یک پسر 23 ساله در مسیر آقا تختی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بهتر است از اظهارنظر علیرضا رضایی درباره حسن یزدانی شروع کنیم؛ نایب‌قهرمان کشتی آزاد المپیک ٢٠٠4 که به‌عنوان مربی تیم‌ملی با یزدانی به صورت مستقیم کار کرده، درباره ابعاد فنی و اخلاقی این قهرمان می‌گوید: «حسن یزدانی یک جوان رعنا و برومند است که در ٢٣‌سالگی تمامی افتخارات ممکن برای یک ورزشکار را به دست آورده و از نظر فنی کارنامه روشنی دارد. از نظر اخلاقی هم که این پسر نشان داده نمونه است. حتی من برای کشتی‌گیران جوان مثال می‌زنم که از یزدانی درس بگیرند. از وقتی حسن یک نوجوان بود، او را به یاد دارم و تا الان که قهرمان بزرگی شده، کوچک‌ترین تغییری از نظر اخلاقی و رفتاری در او ندیده‌ام.» وی همچنین می‌افزاید: «کبر و غرور برای این کشتی‌گیر معنایی ندارد و همین باعث می‌شود تا یک الگوی خوب برای جوان‌ها باشد؛ آن هم نه‌تنها برای کشتی‌گیران، بلکه برای ورزشکاران تمامی رشته‌ها. 

جا دارد به‌خاطر تربیت چنین قهرمانی به خانواده یزدانی، مربیانش و خودش تبریک بگوییم. در چند‌ سال اخیر، حسن سجایای اخلاقی خوبی را که دارد در خودش تقویت کرده و نمونه بارز این مثال است که می‌گویند «درخت هرچه پربارتر، افتاده‌تر» البته جوان‌های دیگری هم داریم که از نظر اخلاقی قابل ‌تحسین هستند.» رضایی در پایان نیز با اشاره به بی‌حاشیه بودن یزدانی می‌گوید: «این پسر بااخلاق نشان داده سرباز واقعی کشتی کشور است. او هر جا لازم بوده، روی تشک رفته و از دستورات کادرفنی اطاعت کرده است. همین که یزدانی به فرآیند انتخابی تیم‌ملی احترام می‌گذارد، قابل‌ تحسین است. امیدوارم در بحث فنی و اخلاقی این جوان پله‌های پیشرفت را طی کند و به جایگاه‌های بالاتر برسد چون لیاقتش را دارد.»

  بار دیگر یزدانی و طلا

حسن یزدانی، نابغه‌ ایرانی کشتی جهان یکبار دیگر با سرعت هرچه تمام‌تر به عنوان قهرمانی و مدال طلا دست یافت؛ این بار در اندونزی و بازی‌های آسیایی 2018.

با شروع رقابت‌های کشتی، کاروان ایران در بازی‌های آسیایی برخلاف همیشه خیلی زود به مدال طلای تورنمنت‌های بین‌المللی دست یافت. این بار به وسیله کشتی‌گیری که خیلی وقت است رقیب ندارد. پسر جویباری کشتی ایران ‌انگار برای دستیابی به مدال طلا، عجله دارد و هیچ‌چیزی هم جز برتری قاطع بر همه حریفان، او را راضی نمی‌‌کند.

شهریور سال گذشته بود که حسن یزدانی به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد. او که اولین مدال خود در رقابت‌های جهانی را سال 2015 در وزن 70 کیلوگرم کسب کرد، در المپیک 2016 به وزن 74 کیلوگرم رفت و به مدال طلا رسید. یل جویبار در یک وزن بالاتر یعنی در وزن 86 کیلوگرم به مدال طلا دست یافت و این آماری درخشان بود که کارشناسان درباره‌اش 

صحبت می‌کردند.

نکته اما اینجا بود که سال گذشته حسن یزدانی پس از ۱۹ سال، طلای ٨۶ کیلوگرم جهان را برای ایران به ارمغان آورد. آخرین مدال طلای ایران در این وزن به مسابقات جهانی ۱۹۹۸ تهران بازمی‌گشت که علیرضا حیدری آن را بر گردن آویخته بود.حسن یزدانی طی سال‌های اخیر آن‌قدر با‌صلابت کار کرده که مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است. تا آنجا که با گذشت چند هفته از پایان رقابت‌های جهانی کشتی ۲۰۱۷ در پاریس، همچنان سیل تعریف و تمجیدها از نابغه ایرانی ادامه داشت.

حسن یزدانی با کسب مدال طلای جهان و انجام کشتی‌های هجومی تمام نگاه‌ها را به‌سوی خود جلب کرده بود. بنابراین او از سوی یک سایت روسی به یک تریلی ۱۸‌چرخ تشبیه شده بود. به نظر می‌رسد رسانه‌های روسی علاقه خاصی به دنبال کردن فعالیت‌های این کشتی‌گیر دارند.

