بازیکن و قراردادهای آنان و کلیه اموری که به صلاح و صرفه دو باشگاه منتهی می شود اختیار تام دارند. خوشبختانه با تدابیر اتخاذ‌شده ظرف سه سال گذشته برای نخستین‌بار دو تیم استقلال و پرسپولیس در سه دوره پیاپی لیگ برتر از فصل (95 – 94) تا دوره قبل (96- 97) در رده‌های اول تا سوم مسابقات فوتبال حرفه ای ایران قرار گرفتند، در حالی‌که ادوار گذشته چنین نتیجه‌ای را شاهد نبودیم و درهمین فصل گذشته فوتبال ایران، پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد و استقلال تهران هم به مقام قهرمانی جام حذفی ایران رسید. دستاورد تاریخی دیگر برای دو تیم پرطرفدار پایتخت، قرارگرفتن دو تیم استقلال و پرسپولیس در بین ۸ برتر آسیا و صعود به مرحله یک‌چهارم لیگ قهرمانان آسیا بود که در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه بوده است.

به استحضار رسانه‌ها و مردم می‌رساند:

بدهی انباشته، بی‌برنامگی و عدم شفافیت مالی و مدیریتی دو باشگاه در گذشته میراثی سنگین و پر‌هزینه را برای ورزش و فوتبال کشور به جای گذاشته بود و کار مفصلی که در دولت یازدهم برای ساماندهی دو باشگاه آغاز شد و با تدابیر سلطانی‌فر برای ساماندهی مدیریتی و به‌خصوص مالی دو باشگاه در حال حاضر شاهد وضعیت مطلوبی هستیم.

به عنوان نمونه تشکیل مجامع قانونی هر دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس در بهمن 1395، پرداخت بیش از ۸۰ درصد بدهی‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله اخیر که بر اساس سوءمدیریت‌های پیشین انباشته شده بود، تعیین تکلیف بدهی‌های مالیاتی باشگاه که با جرائم سنگین همراه بود با مذاکره مستقیم وزیر ورزش و جوانان با مسئولان ارشد مالیاتی کشور و همکاری آنها، تلاش گسترده و مذاکره با نهادهای بین‌المللی فوتبال برای جلوگیری از محرومیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از رویدادهای قاره ای نظیر لیگ قهرمانان آسیا به دلیل بدهی‌ها و شکایت‌های متعدد بازیکنان داخلی وخارجی به فیفا، دادگاه بین المللی ورزش و کنفدراسیون فوتبال آسیا، استخدام دو سرمربی توانمند خارجی و ساماندهی اداری و تشکیلاتی مناسب در دو باشگاه و ایجاد روش و برنامه روشن و منظم برای تامین منابع مالی توسط حامیان مالی و هواداران تنها بخشی از موفقیت‌های حاصل از مدیریت اصولی و صحیح سلطانی‌فر و مجموعه مدیریتی وزارت ورزش و جوانان با همکاری فدراسیون فوتبال و هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است.»

آیا این واکنش ها باعث خواهد شد که آتش خشم هواداران استقلال فروکش کند یا در صورت ادامه ناکامی استقلال در بازی‌های آینده لیگ برتر مسعود سلطانی‌فر و حامیانش بیش از گذشته تحت فشار انتقادها قرار خواهند گرفت؟ باید منتظر نتایج استقلال باقی ماند. آنجا که آبی‌ها این‌بار قبل از بازی کردن برای استقلال و نجات خودشان از تیغ تیز انتقادها باید برای وزیر و نجات مسعود سلطانی‌فر از این مخمصه بازی کنند و برنده از زمین بیرون بیایند.