اعتراف محسن قهرمانی در یک برنامه تلویزیونی تبعات زیادی داشت و جو فوتبال ایران را حسابی ملتهب کرد. حمید رضا صدر از جمله افراد علاقه‌مند به فوتبال است که در این باره نظرات جالبی دارد.

حمایت دکتر صدر فوتبال از اعتراف محسن قهرمانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین خبرورزشی نوشت: محسن قهرمانی در یک برنامه تلویزیونی به صورت علنی اعلام کرد در یک بازی حساس به خاطر شعار هواداران استقلال، گل تیم راه‌آهن که پس از انجام خطای مهاجم این تیم روی مدافع استقلال رقم خورد را قبول کرده در حالی که باید آن گل را مردود اعلام می‌کرد. این موضوع، تبعات زیادی داشت و جو فوتبال ایران را حسابی ملتهب کرد. در همین زمینه، با حمیدرضا صدر که جدا از دانش فوتبالی، مدرک دکترای جامعه‌شناسی دارد به صحبت پرداختیم. او گفت: «وقتی وارد تاریخ می‌شویم، مسائل و حساسیت‌های زیادی به وجود می‌آید. یک اتفاق بعد از چند دهه لو می‌رود و مشخص می‌شود همه چیز جنبه خصوصی داشته. در واقع این اتفاق به مسائل زیادی ارتباط دارد. مثلاً اینکه وقتی انسان پا به سن می‌گذارد، احساس ضعف یا قدرت بیشتری می‌کند و نسبت به برخی اتفاقات گذشته، واکنش‌های متفاوتی دارد؛ یک‌سری مسائل را لو می‌دهد، یک‌سری راز‌ها را افشا می‌کند و خاطراتش را به شکلی واقعی و بدون سانسور به زبان می‌آورد. البته در جامعه بین‌المللی، داوران زیادی بودند که کتاب خاطرات‌شان را نوشتند، اما من تا به حال با این موضوع مواجه نشده‌ام که داوری در مورد یک تصمیم اشتباهِ عمدی خود، اعتراف کند.»
صدر اضافه کرد: «اتفاقات در فوتبال رخ می‌دهند و تماشاگران تشخیص می‌دهند که چه کسی اشتباه کرده. فراموش نکنید داور هم یک انسان است؛ گاهی خشمگین، انتقام‎جو، عصبانی و احساساتی می‌شود. من وقتی حرف‌های محسن قهرمانی را خواندم، از این بابت که صادقانه اعتراف کرده، تحسینش کردم و به نظرم حرف‌هایش «اعتراف شجاعانه» بود، اما می‌دانم که مسائل بدتری برایش پیش آمد زیرا جامعه فوتبالی ما، آمادگی پذیرش این مدل از اعترافات را ندارد. البته این موضوع در تمام دنیا هم هست؛ مثلاً یک داوری در گذشته بوده که می‌گفتند استقلالی یا پرسپولیسی است. در لیگ‌های دیگر هم امثال این داور‌ها هستند که به هواداری این تیم و آن تیم متهم می‌شوند. طبیعی است داوران اشتباه سهوی و یا حتی عمدی کنند، اما اعتراف به این اشتباهات، شجاعت و صداقت می‌خواهد.»
این کارشناس فوتبال اضافه کرد: «یک داوری در بوندس‌لیگا به نام هویزر بود که تحقیق کردند و فهمیدند از برخی باشگاه‌ها پول می‌گرفت تا به عمد، اشتباه کند. البته او از کارش برکنار شد، اما هرگز سیستم را زیر سؤال نبردند و نگفتند همه بازی‌ها اشکال داشته بلکه اشتباهات این داور را استخراج کردند. بالاخره در فوتبال عامل انسانی وجود دارد و نمی‌توانیم بگوییم داور از آهن و فولاد بوده و هرگز اشتباه نمی‌کند. اگر فوتبال دنیا چنین مسائلی پیش بیاید، به سیستم ربط نمی‌دهند بلکه همان‌فرد یا افراد را زیر ذره‌بین می‌برند.»
صدر در نهایت گفت: «مشکل اصلی ما در فوتبال ایران این است که فدراسیون و سازمان لیگ تقریباً در یک سطح قرار گرفته‌اند. مثلاً اتحادیه در انگلیس، لیگ برتر را برگزار می‌کند و فدراسیون، یک سطح بالاتر، به عنوان ناظر کارش را می‌کند. اگر چنین مسائلی پیش بیاید، امکان چک کردن وجود دارد، اما در ایران، سیستمی نمی‌بینیم که سازمان لیگ بتواند از فدراسیون فوتبال یا باشگاه‌ها و داوران شکایت کند، چون همه در یک سطح و رده هستند.»

43503