به نظر نمی رسد محرومیت در نظر گرفته شده برای حیدر بهاروند رئیس سازمان سازمان لیگ تنها به دلیل اتفاقات رخ داده در فینال جام حذفی باشد.

رای مشکوک برای رئیس سازمان لیگ فوتبال
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، سرانجام پس از چند هفته، حکم بازی حاشیه دار و جنجالی فینال جام حذفی میان دو تیم پرسپولیس و داماش گیلانیان اعلام شد و براساس آن حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ 5 سال با محرومیت از فعالیت های فوتبالی مواجه شد تا تاوان سختی بابت عدم برگزاری بازی به عنوان بالاترین مسئول سازمان لیگ داشته باشد.

حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران اما می گوید این حکم را قبول ندارد و اینگونه به آن واکنش نشان داده است:« سوال من این است؛ جرم من چیست که باید 5 سال محروم شوم؟ به خاطر تاخیر در برگزاری یک بازی فوتبال؟ این افراد اصلا مسلط به قوانین نیستند و با آئین‌نامه فیفا و AFC آشنایی ندارند. در تمامی قوانین و آیین نامه‌ها آمده است اگر در یک دیدار تاخیری صورت بگیرد عوامل آن فقط و فقط جریمه می‌شوند.»


بهاروند در ادامه مسئولین کمیته اخلاق را تهدید کرده و حرف هایش را اینگونه در گفتگو با فارس خاتمه داده است:« کمیته اخلاق به جای صدور اینگونه رای‌ها بگوید چرا آرای 3 پرونده فسادی که در اختیار آنها است را صادر نمی‌کنند؟ آنها توضیح بدهند چرا رای آنها را اعلام نمی‌کنند؟ من به زودی تمام حرف‌هایم را در مورد آقایان به فوتبالی‌ها خواهم زد.»

مروری بر اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران، عکس حرف های حیدر بهاروند را نشان می دهد و شاید مسئولین کمیته اخلاق با در نظر گرفتن تمامی مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، حکم نهایی خود را صادر کرده اند.

1- فینال پرحاشیه جام حذفی سال گذشته در اروندان خرمشهر


سال گذشته در شرایطی دو تیم استقلال و خونه به خونه در فینال رقابت های جام حذفی به مصاف هم رفتند که به هیچ وجه اوضاع در این دیدار نرمال نبود. هواداران زیادی در این مسابقه آسیب دیدند و در پایان هم جام قهرمانی میان تماشاگردان دست به دست می شد. کور شدن چشم یکی از هواداران، سمبل عدم مدیریت و برگزاری مناسب آن مسابقه در تاریخ شده است.

محرومیتِ 5 ساله رئیس سازمان لیگ؛ فقط برای یک بازی؟

2- عدم مدیریت مناسب برای برگزاری سوپرجام


پیش درآمد فصل هجدهم لیگ برتر ایران می توانست دیدار جذب و تماشایی دو تیم استقلال و پرسپولیس باشد که در آن مقطع شرایط خوبی داشتند؛ دیداری که هنوز هم تکلیف آن مشخص نشده و باشگاه استقلال بارها سازمان لیگ را مقصر اصلی عدم حضورش در مسابقه قلمداد کرده است. تکلیف این پرونده در کمال تعجب به دادگاه بین المللی CAS ارجا شده که به نوبه خود عجیب به شمار می رود.

3- دیدار رفت استقلال و تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی


دیدار دو تیم در حالی در هفته های ابتدایی لیگ برگزار شد که شاهد برخوردهای زیادی میان هواداران دو تیم روی سکوها بودیم؛ درگیری هایی که اهالی فوتبال را برای ادامه لیگ نگران کرده بود و این نگرانی البته بی معنا هم نبود تا عدم مدیریت صحیح، سبب تکرار اتفاقات در آینده شود.

4- دیدار برگشت پرسپولیس و ذوب آهن در فولادشهر


این مسابقه قرار بود در ورزشگاه نقش جهان برگزار شود و حتی هئیت فوتبال اصفهان، روی بلیت ها، ورزشگاه محل برگزاری بازی را نقش جهان اعلام کرده بود. سعید آذری مدیرعامل ذوب آهن به دلیل عدم تقسیم بندی مناسب سکوهای هواداران، قصد داشت تا از شروع این مسابقه که بیشتر ظرفیت ورزشگاه در اختیار پرسپولیسی ها قرار گرفته بود، خودداری کند. این اتفاق در نهایت رخ نداد ولی عدم استقرار مناسب و قانونی هواداران، ضعف بزرگی بود که قابل چشم پوشی نیست.

