مهمترین برنامه رئیس کمیته ملی المپیک برای اصلاح بدنه این نهاد، انتخاب یک دبیرکل جدید با معیارهای خاص وی است.

معادلات پیچیده در انتخاب دبیرکل جدید/ پازل را چه کسی کامل می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 استارت تغییرات سیدرضا صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک یک سال بعد از حضورش در ساختمان سئول و از انتخاب پیمان فخری برای ریاست مرکز نظارت بر تیم‌های ملی زده شد.

اصغر رحیمی که در ابتدای ورود صالحی‌امیری به انتخابات کمیته ملی المپیک از منتقدان به شمار می‌رفت، بعد از روی کار آمدن صالحی‌امیری همچنان به فعالیت خود ادامه داد و حتی به عنوان سرپرست کاروان ایران در بازی‌های المپیک جوانان بوینس‌آیرس انتخاب شد. در حالی که به نظر می‌رسید همه چیز آرام است و صالحی‌امیری قصد تغییر ندارد، روز شنبه ناگهان خبر برکناری رحیمی شنیده و پیمان فخری جایگزین شد. یک تغییر غافلگیرکننده که حتی خود رحیمی از آن خبر نداشت و به نوعی همه را شوکه کرد.

معادلات پیچیده در انتخاب دبیرکل جدید/ پازل را چه کسی کامل می کند؟

فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی که مرکز سنجش آکادمی المپیک را بر عهده داشت و طی سال های حضورش در این پست عملکردی قابل قبول ارائه داده بود، در سال های اخیر یکی از دلایل اصلی جهش و پیشرفت خیره کننده شمشیربازی بوده و با توجه به سبقه ورزشی عالی و روحیه آرام و مثبتش به نظر یک انتخاب اصولی برای ریاست مرکز نظارت بر تیم‌های ملی به شمار می رود به ویژه اینکه از نزدیک با شرایط تیم ها و ورزشکاران آشناست. اما این تغییر نخستین گام صالحی امیری برای اجرای اصلاحات در بدنه کمیته ملی المپیک است و وی بعد از یک سال حضور در راس این نهاد ورزشی حالا تصمیم دارد که در تمامی پست های کلیدی و موثر نفرات مورد اعتماد و کارآمدتری را جایگزین قبلی ها کند تا کمیته با چابک سازی آقای رئیس، حرکت بهتری را داشته باشد.

* دومینوی انتخاب دبیرکل جدید

صالحی امیری همچنین با تغییر اساسنامه که مورد تایید و تصویب هیات اجرایی و مجمع عمومی بود، موافقت آنها را برای انتخاب دبیرکل و خزانه دار گرفت. در این میان مهمترین برنامه رئیس کمیته ملی المپیک برای اصلاح بدنه این نهاد، انتخاب یک دبیرکل جدید با معیارهای خاص وی است. در انتخابات سال گذشته کمیته، سه گزینه جدی برای این سمت وجود داشت. در حالی که در زمان انتخابات کمیته ملی المپیک مهدی علی نژاد با حمایت وزارت ورزش و محمدصادق فرجی رئیس فدراسیون کاراته از رقیبان شاهرخ شهنازی برای دبیرکلی به شمار می رفتند اما در نهایت شهنازی با اکثریت آراء انتخاب شد اما حالا به نظر می رسد عمر دبیرکلی شهنازی در دوره جدید طولانی نباشد.

با توجه به مشکلات حقوقی آقای دبیرکل کار برای رییس کمیته سخت شده به طوری که مدتهاست شایعات تغییر دبیرکل کمیته به گوش می رسد و بیشتر بیشتر می شود.

در ابتدا دوباره شایعه دبیرکلی مهدی علی نژاد مطرح شد اما این اتفاق رخ نداد و علی نژاد با ثبت نام در انتخابات ریاست ووشو به عنوان تنها مدعی جدی به شایعات خاتمه داد. هر چند ریاست وی در کمیسیون روابط بین الملل به نوعی او را در بدنه کمیته نگاه داشته و آقای رئیس به نوعی خواسته تا از توانایی های این مدیر جوان استفاده کند اما فعل و انفعالات اخیر بازهم شایعات دبیرکلی علی نژاد را بر سر زبان ها انداخته.

معادلات پیچیده در انتخاب دبیرکل جدید/ پازل را چه کسی کامل می کند؟

در این میان گفته می شود که با توجه به کارنامه موفق علی نژاد در ووشو وزارت ورزش تمایل فراوانی به حضور او در در پست کلیدی و مهم دبیرکلی دارد و تلاش می کند تا در پروسه تغییرات آتی او این سمت را در دست بگیرد تا به نوعی ناکامی انتخابات سال گذشته نیز فراموش شود اما صالحی امیری در این رابطه موضع سیاستمدارانه ای اتخاذ کرده و تاکید دارد فعلا گزینه ای برای این پست ندارد.

در این میان علی نژاد در گفت و گو با فارس در این باره شایعات مجدد دبیرکلی اش گفت: فعلا صحبتی با من نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که تمایلی برای همکاری به عنوان دبیرکل دارد، اظهار داشت: اگر با من صحبت شود، در این باره فکر خواهم کرد.

یکی دیگر از گزینه هایی که برای دبیرکلی مطرح شده بود، محمدصادق فرجی رییس سابق فدراسیون کاراته است که البته رابطه نزدیک و دوستانه ای با صالحی امیری دارد اما مشکل بازنشستگی وی کار را سخت کرد. هر چند فرجی به دنبال نامه بازگشت به کار است اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

* سجادی پازل را کامل می کند؟

مهمترین نکته این پازل نصرالله سجادی مشاور عالی صالحی امیری است که روز شنبه با تصویب هیات اجرایی به عنوان سرپرست کاروان ایران در المپیک ٢٠٢٠ توکیو معرفی شد. اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک نیز به کمیته بین المللی المپیک (IOC) برای تایید فرستاده شده و این پیش بینی مطرح شده اساسنامه تا فروردین مورد تایید IOC قرار گرفته و از اردیبهشت اجرایی خواهد شد. ظاهرا قطعه نهایی این پازل در نهایت با سجادی تکمیل خواهد شد.

سجادی با عنوان سرپرست کاروان ایران در توکیو 2020 در ظاهر باید تمامی تمرکز و انرژی خود را معطوف این رقابت ها و تدارک برای المپیک کند و همین نکته سبب شده بسیاری بر این عقیده باشند که برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و توان وی صالحی امیری سمت دیگری به او نخواهد داد، اما به نظر می رسد در نهایت معادلات به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.

معادلات پیچیده در انتخاب دبیرکل جدید/ پازل را چه کسی کامل می کند؟

با توجه به اینکه سرپرست کاروان ایران در توکیو سجادی است و معمولا بنا به یک قانون نانوشته رئیس کاروان های المپیک، دبیرکلی این نهاد را بر عهده دارد، این احتمال قوی وجود دارد وی به عنوان دبیرکل انتخاب شود. پروژه ای که البته بارها و بارها در محافل ورزشی شنیده شده به ویژه اینکه سجادی مورد وثوق و معتمد رئیس کمیته ملی المپیک است اما صالحی امیری این گمانه زنی قدیمی را نه تایید کرده و نه تکذیب.

همه این احتمالات و گزینه ها مطرح شده اند و باید دید بالاخره چه کسی دبیرکل کمیته ملی المپیک خواهد شد؟ چه زمانی پازل تغییرات کامل خواهد شد؟ آیا صالحی امیری در بخش های دیگر کمیته هم تغییرات خواهد داشت؟

انتهای پیام/س