حسن یزدانی در سه سال گذشته توانسته صاحب مدال‌های جهانی شود و یکی از نکات حائز اهمیت این است که وی توانسته هر سال با تغییر وزن به مدال برسد. کسب مدال طلای یزدانی در وزن 70 کیلوگرم رقابت‌های جهانی در سال 2015 در آمریکا، و کسب مدال‌های طلای المپیک و جهان در دو وزن 74 و 86 کیلوگرم یک رکورد برای این کشتی‌گیر محسوب می‌شود. اما نکته مهمی درباره حسن یزدانی وجود دارد که این روزها کارشناسان به آن اشاره می‌کنند؛ حسن یزدانی پسری حریص در کسب پیروزی است، او تمام حریفانش را از سر راه بر‌می‌دارد و هیچ شانسی برای آن‌ها باقی نمی‌‌گذارد. یزدانی با وجود اینکه از تکنیک فنی بالایی برخوردار نیست و کشتی ساده‌ای ‌می‌گیرد اما ‌چیزهایی دارد که رقبای او ندارند. حریفان‌یزدانی‌قدرت خستگی‌ناپذیری ندارند، یزدانی برای یک ثانیه نمی‌‌ایستد و به‌طور مداوم بر حریف فشار وارد می‌کند. به‌عنوان مثال در رقابت‌های جهانی حسن یزدانی موفق شد تمامی حریفان خود را زودهنگام شکست دهد و فقط مقابل والیف روس با 4 امتیاز کشتی‌اش در 6 دقیقه و در پایان وقت قانونی به اتمام رسید. یزدانی یکی از بهترین نتایج مسابقات جهانی را از آن خود کرد جایی که 46 امتیاز از حریفان گرفت و تنها ‌2امتیاز از دست داد.

  در مسیر تختی‌شدن؟

حالا حسن یزدانی در رسانه‌ها و در بین افکار عمومی لقب‌های خاصی را از آن خود کرده است. نابغه، پلنگ جویبار و ... اما عده‌ای معتقدند اینها لقب‌های کوچکی برای حسن یزدانی است چون این کشتی‌گیر جدا از مسائل فنی در بعد اخلاقی هم گام‌های بلندی برای اسطوره‌شدن برمی‌دارد. در این خصوص خیلی‌ها به رفتارهای محترمانه و مودبانه یزدانی در مسابقات انتخابی اشاره می‌کنند و تاکید می‌کنند رفتارهایی که از حسن یزدانی در مسابقات انتخابی اخیر دیده شده در کنار قهرمانی، او را پهلوان هم جلوه می‌دهد؛ جوان ٢٣ ساله‌ای که با وجود کسب بالاترین افتخارات ممکن برای یک ورزشکار همچنان به دور از غرور به کارش ادامه می‌دهد و آن‌قدر سنجیده عمل می‌کند که خیلی‌ها از همین حالا تختی شدن را بخشی از سرنوشت این کشتی‌گیر برمی‌‌شمرند. هرچند همدوره‌ای‌های جهان‌پهلوان تختی معتقدند هیچ‌کس مثل آقا تختی متولد نمی‌شود اما از منش پهلوانی نابغه جویباری هم نمی‌توان به‌راحتی گذشت.

موضوعی که همیشه در کشتی بحث‌برانگیز است برخورد برخی قهرمانان با مسابقات انتخابی است. به نظر می‌رسد برخی کشتی‌گیران با یکی، دو مدال المپیک و جهانی خودشان را بالاتر از سایرین دانسته و معتقدند باید بدون هیچ فیلتری در ترکیب اصلی تیم‌ملی قرار بگیرند. از سوی دیگر ترس از باختن مقابل کشتی‌گیران تازه‌کار و جویای نام باعث می‌شود تا برخی از چهره‌های نامدار از رفتن روی تشک در چارچوب انتخابی فرار کنند. با این حال حسن یزدانی که در دو سال اخیر هرگونه افتخاری را که بوده کسب کرده، همواره بدون حرف‌وحدیث در انتخابی کشتی می‌گیرد. به همین دلیل است که کارشناسان کشتی درباره یزدانی می‌گویند  این پسر ٢٣‌ساله جویباری ترجیح می‌دهد به‌جای حرف‌زدن در عمل خودش را ثابت کند. حضور او به صورت منظم در تمرینات و شرکت‌کردن در مسابقاتی مثل بازی‌های کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا که برخی از کشتی‌گیران مطرح آن را در حد خودشان نمی‌دانند، نشان می‌دهد این نابغه جویباری همواره تابع تصمیمات فدراسیون و کادر فنی بوده است.

