فروتن، کارشناس فوتبال ایران، گفت: فوتبال گران شده است. امتیاز تیم‌ها در فوتبال پایه خریدوفروش می‌شود. این اتفاقی است که در کشورهای دیگر رخ نمی‌دهد. در اروپا یک تعداد باشگاه ثابت وجود دارد که این باشگاه‌ها به صورت مشخص چند تیم دارند و مسئولان باشگاه برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اعتمادآنلاین| تیم زیر 19 سال ایران در رقابت‌های فوتبال مقدماتی قهرمانی جوانان آسیا 2 بر صفر امارات را شکست داد و صدرنشین گروه خود شد تا به مرحله بعد این رقابت‌ها صعود کند. هرچند جوانان فوتبال ایران توانستند بازی‌های خوبی از خودشان به نمایش بگذارند، اما شرایط فوتبال پایه ایران چندان خوب نیست.

بهمن فروتن، کارشناس فوتبال، معتقد است به دلیل گران شدن فوتبال در ایران دیگر بازیکنانی که در این رشته استعداد دارند نمی‌توانند رشد کنند. 

 

این پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره شرایط کنونی تیم‌های پایه فوتبال گفت: فوتبال پایه در تهران سازماندهی خوبی دارد. بازیکنان می‌توانند در آسیا ویژن و لیگ امیدها و جوانان حضور پیدا کنند. این می‌تواند اتفاق خوبی برای تیم‌های پایه باشد، اما مسائل دیگری در فوتبال پایه ایران رخ‌ داده که باید به آن پرداخت.

 

او ادامه داد: فوتبال گران شده است. امتیاز تیم‌ها در فوتبال پایه خریدوفروش می‌شود. این اتفاقی است که در کشورهای دیگر رخ نمی‌دهد. در اروپا یک تعداد باشگاه ثابت وجود دارد که این باشگاه‌ها به صورت مشخص چند تیم دارند و مسئولان باشگاه برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

فروتن در ادامه با اشاره به فوتبال آلمان گفت: باشگاه‌ها در آلمان در تمام لیگ‌های فوتبال پایه تیم دارند و گاهی تعداد آنها به هفت یا هشت تیم هم می‌رسد. اما در تهران که پایتخت ایران است و نزدیک به 10 میلیون جمعیت دارد تیم‌های پایه تنها در آسیا ویژن و لیگ کشوری حضور دارند.

 

پدیده‌ای به نام اسپانسر-بازیکن

 

فروتن با اشاره به فقدان باشگاه در ایران گفت: متاسفانه ما در ایران باشگاه به معنی واقعی نداریم. امتیاز همین تیم‌های حاضر در آسیا ویژن هم در آخر فصل خریدوفروش می‌شود. یک تیم امید در آسیا ویژن 450 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. کسی که 450 میلیون تومان برای خرید تیم هزینه می‌کند دیگر نمی‌آید پدیده‌های مناطقی مثل راه‌آهن، جوادیه و دیگر محل‌های تهران را به خدمت بگیرد. مدیران این تیم‌ها تلاش می‌کنند بازیکنانی را به خدمت بگیرند که می‌توانند برای حضور در تیم‌ها هزینه کنند.

 

او با اشاره به فراگیر شدن پرداخت پول در تیم‌های پایه توسط بازیکنان گفت: این‌گونه بازیکنان را اسپانسر-بازیکن می‌نامند. قیمت بازی کردن در یک تیم آسیا ویژن، بین 15 تا 25 میلیون تومان است. البته ایرادی هم نمی‌شود از مدیران این تیم‌ها گرفت. کسی که 450 میلیون تومان برای خرید تیم و نزدیک به 150 میلیون تومان هم در طول فصل برای انجام بازی‌ها هزینه می‌کند به دنبال کسب درآمد است. به‌ هر حال این باشگاه باید یک جایی برای آنها کسب سود کند. همین موضوع هم باعث پیدایش پدیده اسپانسر-بازیکن در فوتبال شده است.

 

فروتن در ادامه گفت: فوتبال پایه در کشور آلمان این‌گونه نیست. کشور آلمان نزدیک به پنج میلیون عضو فعال در فوتبال دارد. برخی از باشگاه‌ها در فوتبال آلمان نزدیک به 60 تیم دارند. شاید باشگاهی در آلمان یک تیم بزرگسال داشته باشد، اما 59 تیم در رده‌های پایه، زنان و پیشکسوتان دارد.

 

فوتبال درست و برنامه‌ریزی‌شده به اجرا درنمی‌آید

 

فروتن همچنین به فوتبال پایه در کشورهای در حال توسعه پرداخت: فوتبال پایه در کشورهای در حال توسعه به صورت گلخانه‌ای اداره می‌شود. بازیکنان در اردوهای سالانه حضور پیدا می‌کنند و بازیکنان همان‌جا هم درس می‌خوانند و هم تمرین می‌کنند. اما وقتی از این گلخانه‌ها خارج شوید با کویر مواجه می‌شوید. این اتفاق هم به این دلیل رخ می‌دهد که باشگاه‌های فوتبال در این کشورها بی‌معنی هستند و فوتبال درست و برنامه‌ریزی‌شده به اجرا درنمی‌آید.

 

فروتن ادامه داد: باشگاه‌ها در آلمان تیم‌های متعددی در یک رده خاص پایه دارند که در لیگ‌های مختلف بازی می‌کنند. اما پرسپولیس و استقلال در رده جوانان تنها یک تیم دارند که آن‌ هم در لیگ کشوری حضور پیدا می‌کند. البته نمی‌شود به این موضوع هم خرده‌ای گرفت چراکه پولی در تیم‌های پایه فوتبال ایران وجود ندارد. استقلال پول استراماچونی و بازیکنان تیم خودش را نمی‌دهد چگونه می‌خواهد برای تیم‌های پایه خودش خرج کند؟ به همین خاطر تیم‌های پایه استقلال و پرسپولیس خودشان باید هزینه‌های خود را تامین کنند.

 

فروتن در پایان گفت: بازیکنان جوان و نوجوان ایران در کویر لوت رها شده‌اند و تنها چند گلخانه ملی در تهران داریم، به همین خاطر است که بازیکنی در فوتبال ایران رشد نمی‌کند. کسانی هم که در فوتبال ایران ستاره می‌شوند به دلیل سختکوشی خودشان است. پسری در اردبیل خودش رشد می‌کند و تبدیل به علی دایی می‌شود. سال‌ها بعد بازیکنی در استان گلستان مثل سردار آزمون با تلاش خودش تبدیل به ستاره فوتبال ایران می‌شود. فوتبال ایران چیزی به عنوان تولید ندارد. به این خاطر که پدیده‌های فوتبال ایران 25 میلیون تومان پول ندارند تا بتوانند خودشان را در فوتبال ایران نشان دهند.