5- دیدار برگشت پرسپولیس و سپاهان در آزادی


همه می دانستند دیدار پرسپولیس و سپاهان که در طول لیگ هجدهم مدعیان اصلی قهرمانی بودند، مسابقه ای حساس و تعیین کننده خواهد بود. مسئولین سازمان لیگ یک شب قبل، در جلسه هماهنگی پیش از شروع بازی، در مورد نحوه استقرار هواداران با سایر نهادهای امنیتی به جمع بندی رسیدند. دو ساعت پیش از اینکه بازی شروع شود، هواداران دو تیم در حال فحاشی به یکدیگر بودند ولی وقتی ماجرا پیچیده و خطرناک شد که به یکباره تصمیم گرفته شد، هواداران پرسپولیسی مانده پشت درهای استادیوم آزادی، بالای جایگاه های سپاهان مستقر شوند و اینجا بود که هواداران سپاهان تاب نیاوردند و درگیری های شدیدی میان نیروهای یگان ویژه و هواداران سپاهان ایجاد شد. هواداران سپاهان در واقع از حضور پرسپولیسی ها بالای سرشان بسیار عصبانی و ناراحت بودند و امنیت خود را از دست رفته می دیدند. در این دیدار نزدیک به 300 هوادار آسیب دیدند و خسارات زیادی به استادیوم آزادی وارد شد ولی در نهایت مقصران اصلی معرفی و تنبیه نشدند.

6- دیدار برگشت تراکتورسازی و پرسپولیس در یادگار امام


یک هفته پس از اتفاقات دیدار سپاهان و پرسپولیس، شاگردان برانکو باید در تبریز به مصاف تراکتورسازی می رفتند؛ دیداری که نتیجه آن، سرنوشت لیگ را تعیین می کرد. این مسابقه در فضایی امنیتی و بدون حضور هواداران پرسپولیس برگزار شد؛ در شرایطی که حق این تیم بود 10 درصد از ظرفیت یادگار را در اختیار داشته باشد.

7- دیدار سپاهان و پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی / رونمایی از قانون 90/10


اتفاقات دیدار برگشت قهرمان و نائب قهرمان لیگ برتر در فصل نوزدهم، سبب شد تا نگرانی های زیادی در رابطه با برگزاری بدون دردسر مسابقه نیمه نهایی که از مدت ها قبل برگزاری اش در نقش جهان قطعی شده بود، وجود داشته باشد. این نگرانی ها البته بی جهت هم نبود و در طول بازی و همینطور پایان بازی باز هم شاهد رخ دادن حوادث تلخی بودیم. نزدیک به 250 نفر در درگیری های پایان بازی آسیب دیدند و ماشین های زیادی هم دچار خسارت شدند تا باز هم سازمان لیگ در برگزاری یک بازی با مشکل روبرو شده باشد. نمی توان از این نکته به سادگی گذشت که اصرار بر اجرایی کردن قانون 90/10 که در بازی های قبلی برآن تاکید نشده بود و در نهایت به 70/30 تغییر داده شد، تاثیر بسزایی در اتفاقات تلخ پایانی بازی داشت.

8- اتفاقات دامنه دار فینال جام حذفی


ساعت 21 روز 12 خردادماه همه منتظر شروع بازی پرسپولیس و داماش گیلانیان درفینال جام حذفی بودند که به یکباره مطلع شدیم تیم فوتبال داماش گیلانیان به دلیل عدم اختصاص جایگاه برای هوادارانش، قصد خارج کردن بازیکنانش از زمین ورزشگاه فولاد آره نا را دارد؛ تصمیمی که در ابتدا شبیه یک شوخی به نظر می رسد ولی عملی شد تا شاهد تاخیری بیشتر از 2 ساعت در شروع آخرین دیدار فصل فوتبال ایران باشیم؛ دیداری که می توان آن را بدترین پایان برای یک فصل جنجالی دانست. این اتفاق البته می توانست در دیدار برگشت پرسپولیس برابر ذوب آهن هم با تصمیم سعید آذری رخ دهد که مدیرعامل باشگاه اصفهانی زیاد روی عقیده اش و پیاده کردن آن برخلاف مدیرعامل داماش گیلانیان اصراری نداشت.


9- عدم وجود قانون برای سوپرجام


آخرین موضوعی که بحث زیادی در محافل فوتبالی ایران و میان هواداران تیم های مختلف ایجاد کرد، سوپرجام بود. با توجه به قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی و لیگ، سازمان لیگ با وجود اینکه این موضوع چندان دور از ذهن نبود، قانونی برای روی دادن چنین شرایطی پیش بینی نکرده بود. نتیجه اعتراض گسترده هواداران فوتبال به عدم برگزاری مجدد سوپرجام و قهرمانی پرسپولیس بدون برگزاری بازی بود که حتی خود مسئولان سازمان لیگ هم به کم کاری اشان در این رابطه اعتراف کردند.


بازی هایی که در بالا به آنها اشاره شد، نمونه هایی از عدم مدیریت مناسب سازمان لیگ بود، ولی دیدار فینال جام حذفی و اتفاقات آن بیش از آنچه فکر می شد به چشم آمد تا تبعات سنگینی برای مسئولان آن در پی داشته باشد.


با تمام این تفاسیر به نظر می رسد حکم صادر شده برای حید بهاروند رئیس سازمان لیگ، برخلاف آنچه خودش در ذهن دارد، تنها برای عدم مدیریت یک بازی و در واقع دیدار فینال جام حذفی نبوده و مجموعه اتفاقاتی که طی فصل اخیر رخ داده، مسئولین کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال را مصمم به صدور چنین حکمی برای بهاروند کرده است