او در مسابقات انتخابی اخیر تیم‌ملی کشتی آزاد در وزن ٨6 کیلوگرم در حالی برابر حریفانش قرار گرفت که تماشاگران حاضر در سالن و مخاطبان تلویزیونی انتظار داشتند مثل همیشه با نتیجه عالی و زودتر از به‌پایان‌رسیدن زمان مسابقه به کشتی خاتمه دهد. این اتفاق در هیچ‌کدام از ٣ مبارزه‌ای که حسن یزدانی داشت، رخ نداد. او در نخستین کشتی احمد بذری را ٨ بر صفر شکست داد؛ در حالی ‌که به نظر می‌رسید می‌تواند قبل از پایان زمان مسابقه کار را با گرفتن ٢ امتیاز دیگر تمام کند. این اتفاق در مبارزه یزدانی با کامران قاسمپور هم تکرار شد. در نخستین مسابقه این ٢ کشتی‌گیر، یزدانی بعد از دادن یک امتیاز به حریف، در یک دقیقه با حملاتی توفانی، ٧ امتیاز گرفت. با اینکه به نظر می‌رسید قهرمان المپیک قبل از پایان ٣ دقیقه اول با رساندن اختلاف به ١٠ امتیاز کار حریف را یکسره می‌کند، به شکلی جالب و البته عجیب در نگاه اول به حملاتش پایان داد. یزدانی حدود 4 دقیقه با قاسمپور مدارا کرد و درنهایت با نتیجه ٨ بر ٢ پیروز شد. این اتفاق در مبارزه دوم یزدانی با قاسمپور که حکم فینال را داشت، باز هم تکرار شد. یزدانی که به نظر می‌رسید تمایل چندانی برای امتیازگرفتن از حریف ندارد، باز هم با همشهری خود مدارا کرد و 5 بر صفر

 پیروز شد.

بعد از قهرمانی در انتخابی، حسن یزدانی که علاقه چندانی به مصاحبه‌کردن و جلوی دوربین‌ رفتن نداشت، به اصرار خبرنگاران یک‌دقیقه‌ای به صحبت پرداخت. از او پرسیدند: «به نظر می‌رسید به خودت زیاد فشار نیاوردی و به نوعی هوای رقبای خود را داشتی.» اما یزدانی این مساله را کتمان کرد و گفت همه توانش را روی تشک گذاشته. او همچنین به جای تعریف از خودش به تمجید رقبایش پرداخت و آینده آنها را روشن دانست.

نکته دیگری که یزدانی را به مردی دوست‌داشتنی تبدیل کرده این است که او وقتی مقابل کشتی‌گیران ایرانی در انتخابی به برتری می‌رسید، از داور می‌خواست که دست او را به‌عنوان برنده در پایان کشتی بالا نبرد. البته این کار طبق قوانین کشتی شدنی نیست و به همین خاطر داوران دست یزدانی را بالا می‌بردند. در همین حین، یزدانی باز هم سعی می‌کرد دستش را پایین نگه دارد تا بار دیگر فروتنی خود را ثابت کند. حسن یزدانی از دوربین و مصاحبه‌کردن با رسانه‌ها درباره قهرمانی‌هایش فراری است با این حال او با مردم و علاقه‌مندانش رفتار گرمی دارد. او پس از قهرمانی در انتخابی تیم‌ملی در سالن شهدای هفتم تیر دور افتخار زد و به ابراز احساسات تمامی تماشاگران که به صورت ویژه از او حمایت می‌کردند، واکنش نشان داد. 

یزدانی همچنان پسر بی‌حاشیه خانواده است. او در یکی از روستاهای جویبار و در کنار پدر و مادرش زندگی می‌کند. فکر مسافرت‌های خارجی و خودرو‌های آنچنانی حتی به ذهن حسن یزدانی هم خطور نکرده تا او همچنان پسر بی‌حاشیه خانواده بماند. از نظر ظاهری هم می‌توان فهمید که گذر زمان و اتفاقاتی که در چند ‌سال اخیر در زندگی ورزشی این پسر جویباری رخ داده، هیچ تغییری در مسیر زندگی شخصی‌اش نداشته است.

یزدانی یکی از کشتی‌گیرانی است که از نظر اخلاقی نمونه به حساب می‌آید. او سعی می‌کند با حریفانش چه روی تشک و چه بیرون از آن دوستانه برخورد کند. دیدیم که با قاسمپور، رقیبش، در فینال به همین شکل رفتار کرد. مشخص بود یزدانی نمی‌خواهد در انتخابی رقبایش را ١٠ بر صفر شکست دهد تا روحیه آنها هم پایین نیاید. او از نظر فنی و اخلاقی قهرمان نمونه‌ای محسوب می‌شود. حسن یزدانی می‌تواند مثل تختی باشد و همان مسیر را برود. شاید دیگر کسی مثل تختی متولد نشود اما یزدانی نیز در صورتی که در این مسیر گام بردارد، یک پهلوان بزرگ خواهد شد؛ اتفاقی که دور از ذهن نیست. او همین حالا هم نشانه‌های اسطوره‌شدن را دارد.